نبوی گفت: وجه مشترک بسیاری از تصاویر جنگ گمنامی است. جنگ نابودی آرزوهاست. این جملات به معنای انکار تحمیل شدن جنگ بر ایران نیست. این جملات ارزش و اعتبار دفاع ایرانیان در برابر حمله بیگانه را زیر سوال نمی‌برد. این جملات مطرح نمی‌شود تا بیگناهی قربانیان جنگ اعم از غیرنظامیان و نظامیان انکار شود.

به گزارش خبرنگار جماران؛ عبدالامیر نبوی، پژوهشگر ارشد گروه مطالعات مصر و شمال آفریقا در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه در نشست «جنگ ایران و عراق و نقش دیگر کشورهای جهان» که به میزبانی انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم به مفهوم ایرانی صلح برسیم ناگزیر به بازگشت به تجربه زیسته خود هستیم. بخشی از این تجربه جنگ ۸ ساله است.

وی افزود: صدام سیاستمدار خوب یا موفقی نبود. او آرزوهای میلیون‌ها نفر از مردم منطقه از جمله مردم ایران و عراق را نابود کرد.

نبوی گفت: وجه مشترک بسیاری از تصاویر جنگ گمنامی است. جنگ نابودی آرزوهاست.

وی افزود: این جملات به معنای انکار تحمیل شدن جنگ بر ایران نیست. این جملات ارزش و اعتبار دفاع ایرانیان در برابر حمله بیگانه را زیر سوال نمی‌برد. این جملات مطرح نمی‌شود تا بیگناهی قربانیان جنگ اعم از غیرنظامیان و نظامیان انکار شود.

نبوی گفت: بسیاری از ایرانیان به دلیل مسئولیت ناپذیری بازیگران خارجی آسیب دیدند. اگر این تجربه تلخ بوده و باید جلوی آن را گرفت، سیاستمداران و تصمیم‌گیران ایرانی باید به آرزوهای زنان و کودکانی فکر کنند که بی‌گناه و گمنام کشته شده‌اند.

این پژوهشگر در پایان گفت: حکومت‌ها و سیاستمداران ما در برابر آرزوها مسئولند و وظیفه دارند به آرزوهای شهروندانشان اهمیت دهند. آن‌ها باید در تصمیماتشان این موضوع را در نظر بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.