امسال دهه مبارک فجر با عید بزرگ مبعث مصادف شده و روشن است ماهیت ضد خرافی انقلاب اسلامی نیز از همین پدیده مبارک نشأت گرفته است.

روز 22 بهمن 1357  پیروزی انقلاب اسلامی  مصادف با 13 ربیع الاول 1399 بود ، شامگاه آن روز، شب چهاردهم که آسمان صاف و پُرستاره ای بود  قرص ماه  کامل و واضح دیده می شد ؛ ناگهان شایع کردند عکس امام خمینی در ماه مشاهده می شود؛ جمعیت زیادی در میادین ، خیابان ها و پشت بام ها جمع شده و رو به آسمان به ماه خیره شده و سر از پا می شناختند. این شایعه درعرض چند ساعت تمام شهرها و روستاهای کشور را فرا گرفت.

آن ایام به مقتضای ماهیت ضد خرافی نهضت ، دفتر امام این شایعه را تکذیب کرد، اما  در این ماجرا توده مردم و حتی  خواص به سه دسته تقسیم شده بودند، دسته اول  به شدت تحت تأثیر فضای موجود قرار گرفته و حسابی به طبل خرافات و توهمات می زدند و کسی هم حریفشان نمی شد ، دسته دوم فقط تماشاگر بودند و اگر هم نظری داشتند اظهار نمی کردند. دسته سوم که  تعدادشان اندک بود و صدایشان به جایی نمی رسید اهل تعقل و منطق بودند و هرگز زیر بار این گونه توهمات نمی رفتند و آن را  ساخته ذهنی افراد می دانستند.

نگارنده به عنوان یک جوان 18- 19 ساله هر چه به ماه خیره می شدم  چیزی متوجه نمی شدم، از سوی دیگر فضا به گونه ای بود اگر کسی منکر ماجرا می شد فوری متهم می گشت به این که چشم بصیرت ندارد و نمی تواند حقایق را ببیند. اما بعدها معلوم شد در پشت ماجرا ایادی ساواک و سلطنت طلبان حضور دارند و می خواستند با این ترفندها  انقلاب و نظام را لوث کنند و به سخره بگیرند.

البته اینگونه خرافات اختصاصی به این مورد نداشت هر از چند گاهی در شکل و شمائل دیگر تکرار می شد؛ می گفتند روز 21 بهمن وقتی امام خمینی دستور داد مردم از خانه ها بیرون بریزند و حکومت نظامی را درهم بشکنند، این به دستور حضرت حجت ( عج ) بوده، اما ماهیت ضد خرافی انقلاب همه اینها را از خود دفع  می کرد. چنانکه وقتی یک نفر ادعای ارتباط با امام زمان ( عج ) داشت و مدعی بود پیامی از جانب حضرت به امام خمینی  دارد، ایشان هرگز اجازه دیدار به او نداد.

یا وقتی، ادعایی از طرف شخصی  به این صورت نوشته شد که «آقای لطیفی دو دفعه مژده پیروزی را از طرف امام زمان علیه السلام به حضرت امام آورد: 1- پیام به پاریس که فرمودند شاه می رود، نگران نباشید، امام راحل سوال می کند: با خون ریزی یا بی خون ریزی؟ می گوید بی خون ریزی . 2 – روز 22 {21} بهمن پیام مبنی بر این که در خانه نمانید  بیرون بریزید و گرنه کشته خواهید شد.»  به این دستخط نیز چندان اعتنایی نشد. 

دوره حاکمیت جریان انحرافی، نقطه اوج این خرافات و توهمات بود، پدیده های سخیفی مانند «هاله نور» ، «دولت امام زمان» ، «یارانه امام زمان»، «سفره امام زمان» و به خصوص ساخت مستند «ظهور نزدیک است» توسط برخی محافل با هزینه گزاف مطرح و ساخته شد که همه اینها مورد اعتراض بعضی بزرگان و مراجع از جمله حضرات آیات: سیستانی و جوادی آملی (مدظلهما) قرار گرفت و در واقع ماهیت ضد خرافیِ انقلاب، مانع از گسترش این خرافات و توهمات در میان مردم و جوانان گردید.

باید توجه داشت حاکمیت این جریانِ متوهم و خرافی اگر چه در ظاهر منقرض شده است، اما رسوبات فکری آنها هنوز هم  در لایه های مختلف جامعه وجود دارد و هر از چند گاهی در ادبیات  و ترفندهای مقتضی مانند «تعیین وقت ظهور» یا «پیش بینی هایی پیرامون ظهور» و یا با  منسوب کردن خود به اشخاص احیانا موجه،  خود را بروز می دهند و این جریان پیچیده معجونی از افکار انجمن حجتیه، گروه فرقان و مروجان مکتب ایرانی و اسلام ایرانی و ... که ناخواسته در کنار هم قرار گرفتند و با شکل ریاکارانه به شدت غلط انداز و خطرناک هستند و اغلب خلق و خوی تند و رفتار و کردار افراطی و تفریطی دارند.

 امسال دهه مبارک فجر با عید بزرگ مبعث مصادف شده و روشن است ماهیت ضد خرافی انقلاب اسلامی نیز از همین پدیده مبارک نشأت گرفته است ، در تاریخ آمده هنگام مرگ ابراهیم (پسر پیامبر) چون خورشید گرفت و مردم خیال کردند خورشید گرفتگی به سبب درگذشت اوست. رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌ وآله ‌وسلم) دستور داد مردم در مسجد جمع شدند. سپس فرمود: خورشید و ماه دو نشانه خدایند و برای مرگ یا زندگی کسی نمی‌گیرند.

در آستانه چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی لازم است علاوه بر تأمین رفاه، آسایش، آرامش مردم و رفع فاصله طبقاتی، بایستی از ماهیت ضد خرافی انقلاب اسلامی و نظام همچنان حراست کرد و این در صورتی ممکن خواهد بود که ما به مکتب خمینی کبیر و حواریون برگردیم و افکار و اندیشه های آنها را در میان جوانان ترویج کنیم و از جریان ها و تشکل های رنگارنگ و غلط انداز که بوی انجمن حجتیه می دهند، برائت جوئیم.

18بهمن 1402

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.