اگر دیروز پیش بینی حضرت (س) به شکلِ خوارج و جمَل نمایان شد ، امروز در همان امتداد تلخ به شکلِ القاعده، طالبان و داعش ظهور کرده، و متاسفانه غیر از فتنه های سیاسی ، کشورهای اسلامی درگیر فساد اخلاقی شده است و از سوی دیگر اختلاس و دزدی از بیت المال رمق را از بُنیه نحیف جوامع دینی گرفته است !

در بیانات شجاعانه فاطمه زهرا (س) در شرائط سختی که از سوی برخی منحرفان بعد از رحلت پیامبر رحمت (ص) رخداد ، دو مسئله اصلی مطرح است ؛ اول ، شخصیت امام علی و نوعِ حکمرانی ایشان و زندگی علی (ع) در صورتی که حاکم باشد. و دیگری اینکه آینده مسلمین به کجا می انجامد؟

حضرت فاطمه در ملاقات با زنان مدینه -که به توصیه و اصرار شوهرانشان به ملاقات حضرت‌ رفتند و مورد استقبال سردی قرار گرفتند- لب به گله و انتقاد و ناراحتی های خود گشود. در آغاز تصریح کرد؛ من از دنیای شما بیزارم و از مردان شما بشدت گله مند و ناراحتم که ابوالحسن را تنها گذاشتند.

*دو سوال مهم را فاطمه پاسخ میدهد؛*

فاطمه (س) مطالب مهمی در این گفتگو با زنان مدینه دارد که آنچه مورد نظر است این است که ایشان به دو سوال در ذهن مردمِ دیروز و امروز در این ملاقات جواب فرموده است.

*سوال اول؛  اگر امیرالمؤمنین خلیفه بود چه اتفاقی برای جهان اسلام می افتاد؟*

واقعا یک سوال برای جامعه امروز مطرح است که حتما در اذهان مردم مسلمان بعد از رحلت پیامبر رحمت(ص) هم بوده و آن این است اگر امام علی همان گونه که از نظر باطنی امام است ، از نظر ظاهری هم اجازه امامت و رهبری به او داده میشد، چه اتفاق مثبتی در جامعه دیده می شد؟

ادعای برحق فاطمه این است که اگر زمام جامعه اسلامی در دست وصی پیامبر ؛ حضرت علی بود و به ایشان واگذاشته شده بود به بهترین شکل جامعه را رهبری می‌کرد و با مردم با نرمی و محبت حکومت مینمود و در جامعه کلام تندی که باعث شود زخم بر کسی وارد شود دیده نمی شد ، و به هیچ عنوان پشت مرکب ریاست زخم نمیشد تا باعث نافرمانی ها شود و در نتیجه جامعه میتوانست در راحتی و رفاه به مقاصد خود برسد . و سپس اشاره زندگی علی (ع) در صورت حاکم شدن نمود که خود امیرالمؤمنین ؛ بیش از یک ظرف کوچک از آب و غذا که فقط تشنه گی و گرسنه گی اش را رفع کند استفاده نمیکرد.

متن فرمایش حضرت فاطمه چنین است ؛

"بخدا سوگند، اگر امر خلافت با او بود هر گاه مردم از جاده حق منحرف می شدند و از پذیرش دلیل روشن سرباز می زدند، آنان را با نرمی و ملایمت به سوی منزل مقصود سِیر می داد؛ سِیری که هرگز آزار دهنده نبود. نه مرکب ناتوان می شد و نه راکب خسته و ملول و سرانجام، آنان را به سرچشمه آب زلال و گوارا وارد می ساخت؛ نهری که دو طرفش مملوّ از آب بود، آبی که هرگز ناصاف نمی شد. سپس آنان را پس از سیرابی کامل، باز می گرداند و سرانجام، او را در پنهان و آشکار خیرخواه خود می یافتند.  [آری]، او هرگز از دنیا بهره نمی گرفت و از آن، سودی جز سیراب کردن تشنه کامان و سیر نمودن گرسنگان نداشت و در این‌جا، دنیا پرست از زاهد و راستگو از دروغگو برای همه آنان روشن می شد. ؛ - تَاللهِ لَوْ مالُوا عَنِ الْمَحَجَّةِ اللَّائِحَةِ  وَ زالُوا عَنْ قَبُولِ الْحُجَّةِ الْواضِحَةِ، لَرَدَّهُمْ اِلَیْها  وَ حَمَلَهُمْ عَلَیْها  وَ لَسارَ بِهِمْ سَیْراً سُجُحاً، لا یَکْلُمُ خُشاشُهُ  وَ لا یَکِلُّ سائِرُهُ وَ لا یَمِلُّ راکِبُهُ. وَ لأَوْرَدَهُمْ مَنْهَلا نَمِیراً صافِیاً رَوِیّاً تَطْفَحُ ضَفَتاهُ وَ لا یَتَزَنَّقُ جانِباهُ  وَ لَأصْدَرَهُمْ بِطاناً وَ نَصَحَ لَهُمْ سِرّاً وَ اِعْلاناً. وَ لَمْ یَکُنْ یَتَحَلّی مِنَ الدُّنْیا بِطائِل  وَ لا یَحْظی مِنْها بِنائِل، غَیْرَ رَیِّ النّاهِلِ وَ شَبْعَةِ الْکافِلِ  وَ لَبانَ لَهُمُ الزّاهِدُ مِنَ الرّاغِبِ  وَ الصّادِقُ مِنَ الْکاذِبِ."

در همین جا مناسب است اشاره کنم به نامه امیرالمؤمنین به مالک که تصریح نمود از خون ریزی فاصله بگیر. بله خونریزی پشت مَرکب خلافت و حکومت را زخم می‌کند و دیگر آن مرکب مسیر را درست طی نمیکند ، همانطوریکه سفارش فرمود با زنان در جامعه مدارا کن . بد رفتاری با زنان نیز پشت مرکب حکمرانی را زخم کرده و چون زخم درد دارد ، حتما سواره خود را به  زیر می افتد!

*سوال دوم ؛ فاطمه (س) آینده جهان اسلام را با توجه به جریان انحراف چگونه پیش بینی نمود؟*

پرسش اینجا این است ؛ فاطمه زهرا از آینده اسلام و مسلمین در سخنانش برای زنان مدینه چه گفت؟

در اینجاست پیش بینی حضرت (س) بسیار تلخ و ترسناک است ؛ او آینده جهان اسلام را به خونریزی و مسمومیت و فساد معرفی نمود ! در جامعه ای که از طرفی ؛ خونریری و درگیری و اعدام ها و .. باشد و سوی دیگر فسادهای اقتصادی و سیاسی دیده شود ! مردم روی آرامش و راحتی و منفعت را  نخواهند دید! و جالب اینجاست حضرت(س) سهمِ آیندگان از انحراف در روز اول را بیان نموده است که آیندگان میوه تلخ کار شما را خواهد خورد!

متن گفتارش چنین است؛

"بدانید، به جان خودم سوگند، ناقه خلافت باردار شده است. منتظر باشید چندان نمی گذرد که نوزاد خود را به دنیا می آورد آن گاه ببینید چه نوزادی آورده است! سپس به جای کاسۀ شیر، کاسه های پر از خون تازه و سمّ کُشنده را بدوشید و سر کشید! و آن زمان است که طرفداران باطل گرفتار خسران می شوند. آری، سرانجام، دنباله روانِ چشم و گوش بسته و بی خبرعاقبتِ کاری را که پیشوایانشان پایه گذاری کردند، خواهند فهمید ؛ - أَمَا لَعَمْرِی لَقَدْ لَقَحَتْ، فَنَظِرَةٌ رَیْثَما تُنْتِجُ،

ثُمَّ احْتَلِبُوا مِلأَ الْقَعْبِ دَماً عَبِیطاً  وَ ذُعافاً مُبِیداً، هُنالِکَ یَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ وَ یَعْرِفُ التّالُونَ غِبَّ ما أَسَّسَ الأَوَّلُونَ.

و در ادامه فرمود: " بروید و دل خوش باشید اما بدانید میوه تلخ این درخت امروزتان چیزی جز فساد و بالا کشیدنِ اموالتان و درو کردن خودتان بوسیله حاکمیت مستبد نخواهد بود!

متن فرمایش ایشان ببینید؛

"بروید و به دنیای خود دل خوش کنید و از آن راضی و خوشحال باشید. ولی برای امتحان و فتنۀ پراضطرابی که در انتظار شماست، خود را آماده کنید و شادمان باشید به شمشیرهای برنده! و سلطه تجاوزگرانی ستمگر و خونخوار  و هرج و مرجی فراگیر و حکومتی مستبد از ناحیه ظالمان؛ حکومتی که ثروت های شما را بر باد می دهد  و جمعیّت شما را درو می کند! . - ثُمَّ طِیبُوا عَنْ دُنْیاکُمْ أَنْفُساً وَ اطْمَئِنُّوا لِلْفِتْنَهِ جَاْشاً وَ أَبْشِرُوا بِسَیْف صارِم  وَ سَطْوَهِ مُعْتَد غاشِم  وَ بِهَرَج شامِل وَ اسْتِبْداد مِنَ الظّالِمِینَ یَدَعُ فَیْئَکُمْ زَهِیداً  وَ جَمْعَکُمْ حَصِیداً."

امروز تمام آنچه حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا (س) پیش بینی نمود را با چشم خود در گوشه گوشه جهان اسلام میبینیم ! اگر دیروز پیش بینی حضرت (س) به شکلِ خوارج و جمَل نمایان شد ، امروز در همان امتداد تلخ به شکلِ القاعده طالبان و داعش ظهور کرده، و متاسفانه بیش از چنین فتنه های سیاسی ، کشورهای اسلامی درگیر فساد اخلاقی شده  و از سوی دیگر اختلاس و دزدی از بیت المال رمق را از بُنیه نحیف جوامع دینی گرفته است !

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.