گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

«امام؛ هویت جمهوری اسلامی»/2

احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد: تصور نمی کنم توجه به اندیشه های امام کمرنگ است/ دستگاه‌های متولی در اتصال بین اندیشه‌های ایشان و نسل نو باید کار بیشتری کنند

به نظرم موسسه اگر تقویت شود همه نهادهای فرهنگی مشتاقانه برای ترویج اندیشه‌های امام پای کار هستند و هیچ دوگانگی، دوئیت و افتراقی وجود ندارد. برای دستگاه‌های فرهنگی افتخار است که پیرو، عامل و مروّج اندیشه‌های امام باشند.

پایگاه خبری جماران: چندروز قبل سید حسن خمینی به انتقاد از بی توجهی نهادهای فرهنگی به امام پرداخت و گفت: «متأسفانه متولیان عرصه فرهنگی ما به شدت نسبت به این امر غفلت‌زده هستند. بحث امام بسیار کمرنگ است و به حدی است که آدم بعضی وقت‌ها فکر می‌کند نمی‌تواند این غفلت ناشی از یک ندانم کاری باشد و شاید یک تحلیلی پشت داستان است. سرود جمهوری اسلامی وقتی تصویب شده اسم امام داخل آن نبوده و مقام معظم رهبری گفتند امام را داخل آن بگذارید. خود ایشان یک روز به من گفت غیر از حسینیه فاطمه الزهرا(س) که در مصلا است، هر چیزی در هر جایی ساخته‌ام به نام امام ساخته‌ام. با چنین پیشینه ای، توجه نکردن نهادهای فرهنگی ما اصلا قابل فهم نیست.»

جماران برای پیگیری این موضوع به سراغ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت. می گوید: «هیچ کسی چنین برداشتی را ندارد که نهادهای فرهنگی به اندیشه‌های امام بی‌توجهی دارند؛ همه، خودشان را وامدار حضرت امام می‌دانند و اصولاً پایه اولیه خط و مشی برنامه‌های فرهنگی در کشور حضرت امام است.»

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با یاسر احمدوند در پی می آید:

یادگار امام در صحبت‌های اخیر از بی‌‌توجهی نهادهای فرهنگی به حضرت امام گفتند. از دیدگاه حضرتعالی علت این بی‌توجهی چیست؟

هیچ کسی چنین برداشتی را ندارد که نهادهای فرهنگی به اندیشه‌های امام بی‌توجهی دارند؛ همه، خودشان را وامدار حضرت امام می‌دانند و اصولاً پایه اولیه خط و مشی برنامه‌های فرهنگی در کشور حضرت امام است. مستمراً هم در سندها و مباحث فرهنگی، محل رجوع و مراجعه آراء و نظریه‌های حضرت امام است. اگر افتراق و فاصله‌ای بین رویه‌های فرهنگی و اندیشه‌های امام باشد، مورد نظر مقام معظم رهبری نیست و استمرار مسیر انقلاب اندیشه‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری است که توسط دستگا‌های فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد.

به نظر حضرتعالی توجه به اندیشه‌های امام در نهادهای فرهنگی، حتی کمرنگ هم نیست؟

ما هیچ وقت برای توجه به اندیشه‌های حضرت امام، حد کافی نداریم و باید اهتمام و توجه بیشتری داشته باشیم اما من چنین تصوری ندارم که کمرنگ است.

آیا احساس نمی‌کنید که آن قدر که مقام معظم رهبری از حضرت امام یاد می کنند، اما مسئولین به پای ایشان نمی‌رسند؟

توجه به اندیشه‌های امام باید روزافزون باشد، اما فکر می‌کنم که دستگاه‌های فرهنگی متولی آثار و اندیشه‌های حضرت امام در ایجاد اتصال بین اندیشه‌های ایشان و نسل نو باید کار بیشتری در جامعه انجام دهند؛ چون امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی در اختیار آنان است و در این حوزه‌ها مأموریت و وظیفه دارند.

لذا باید کارهای خلاقانه‌ای انجام دهند و کارهای هنری و فرهنگی انجام دهند تا ارتباط عامه مردم با حضرت امام حفظ شود و نسل جوان که ایشان را درک نکردند بتوانند آشنا شوند.

حضرتعالی چه پیشنهادی برای همه نهادهای فرهنگی دارید که در راستای ترویج و تقویت منویات و افکار حضرت امام حرکت کنند؟

توجه ویژه به خواندن آثار حضرت امام مطلوب است. امام از نویسندگان مبرز بودند، قبل از انقلاب آثار ارزشمندی داشتند و بعد از انقلاب هم بیانات و پیام‌های ایشان جمع‌آوری شده و به صورت موضوعی ارائه شده و کارهای خوبی صورت گرفته است.

بنابراین توجه بیشتر ویژه به مکتوبات و آثار امام می‌تواند بسیار راهگشا باشد. همچنین طراحی برنامه‌های فرهنگی منطبق بر اندیشه‌های امام می‌تواند اهمیت داشته باشد. من فکر می‌کنم که نهاد متولی اندیشه‌های امام باید به عنوان ستاد هماهنگ‌کننده در این حوزه‌ها فعال باشد. ما به عنوان دستگاه فرهنگی تا به حال هیچ رویکردی درباره اندیشه‌های حضرت امام از سمت نهادهای متولی دریافت نکردیم که موسسه تنظیم و نشر یا جاهای دیگر، راهبردهایی طراحی کنند، برنامه‌هایی ابلاغ کنند و جلسات هماهنگی تشکیل دهند؛ در این حوزه‌ها فاصله وجود دارد و این فاصله‌ها باید به همت مدیران هر دو بخش کم شود و هم‌افزایی خوبی صورت گیرد.

آیا احساس نمی‌کنید به اندیشه‌های امام در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مثل انتخابات و مسائل فرهنگی کلان، به کار نمی‌رود و به آن توجه نمی‌شود؟

منظورتان را دقیق بفرمایید.

جایی حضرت امام می‌فرماید: «میزان رأی ملت است» یا «همه جناح‌ها و گروه‌ها باید در انتخابات حضور پیدا کنند» یا در بحث حجاب و مباحث فرهنگی، آیا احساس نمی‌کنید که به اندیشه‌های حضرت امام بی‌توجهی یا کم‌توجهی می‌شود؟

فکر می‌کنم که دستگاه‌های مرتبط می‌توانند به عنوان ارزیاب و رصدکنندۀ اندیشه‌های حضرت امام و به میزان نفوذ و توجه آن‌ها در سطح مسئولان و جامعه، ارزیابی مستمر داشته باشند و نتایج آن را منتشر کنند. آیا شما دیدید که چنین‌ ارزیابی‌هایی از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام منتشر شود؟

موسسه در بخش حفظ و نشر آثار وظیفه دارد، ولی برای متولیان فرهنگی رسالت دیگری تعریف شده است.

بله، به عنوان ستاد هماهنگ‌کننده باید توجه کند و بروز کند و ستاد هماهنگی و فرهنگی در این حوزه‌ها باشد، چون اتصال و ارتباط بیشتری دارد و می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرین باشد.

به نظرم موسسه اگر تقویت شود همه نهادهای فرهنگی مشتاقانه برای ترویج اندیشه‌های امام پای کار هستند و هیچ دوگانگی، دوئیت و افتراقی وجود ندارد. برای دستگاه‌های فرهنگی افتخار است که پیرو، عامل و مروّج اندیشه‌های امام باشند.

نظر شما درباره تبلیغاتی که باید برای حضرت امام صورت بگیرد، مخصوصاً در رسانه ملی، مطبوعات و رسانه‌هایی که از دولت ها ارتزاق می‌کنند، چیست؟

من ارزیابی دقیقی ندارم که رسانه‌ها و مطبوعات، چه میزان به اندیشه‌های امام می‌پردازند. باید آمار دقیقی از مطبوعات، رسانه‌ها و رسانه ملی گرفت و بر مبنای آن ارزیابی کرد. دستگاه‌های فرهنگی وابسته به بیت امام و موسسه تنظیم، می‌توانند چنین نقشی ایفا کنند. یعنی رصد و ارزیابی و تحقیق کنند و گزارش دهند که در رسانه ملی، چه میزان به اندیشه‌های امام توجه می‌شود و در چه عرصه‌هایی خلأ وجود دارد؟ رسانه ملی و دستگاه‌های دیگر مشتاقانه می‌توانند همه ظرفیت‌های خود را پای کار بیاورند و فکر نمی‌کنم افتراقی وجود داشته باشد.

به نظر شما اگر امام را از ما بگیرند چیزی برای ما می‌ماند؟

اساساً هویت انقلاب و جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام است. باید افتخار همه ما این باید باشد که در مجموعه‌ای کار می کنیم که به نام و یاد و نفس امام راه افتاده است و هویت جمهوری اسلامی ایران به امام است و غیر از این نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.