گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز: هدف امام و رهبری این بوده که مردم در صحنه بمانند/ شورای نگهبان هم مخاطب این فرمایشات است/ قطعا در این دوره ملاحظاتی خواهد شد

عضو جامعه روحانیت مبارز به جماران گفت: آقای متکی خطاب‌شان به احزاب است؛ یعنی به احزاب می‌فرمایند که کاری بکنید که همه با هم باشید و همه هم‌صدا باشید. در واقع، آقای متکی مفهوم فرمایش حضرت امام و مقام معظم رهبری را هشدار دادند. لذا باید رعایت بشود؛ هم فرمایش حضرت امام و هم فرمایش مقام معظم رهبری. کسانی که دلسوز انقلابند، باید به استراتژی ای که حضرت امام و مقام معظم رهبری در نظر گرفته‌اند، عمل کنند. جامعه روحانیت همین را می‌خواهد و آقای پورمحمدی -که دبیرکل جامعه است- هم صحبتش در همین رابطه بود.

پایگاه خبری جماران: عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر حضور مردم در صحنه انتخابات گفت: مقام معظم رهبری هشدار دادند که من می‌گویم نکند روزی بیاید که مردم پای صندوق نیایند؛ یعنی اینقدر باید با توسعه، با سعه صدر و با برخورد مدبرانه عمل بشود[که مردم تشویق و انگیزه آمدن به پای صندوق‌های رأی را پیدا کنند.] چه شورای محترم نگهبان، چه هیئت نظارت و چه دست‌اندرکاران مسائل انتخابات، همه باید سعه صدر به خرج دهند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در پی می آید:

تحلیل خود از هشدار آقای متکی سخنگوی اصول‌گرایان درباره کاهش مشارکت در تهران که گفت نصف میانگین کشور است را بیان کنید؟

اصولا اصول‌گراها مطیع رهبری هستند؛ یعنی آنچه در فرمایشات مقام معظم رهبری و یا وصایای حضرت امام باشد، اینها تابع آن است. حضرت امام (رضوان الله علیه و سلام الله علیه، خدا رحمت‌شان کند) فرمودند: «میزان رأی مردم است» و مقام معظم رهبری هم فرمودند: «ما حضور پای صندوق‌ها را می‌خواهیم» یعنی حضور مردم را. لذا هر دو فرمایش -چه مال حضرت امام و چه مال مقام معظم رهبری- یک مفهوم دارد و هدف هر دو یکی است و آن اینکه مردم در صحنه بمانند.

حتی حضرت آقا، مقام معظم رهبری هشدار دادند که من می‌گویم نکند روزی بیاید که مردم پای صندوق نیایند؛ یعنی اینقدر باید با توسعه، با سعه صدر و با برخورد مدبرانه عمل بشود[که مردم تشویق و انگیزه آمدن به پای صندوق‌های رأی را پیدا کنند.] چه شورای محترم نگهبان، چه هیئت نظارت و چه دست‌اندرکاران مسائل انتخابات، همه باید سعه صدر به خرج دهند.

اگر افراد مشکلات قانونی ندارند و واقعا مسأله اختلاف سلیقه است، این را طوری مدیریت بکنند که مردم از صندوق زده نشوند و افراد بتوانند در صحنه حضور پیدا کنند. من معتقدم که فرمایش حضرت امام (رضوان لله علیه) و مقام معظم رهبری نیز هدف‌شان همین است و همه دستگاه‌ها باید هم مطیع فرمایش حضرت امام باشند و هم فرمایش مقام معظم رهبری. لذا امور انتخابات را با سعه صدر، دوستانه، با محبت، با مودت و وحدت به‌گونه‌ای مدیریت کنند که همه مردم با سلایق مختلف در صحنه باشند و بتوانند حضور پیدا کنند.

به نظر حضرتعالی مخاطب این هشدار آقای متکی چه کسانی است؟

حالا آقای متکی خطاب‌شان به احزاب است؛ یعنی به احزاب می‌فرمایند که کاری بکنید که همه با هم باشید و همه هم‌صدا باشید. در واقع، آقای متکی مفهوم فرمایش حضرت امام و مقام معظم رهبری را هشدار دادند. لذا باید رعایت بشود؛ هم فرمایش حضرت امام و هم فرمایش مقام معظم رهبری. کسانی که دلسوز انقلابند، باید به استراتژی ای که حضرت امام و مقام معظم رهبری در نظر گرفته‌اند، عمل کنند. جامعه روحانیت همین را می‌خواهد و آقای پورمحمدی -که دبیرکل جامعه است- هم صحبتش در همین رابطه بود.

ما معتقدیم که همه به همین فرمایش مقام معظم رهبری و حضرت امام عمل کنند. این هشداری است که نکند [برخی‌ها] به‌گونه‌ای تنگ‌نظرانه برخورد کنند که ما پای صندوق‌ها را خلوت ببینیم.

به نظر حضرتعالی آیا افزایش مشارکت صرفا در گرو عمل‌کرد نهادهای انتخاباتی مثل شورای نگهبان است یا موضوع فراتر از این حرف‌ها است؟

نه، فراتر است. من معتقدم که همه دست‌اندرکاران و همه مخاطبین در این مسأله، مورد خطاب مقام معظم رهبری و جامعه روحانیت می‌باشند. جامعه روحانیت تا به حال جز نظر حضرت آقا و مقام عالی حضرت امام راهی دیگری [نداشته‌اند]. من از اول در جامعه [روحانیت] حضور داشتم؛ یعنی من بعد از انقلاب در امور مساجد که بودم، از آنجا به جامعه روحانیت ملحق شدم. البته من قبل از انقلاب هم در منطقه 11، پیروزی، عضو جامعه روحانیت منطقه 11 بودم که در آنجا حضرت آیت الله امامی کاشانی، آقای حسن روحانی، آقای اکرمی، آقای صفایی، آقای مسیح و آیت الله حمیدی [حضور داشتند] و همراه با همه این عزیزان که در منطقه 11 بودیم، خطِّ‌مشی ما از جامعه گرفته می‌شد.

الآن هم نظر من همین است که مخاطب این گفتار، رفتار و توصیه‌ها این است که ما آن را عمل بکنیم. خدا کند که دل‌ها به هم مهربان شود و با وحدت و انسجام، انشاءالله کاری بکنند که آبروی نظام بیش از پیش حفظ بشود.

احساس می‌کنید که ردصلاحیت ها و گزینش طیف‌های خاص سیاسی مورد نظر خودشان تاکنون چقدر در کاهش مشارکت و دل‌سرد کردن مردم نسبت به صندوق‌های رأی تأثیر داشته است؟

من معتقدم که شورای نگهبان هم مخاطب فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری است. لذا قطعا در این دوره ملاحظاتی خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.