محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: شخص آقای روحانی نمادی از اعتدال و خدمت در کشور هست. همین دیروز سخنرانی سال ۵۶ ایشان در خصوص امام را دیدم. اینکه کسی با سوابق انقلابی و خدمت در مجلس‌ و خبرگان و ۲۴ میلیون رأی مردم، اینکه نمی‌تواند عضو مجلس خبرگان شود، قابل درک نیست.

محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، در نشست خبری امروز در پاسخ به جماران گفت: افزایش مشارکت مردم در انتخابات شاید برآیند دو مؤلفه باشد. اول اینکه دستگاه‌های ذیربط وظایف خودشان‌ را انجام بدهند.

اگر رقابت در انتخابات قوی باشد، مشارکت هم قوی خواهد بود.

بخش دیگری که برآیند مشارکت را تشکیل می‌دهد این است که احزاب وارد رقابت شوند. بر این اساس احزاب اصلاح‌طلب با شفافیت و صداقت وارد صحنه شده‌اند.

اگر مردم‌ احساس کنند از رأی دادن نفعی برای آنها حاصل نمی‌شود، قطعا شرکت‌ نمی‌کنند.

ما کارهایمان را انجام داده‌ایم و بخش اول مانده که برای‌ افزایش مشارکت تلاش‌ کنند.

رد صلاحیت‌ها باعث شد جمعی حضور نداشته باشند و به همان میزان مشارکت پایین می‌آید.

 

نشست خبری نوبخت

 

واکنش نوبخت به ردصلاحیت روحانی: اینکه کسی با سوابق انقلابی نمی‌تواند عضو مجلس خبرگان شود، قابل درک نیست

 

شخص آقای روحانی نمادی از اعتدال و خدمت در کشور هست. همین دیروز سخنرانی سال ۵۶ ایشان در خصوص امام را دیدم. اینکه کسی با سوابق انقلابی و خدمت در مجلس‌ و خبرگان و ۲۴ میلیون رأی مردم، اینکه نمی‌تواند عضو مجلس خبرگان شود، قابل درک نیست.

مشارکت یک مؤلفه قدرت ملی و امنیت ملی ما خواهد بود.

عدم‌ تأیید صلاحیت‌ها هم بر میزان مشارکت تأثیر منفی دارد و هم ممکن است موجب بی رغبتی عده‌ای شود.

 

نشست خبری نوبخت

 

محمدباقر نوبخت، در پاسخ به سؤالی در خصوص اعتراض حسن روحانی به رد صلاحیت گفت: تا اینجا که من اطلاع دارم، اعتراض آقای روحانی متعین در بیانیه بود.

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر گفت: تلاش‌ ما این است که به عنوان اقلیت اثرگذار باشیم. تردید نداریم که اگر همه‌ بیایند ما می‌توانیم با قدرت‌ بیشتری وارد مجلس شویم. باید تحریم را تمام کنیم. برای‌ آن کار هم نیازمندیم مشارکت‌ بالا در انتخابات وجود داشته باشد. همه خواهان‌ این هستند که بار سنگین تحریم از دوش مردم‌ برداشته شود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه افزود: امیدوارم شورای‌ نگهبان احزابی که مشارکت می‌کنند را پیش احزابی که مشارکت نکرده‌اند سرافکنده نکنند. از کادر مرکزی‌ حزب‌ اعتدال و توسعه ۱۵ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ۶ نفر آنها تأیید صلاحیت شده‌اند.

***

گزارش تصویری»»» نشست خبری محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه

 

 

***

به گزارش خبرنگار جماران، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی، با اشاره به نارضایتی‌های مردم در آستانه انتخابات 11 اسفند ماه، گفت: برای کاستن این نارضایتی‌ها در مرحله اول و بعد موضوع افزایش رضایت‌ها، دو روش مدنی و نافرمانی مطرح است. حزب اعتدال و توسعه نه روش انفعال و نه روش اعتراض را در این مرحله برای رفع نارضایتی‌ها مناسب نمی‌داند. ما به روش مدنی اعتقاد داریم و انتخابات فرصتی است که از ابزار هرچند تضعیف شده مجلس برای کمک به مردم استفاده کنیم و تا جایی که برای ما امکان دارد از طریق مجلس برای تامین خواسته‌های ملت استفاده می‌کنیم.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تأکید کرد: مجلس یک نماد جمهوریت است که نسبت به نماد دیگر جمهوریت، یعنی رئیس جمهوری، اختیارات بیشتری دارد. رئیس جمهور نمی‌تواند مجلس را منحل کند اما مجلس می‌تواند رئیس جمهور و وزرا را عزل کند. از منظر قدرت ملی، مجلس بر رئیس‌جمهور اولی است و اختیار بیشتری دارد و به همین جهت نمی‌توان از چنین قدرت ملی برای تصمیم‌گیری به نفع خواسته مردم استفاده نکرد بنابراین انتخابات را بسیار جدی دنبال می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه «ما موضوع صندوق و مسأله انتخابات را بسیار جدی دنبال می‌کنیم. البته می‌دانیم که به سه دلیل جایگاه مجلس تنزل پیدا کرده است. دلیل اول استفاده نکردن از همه سلایق کشور در مجلس است که در این دوره هم صلاحیت برخی سلایق سیاسی تأیید نشد و ما معترض هستیم. عده‌ای حیثیت مردمی خودشان را در دست گرفتند و ثبت نام کردند و انتظار ما از شورای نگهبان این است که با بازگشت این عزیزان به انتخابات، زمینه مشارکت بیشتر را فراهم کند.

نوبخت عدم استفاده از بعد نظارتی مجلس را عامل دیگر تضعیف جایگاه مجلس دانست و اظهار داشت: انتظار ما از مجلس این بود که از این اختیار خود استفاده می‌کرد. 2.5 سال از عمر دولت سیزدهم گذشته،  آیا 2.5 میلیون شغلی که وعده داده شده بود، ایجاد شد؟ 2.5 میلیون مسکن وعده داده شده ایجاد شد؟ ایا وعده کاهش تورم به نصف محقق شده است؟ آیا تورم 43.6 درصد دی که توسط مرکز آمار اعلام شد، توجه شد؟ آیا توجه شد که تورم سالانه گوشت بیش از 94 درصد است؟ آیا مجلس می داند کارمندان و بازنشستگان در چه شرایطی هستند؟ مجلسی با حضور همه سلایق سیاسی می‌تواند این مشکلات را حل کند. عامل دیگر تضعیف جایگاه مجلس این است که برخی دستگاه‌های کشور به طور موازی با مجلس قانونگذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حزب اعتدال و توسعه با اعتقاد بر این‌که می‌تواند بخشی از نارضایتی‌های مردم را در مجلس شورای اسلامی دنبال کند، در انتخابات شرکت کرده است و با اعضای خود و افراد همسوی تأیید صلاحیت شده در حوزه های مختلف حضور خواهد داشت.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سؤال خبرنگار جماران در خصوص راهکار افزایش میزان مشارکت در انتخابات، گفت: افزایش مشارکت مردم در انتخابات، شاید برآیند دو مؤلفه باشد؛ اول این‌که دستگاه‌های ذیربط در خصوص فراهم کردن زمینه مشارکت وظایف خودشان را به انجام برسانند. بدون تردید اگر رقابت در انتخابات قوی باشد، مشارکت هم قوی خواهد بود. اگر برخی جریان‌های سیاسی احساس کنند در میدان رقابت حضور ندارند، کسانی که آن سلیقه را ترجیح می‌دهند هم در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: برآیند دیگری که فرآیند مشارکت را تشکیل می‌دهد این است که خود افراد و جریان‌ها و گروه‌های رسمی عملا وارد عرصه رقابت شوند تا مشارکت بالا برود. در این خصوص حزب اعتدال و توسعه و تعدادی از احزاب اصلاح طلب و برخی از شخصیت‌های اصولگرای معتدل با شفافیت و صداقت وارد میدان شده‌اند. بخش دیگر مربوط به این است که دستگاه‌های ذیربط هم امکان رقابت را فراهم کنند.

نوبخت تأکید کرد: اعتدال و توسعه یک سعی بلیغی برای برخورداری از مشارکت تشکل‌های صنفی هم داشت. جمع بازنشستگان کشور بیش از 6 میلیون نفر و با خانواده‌های خود تا 20 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. آیا این جمع نباید برای آمدن پای صندوق انگیزه داشته باشند؟ اگر مردم احساس کنند از رأی دادن نفعی برای آنها حاصل نمی‌شود و نارضایتی آنها باقی می‌ماند، قطعا شرکت نمی‌کنند ولی اگر بازنشستگان و بسیاری از تشکل‌های حزبی که حرف و خواسته دارند، نمایندگان بتوانند خواسته‌های آنها را نمایندگی کنند، این تشکل‌ها در عرصه انتخابات وارد عمل خواهند شد.

وی اظهار داشت: اعتراض خودمان به رد صلاحیت‌ها را اعلام کرده‌ایم. باعث شد که عده‌ای حضور نداشته باشند و به همان میزان رقابت کمتر شود و پیش‌بینی این شده که نیاز به بازبینی دارد. آقای روحانی نمادی از اعتدال و خدمت در کشور بود اما متعجب و متأسفیم که کسی با سوابق انقلابی و خدمت در مجلس‌ و خبرگان و 24 میلیون رأی مردم، نمی‌تواند عضو مجلس خبرگان شود. اما آقای روحانی معتقد است با همین شرایط، صندوق را رها نکنیم.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: مشارکت یک مؤلفه قدرت ملی و امنیت ملی ما خواهد بود. بنابراین عدم تأیید صلاحیت‌ها هم بر میزان مشارکت تأثیر منفی داد و هم ممکن است باعث بی انگیزگی عده‌ای شود.

وی درباره لیست اعتدال و توسعه در تهران، یادآور شد: با برخی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل جلسه داریم و قرار شد با هماهنگی در هر حوزه‌ای که این احزاب افراد مطمئن دارند، بر آنها تمرکز کرده و با یکدیگر رقابت نکنیم؛ بنابراین احتمال لیست مشترک وجود دارد. در هر حوزه‌ انتخابیه‌ای که نفر داشته باشیم، حضور خواهیم داشت.

نوبخت درباره برنامه‌های حزب اعتدال و توسعه در مجلس آتی، گفت: ایده‌آل، امید و تلاش ما این است که وارد مجلس شویم. اگر افراد ما تایید می‌شدند متصور بود که اکثریت مجلس را داشته باشیم. فرصت تامین مطالبات مردم در حد ممکن را از دست نمی‌دهیم. اگر اکثریت مجلس را بدست آوریم می‌توانیم مسئولانه نسبت به مزدم عمل کنیم اما اگر اقلیت شدیم، اقلیت مطالبه گر و فعال خواهیم بود و انتطار ات مردم در حد توان خود را بیان می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر حوزه داده‌اید؟، تصریح کرد: من چهار دوره نماینده اول مردم رشت بودم و از عواطف آن‌ها مطلعم. با مردم گیلان و رشت همیشه رابطه عاطفی دارم. قابل پیش‌بینی بود که مردم رشت مطالبه حضور من را داشته باشند اما تغییر حوزه نداده‌ام.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض حسن روحانی به ردصلاحیت خود، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، اعتراص آقای روحانی متعین در بیانیه بود.

وی درباره مذاکره با سایر احزاب برای انتخاب سرلیست در تهران، گفت: جمع‌بندی ما متوقف است تا ۱۹ بهمن؛ تا نظر نهایی شورای نگهبان اعلام شود و مشخص شود چند نفر در تهران و سایر حوزه‌ها داریم. سرلیستی خیلی موضوع مورد مجادله نخواهد بود.

نوبخت درباره دیدگاه اصلاح طلبان نسبت به انتخابات، گفت: اصلاحات یک جبهه است و تنوع نگاه در آن‌جا وجود دارد. ما برخی احزاب اصلاح طلب هماهنگ و همراه هستیم اما برخی احزاب دیدگاه دیگری دارند. ما در اعتدال و توسعه معتقد به مشارکت در انتخابات هستیم. انتخابات مشارکتی یکی از مولفه‌های افزایش قدرت ملی است. ما باید تحریم را تمام کنیم. کسانی که دیگاه دیگری داشتند حتما الان متوجه شده‌اند. برای رفع تحریم‌ها به مشارکت قوی در انتخابات نیازمندیم تا قدرت ملی ما افزایش یابد. ما در دوره مسئولیت خود مشاهده می‌کردیم که مشارکت 24 میلیونی چه تأثیری در مذاکرات خارجی دارد.

وی درباره تأثیر ردصلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان، تصریح کرد: شاید این کار موجب کاهش مشارکت شود شاید هم مثل انتخابات 92 که آقای هاشمی ردصلاحیت و آقای روحانی انتخاب شد، شاید با ردصلاحیت شدن روحانی شاهد شگفتی در این انتخابات باشیم.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تأکید کرد: منطقی است حزبی که نیروی تایید صلاحیت شده ندارد با انگیزه در انتخابات شرکت نکند اما برخی احزاب نگاه صفر و صدی ندارند. برخی احزاب هم اصلا حضور ندارند. امیدوارم شورای نگهبان احزابی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند را در قبال احزابی که شرکت نکرده‌اند، شرمنده نکند. 15 نفر از کادر اصلی اعتدال و توسعه در تهران ثبت نام کردند که تا الآن 6 نفر تایید صلاحیت شده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص کارنامه دولت قبلی در خصوص حقوق کارکنان دولت، مدعی شد: در تمام سال‌های دولت یازدهم و اول دوازدهم، رشد حقوق کارکنان دولت بیش از نرخ تورم بود. در سال 95 و 96 که تورم تک رقمی بود، افرایش حقوق دو رقمی بود. از سال ۹۷شوک تحریمی در اقتصاد خود را نشان داد. در سال 98، 50 درصد فوق العاده شغل شاغلین را افزایش دادیم. ما طبق قانون پرداخت‌ها را انجام دادیم. در دوره خود از اختیارات قانونی خود استفاده کردیم ولی در دولت سیزدهم این‌گونه نبود زیرا فکر می‌کرد از استقراض از بانک مرکزی جلوگیری می‌کند و با کاهش نقدینگی، تورم را کاهش خواهد داد اما آیا تورم کاهش یافت؟  دولت فعلی گفت دولت قبلی برای ما با فروش اوراق، بدهی به جا گذاشته‌اید اما دولت فعلی هم همین کار را کرد. این بدهی برای دولت چهاردهم باقی می‌ماند.

نوبخت با بیان این‌که « ما همیشه زیر سقف بودجه پرداخت می‌کردیم»، افزود: ما ادعا نداشتیم با ادامه تحریم رفاه و توسعه تامین می‌شود. آن‌ها گفتند شما نمی‌توانید کنار بروید و ما کنار رفتیم و دو سال سکوت کردیم اما مشکلات حل شد؟

وی تأکید کرد: با تشکیل فراکسیون بازنشستگان مطالبات آن‌ها را به جد دنبال می‌کنیم. تلاش می‌کنیم با سایر تشکل‌های صنفی هماهنگ باشیم و مطالبات آنها را پیگیری کنیم. سیاست ما کاهش نارضایتی های مردم خواهد بود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با اشاره به آمارهای رشد نقدینگی در دولت رییسی، گفت: ما می‌دانیم ریشه این مسایل، چیز دیگری است و بابت این افزایش متأسفیم و با این دوستان همدریدم. آرزو می‌کنیم دولت بتواند نقدینگی را مهار و رشد پایه پولی را متوقف کند. نباید این مسائل را گردن دولت دیگری انداخت. الان ناترازی بانک ها وجود دارد. ضریب فزاینده در این دولت کنترل شد اما پایه پولی بالا رفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.