سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست اضطراری کشورهای اسلامی - عربی به عربستان سعودی سفر کرده با سران چند کشور دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با اشاره به اینکه مدیریت صحنه در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه در دست آمریکایی‌هاست، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آتش‌بس فوری در غزه و جلوگیری از وقت‌کشی و تعلل آمریکا و رژیم صهیونیستی در این زمینه تاکید کرد.

سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز به وقت محلی در نخستین بخش از برنامه‌های سفر به عربستان برای شرکت در اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی، در دیدار شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر، با اشاره به اینکه مدیریت صحنه در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه در دست آمریکایی‌هاست، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آتش‌بس فوری در غزه و جلوگیری از وقت‌کشی و تعلل آمریکا و رژیم صهیونیستی در این زمینه تاکید کرد.

 

دیدارهای رئیسی در عربستان (1)

 

رئیس جمهور با بیان اینکه ساز و کار نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در همان روزهای نخست جنگ فروریخت، اما آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند آنها را سرپا نگاه دارند، افزود: صهیونیست‌ها ناتوان از مقابله با نیروهای مقاومت، فقط به قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه روی آورده‌اند.

رئیسی با اشاره به سکوت مرگبار دولت‌های مدعی دفاع از حقوق بشر و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در مقابل جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه، از جمله قتل‌عام بیش از 5 هزار کودک بی‌گناه فلسطینی، هشدار داد: اگر ملت‌ها از بی‌عملی دولت‌ها ناامید شوند، تاب‌آوری آنها طاق شده و احتمال وقوع هر اتفاقی در منطقه هست و دیگر هیچ‌کس نخواهد توانست جلوی خروش ملت‌ها را بگیرد.

رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: مرور زمان نه اشغالگری را مشروع می‌کند و نه حقی برای اشغالگر ایجاد می‌کند؛ هر راه‌حلی برای مسئله فلسطین باید این نکته کلیدی را لحاظ کند که رژیم صهیونیستی غاصب و اشغالگر بوده و صاحب هیچ حقی در سرزمین فلسطین نیست.

شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر نیز در این دیدار نقش جمهوری اسلامی ایران و رئیسی را در جهان اسلام پیشگامانه و تعیین‌کننده توصیف کرد و از فشار افکار عمومی در مجبور کردن دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی برای تغییر مواضع گفت و افزود: امیدوارم نشست امروز در کمک عینی و عملی به فلسطینیان غزه مفید واقع شود.

 

دیدارهای رئیسی در عربستان (2)

 

ملاقات ولیعهد عربستان با رئیسی

در حاشیه برگزاری نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض، ملاقاتی بین بن سلمان ولیعهد عربستان و سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

در این ملاقات توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای، مورد گفتگو و تاکید قرار گرفت و طرفین توافق کردند در آینده به تفصیل موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بررسی دهند.

 

دیدارهای رئیسی در عربستان (3)

 

دیدار رئیس شورای حکومتی سودان با رئیسی

رئیس جمهور رژیم صهیونیستی را مصیبت بزرگ برای امت اسلامی و همه جهان توصیف و تصریح کرد: ریشه بسیاری از مصائب در جهان، اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و اختلاف‌افکنی‌ها در جهان اسلام و قاره آفریقا رژیم صهیونیستی است.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حکومتی سودان ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با وی، آمادگی کشورمان را برای تبادل هیئت‌های دیپلماتیک و گسترش روابط در عرصه‌های مختلف با این کشور اعلام کرد.

رئیس جمهور در ادامه رژیم صهیونیستی را مصیبت بزرگ برای امت اسلامی و همه جهان توصیف و تصریح کرد: ریشه بسیاری از مصائب در جهان، اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و اختلاف‌افکنی‌ها در جهان اسلام و قاره آفریقا رژیم صهیونیستی است.

«عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حکومتی سودان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فرصت دیدار با رئیسی اظهار داشت: ما از جمهوری اسلامی ایران چیزی جز خیر و خوبی ندیدم و مشتاق بازسازی و از سرگیری روابط هستیم.

رئیس شورای حکومتی سودان با بیان اینکه تقویت روابط کشورهای اسلامی از جمله ایران و سودان به خیر و صلاح همه امت اسلامی است، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به صراحت از اسلام دفاع می‌کند.

 

دیدارهای رئیسی در عربستان (5)

 

دیدار روسای جمهور ایران و مصر

رئیس جمهور با بیان اینکه انتظار عمومی این است که گذرگاه رفح گشوده شود تا مساعدت‌های جهانی به سمت غزه سرازیر شود، اظهار داشت: بر همگان آشکار است که این آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع گشوده شدن گذرگاه رفح برای امدادرسانی به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه هستند، اما بالاخره باید بر این مانع‌تراشی‌ها غلبه کرد.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با تاکید بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد.

رئیس جمهور برگزاری نشست صلح در قاهره را ابتکاری مثبت توصیف کرد که کشورهای غربی مانع به نتیجه رسیدن آن شدند و افزود: نشست صلح قاهره می‌توانست نقطه عطفی در پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها در قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه باشد، اما کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی همانگونه که اجازه ندادند شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اقدام موثری در توقف این جنایات انجام دهند، مانع ثمربخشی این نشست نیز شدند.

 رئیسی با بیان اینکه انتظار عمومی این است که گذرگاه رفح گشوده شود تا مساعدت‌های جهانی به سمت غزه سرازیر شود، اظهار داشت: بر همگان آشکار است که این آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع گشوده شدن گذرگاه رفح برای امدادرسانی به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه هستند، اما بالاخره باید بر این مانع‌تراشی‌ها غلبه کرد.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت: برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد: در مورد فلسطین، مصر کشوری است که بیش از دیگران از پیامدهای این موضوع آسیب دیده است.

 

دیدارهای رئیسی در عربستان (6)

 

دیدار روسای جمهوری ایران و سوریه

روسای جمهور ایران و سوریه ضمن رایزنی و هماهنگی‌های لازم درباره آخرین وضعیت تحولات میدانی در غزه، توافق داشتند که تنها عامل تعیین‌کننده وضعیت نهایی، قدرت مقاومت است که مقتدرانه به دفاع خود ادامه می‌دهد.

 سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، ضمن مرور آخرین تحولات فلسطین، بر ضرورت اتخاذ تصمیم عملیاتی و اجرایی در این اجلاس درباره غزه تاکید کرد و قطع فوری بمباران مناطق مسکونی، رفع محاصره غزه و توسعه امدادرسانی به مردم این منطقه را سه خواسته اصلی درباره غزه دانست که نشست امروز ریاض باید بتواند آن را محقق کند.

دو طرف همچنین ضمن رایزنی و هماهنگی‌های لازم درباره آخرین وضعیت تحولات میدانی در غزه، توافق داشتند که تنها عامل تعیین‌کننده وضعیت نهایی، قدرت مقاومت است که مقتدرانه به دفاع خود ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور همچنین امدادرسانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم مظلوم غزه را از جمله مسائل مورد تاکید طرفین برشمرد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار ضمن تقدیر از سخنرانی روشنگرانه و حمایتگرانه رئیسی درباره غزه در این اجلاس، بر ضرورت توقف سریع حملات و آغاز روند امدادرسانی به غزه تاکید کرد.

 

دیدارهای رئیسی در عربستان (4)

 

دیدار روسای جمهور ایران و موریتانی

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه برگزاری اجلاس مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بتواند به توقف هر چه سریع‌تر حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و امدادرسانی به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه کمک کند، افزود: امروز ضرورت تقویت روابط کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار «محمد ولد الشیخ احمد الغزوانی» رئیس جمهور موریتانی تصریح کرد: مانعی پیش روی گسترش روابط دو کشور نیست و آمادگی داریم روابط دوجانبه را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گسترش دهیم.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه برگزاری اجلاس مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بتواند به توقف هر چه سریع‌تر حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و امدادرسانی به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه کمک کند، افزود: امروز ضرورت تقویت روابط کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و امیدوارم این اجلاس و دیدارها در این زمینه موثر واقع شود.

رئیسی با بیان اینکه مواضع محافظه‌کارانه و سازشکارانه برخی کشورها رژیم صهیونیستی را جری و دچار اشتباه محاسباتی کرده است، اظهار داشت: در واقع این دسته از کشورها از پشت به مقاومت خنجر زدند. در حالی که 6 کشور عربی نتوانستند در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کنند، امروز حماس که هیچ نیروی سازمان یافته دریایی و هوایی و زمینی ندارد، جانانه در مقابل این رژیم مقاومت می‌کنند که این چیزی جز عنایت خداوند متعال نیست.

«محمد ولد الشیخ احمد الغزوانی» رئیس جمهور موریتانی نیز در این دیدار با قدردانی از سخنرانی و مواضع به‌جا و صریح رئیسی در اجلاس اسلامی-عربی حمایت از غزه گفت: موریتانی از نزدیک مواضع جمهوری اسلامی و شخص شما را دنبال می‌کند و امیدوارم این مواضع روشن و ثابت در بهبود وضعیت غزه موثر واقع شود.

الغزوانی از آمادگی کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت و تاکید کرد که هیچ مانعی بر سر راه ارتقای سطح تعاملات فیمابین وجود ندارد.

 

دیدارهای رئیسی در عربستان (7)

 

دیدار نخست وزیر مالزی با رئیس جمهور

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آینده از آن فلسطینیان است و در همین شرایط فعلی نیز جریان مقاومت پیروز نهایی میدان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز نیروهای مقاومت با کمترین امکانات و تجهیزات، صهیونیست‌ها را زمین‌گیر کرده‌اند.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار «انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های متقابل زیادی برای توسعه روابط با یکدیگر دارند، تصریح کرد:‌ روابط و همکاری‌های فیمابین باید مبتنی بر نیازهای متقابل گسترش یابد.

رئیس جمهور در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسائل مطرح شده در اجلاس امروز منجر به توقف جنایات هولناک رژیم صهیونیستی شود، افزود: رژیم صهیونیستی در جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی کارنامه‌ای از خود به‌جا گذاشته که قبل از محاکمه در دادگاه‌های بین‌المللی در وجدان همه انسان‌ها محکوم شده است.

رئیسی با بیان اینکه کشورهایی که طرفدار تسلیم و سازش و اهل محافظه‌کاری در برابر رژیم صهیونیستی بودند، امروز نادم و پشیمان هستند ولو آنکه این احساس خود را ابراز نکنند، اظهار داشت: شکست رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت به‌هیچ عنوان جبران نخواهد شد.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی مولود آمریکاست لذا در نشست امروز با اشاره به نقش مخرب آمریکا تاکید کردم که آمریکا شریک تمام این جنایات است.

رئیسی با تاکید بر اینکه آینده از آن فلسطینیان است و در همین شرایط فعلی نیز جریان مقاومت پیروز نهایی میدان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز نیروهای مقاومت با کمترین امکانات و تجهیزات، صهیونیست‌ها را زمین‌گیر کرده‌اند.

«انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با بیان اینکه مانع تراشی‌های برخی کشورها نمی‌تواند مانع توسعه روابط تهران و کوالالامپور شود، گفت: کمیته‌ای برای پیگیری مسائل مربوط به دو کشور تشکیل داده‌ام تا مسایل مربوط به روابط فیمابین از جمله امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی و برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور را دنبال کند.

نخست وزیر مالزی با تاکید بر اینکه کشورهای حامی رژیم صهیونیستی باید حمایت‌هایشان را از این رژیم متوقف کنند، تصریح کرد: محورهای بیانیه امروز اجلاس حمایت از غزه بالاخص ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق رفح باید به طور کامل اجرا شود.

 

دیدارهای رئیسی در عربستان (8)

 

دیدار نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با رئیس جمهور

رئیس جمهور مقاومت و ایستادگی را نیاز امروز منطقه و لبنان و فلسطین را نماد مقاومت توصیف کرد و اظهار داشت: برخی تلاش دارند اینگونه القا کنند که گروه‌های مقاومت تحت امر جمهوری اسلامی ایران هستند در حالی که بارها ضمن تکذیب این ادعا اعلام کرده‌ایم که گروه‌های مقاومت در تشخیص، تصمیم و اقدام مستقل هستند.

سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض در دیدار نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، مقاومت و ایستادگی را نیاز امروز منطقه و لبنان و فلسطین را نماد مقاومت توصیف کرد و ضمن مردود دانستن سازش و عقب‌نشینی در برابر دشمن صهیونیستی اظهار داشت: برخی تلاش دارند اینگونه القا کنند که گروه‌های مقاومت تحت امر جمهوری اسلامی ایران هستند در حالی که بارها ضمن تکذیب این ادعا اعلام کرده‌ایم که گروه‌های مقاومت در تشخیص، تصمیم و اقدام مستقل هستند.

رئیسی اساس مقاومت را مبتنی بر بازدارندگی و جلوگیری از تجاوز دشمنان دانست و با تأکید بر اینکه اقدامات مقاومت اسلامی حزب الله لبنان بر حکمت و عقلانیت استوار است اما رژیم صهیونیستی منطق ندارد و زبانی جز زور نمی‌فهمد تصریح کرد: اگر این اجلاس نتیجه نرسد بیم آن می‌رود که ملت‌ها خودشان به میدان بیایند.

نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز در این دیدار ابراز همدردی صرف برای مردم غزه را ناکافی دانست و از تلاش‌های دیپلماتیک رئیسی برای همگرایی در جهان اسلام حول مسئله فلسطین و انجام اقدامات عملی برای کمک به مظلومین غزه تقدیر و تشکر کرد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با تجلیل از رفتار مبتنی بر حکمت و عقلانیت حزب‌الله در مقابل رفتارهای تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی گفت: حزب‌الله لبنان نشان داده که مقاومت فقط برای جنگ نیست، بلکه تلاش برای ایجاد و برقراری صلح و آرامش برای ملت‌های منطقه از دیگر شاخصه‌های مهم آن است.

 

دیدارهای رئیسی در عربستان (9)

 

دیدار روسای جمهور ایران و نیجریه

رئیس جمهور ساختار سازمان ملل را دچار نقص و نشانه آن را ناتوانی در متوقف کردن جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه عنوان کرد و گفت: وتو کردن چندین قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط آمریکایی‌ها که به منزله چراغ سبز به کودک‌کشی صهیونیست‌هاست نیز از دیگر مصادیق نقصان در ساختار سازمان ملل است که اصلاح آن را ناگزیر و ضروری ساخته است.

سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض در دیدار با بولا احمد تینوبو رئیس جمهور نیجریه، حل مسائل جهان اسلام را در گروی وحدت و انسجام کشورهای اسلامی دانست و گفت: اگر کشورهای اسلامی به تشتت دچار نبودند و در همان روزهای اول جنایت علیه غزه به صورت متحد ایستادگی می‌کردند، رژیم صهیونیستی جرأت نمی‌کرد این کشتار و نسل‌کشی را راه بیندازد و امروز 5 هزار کودک بی‌گناه فلسطینی کشته نشده بودند.

رئیسی ساختار سازمان ملل را دچار نقص و نشانه آن را ناتوانی در متوقف کردن جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه عنوان کرد و با اشاره به زیر سوال رفتن سازوکار این نهاد بین‌المللی در نزد افکار عمومی جهان بدلیل انفعال در برابر قلدری و کشتار رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: وتو کردن چندین قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط آمریکایی‌ها که به منزله چراغ سبز به کودک‌کشی صهیونیست‌هاست نیز از دیگر مصادیق نقصان در ساختار سازمان ملل است که اصلاح آن را ناگزیر و ضروری ساخته است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این دیدار توسعه ارتباطات با همه کشورهای آفریقایی بویژه کشورهای مسلمان را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمرد و با اشاره به ویژگی‌های برجسته جمعیتی، جغرافیایی و اقتصادی نیجریه به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در قاره آفریقا بر ضرورت ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور در همه بخش‌ها تأکید کرد.

بولا احمد تینوبو رئیس‌جمهور نیجریه نیز در این دیدار ضمن تقدیر از نطق روشنگرانه رئیسی در نشست امروز سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب و همچنین تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: سازمان ملل برای صیانت از حقوق انسان‌ها ایجاد شده اما از آنجا که در جلوگیری از کشتار انسان‌ها ناتوان است، اصلاح ساختار ضروری است.

رئیس جمهور نیجریه همچنین با تأکید بر ضرورت توقف کشتار و قتل عام زنان و کودکان بی‌گناه غزه، اتحاد و همصدایی را لازمه استقرار و ثبات در منطقه دانست.

بولا احمد تینوبو در ادامه با اشاره به گستردگی حوزه‌های همکاری و مشارکت میان ایران و نیجریه، بر ضرورت تقویت روابط و همکاری‌های بیش از پیش دو کشور تاکید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.