گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سعیدی، نماینده چابهار: تعابیر رهبری در مورد مردم سیستان و بلوچستان منحصربه‌فرد است/ باید دلجویی واقعی از مردم سیستان و بلوچستان صورت گیرد/اتفاقات مهرماه 1401 ارتباطی به ناآرامی‌های کشور نداشت؛ موضوع اجتماعی بود، به دلیل سوءتدبیرها تبدیل به بحران امنیتی شد

معین الدین سعیدی نماینده چابهار در خصوص آنکه پس از اتفاقات تلخ در استان به عنوان نماینده مجلس دلجویی از مردم استان را مورد پیگیری قرار داده است، به خبرنگار جماران گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی جلسات متعددی با نمایندگان دولت داشتیم و به همراه وزیر در استان حضور پیدا کردیم، اما برخی از مصوبات هیأت اعزامی نمایندگان رهبری اجرایی نشده است. در عین حال برخی از آن‌ها انجام شده که قابل تقدیر است، اما معتقد هستیم که باید دلجویی واقعی از مردم سیستان و بلوچستان صورت بگیرد.

پایگاه خبری جماران: چند روز قبل مردم استان سیستان و بلوچستان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. ایشان در این دیدار، وضع فعلی سیستان و بلوچستان را با قبل از انقلاب، غیر قابل مقایسه خواندند اما تاکید کردند: با وجود کارهای فراوان انجام شده، مسئولان باید با جدیت، خدمت‌رسانی به منطقه را قوت و گسترش دهند که ایجاد خط آهن شمال به جنوب در استان و تامین حق مردم در زمینه آب از جمله کارهای ضروری است.

رهبر انقلاب افزودند: البته اگر مصوبات سفر اوایل دهه ۸۰ به سیستان و بلوچستان، کامل اجرا و دچار بی‌توجهی و غفلت نمی‌شد چهره امروز استان متفاوت بود که امیدواریم این دولت با کار و تلاش جدی، مشکلات را کاهش دهد.

اشاره رهبر انقلاب به سفر اواخر سال ۱۳۸۱ به استان سیستان و بلوچستان بود که تا امروز، حدود 21 سال از آن می‌گذرد.

در این خصوص معین الدین سعیدی نماینده چابهار و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به خبرنگار جماران گفت: من فکر کنم اشرافی که مقام معظم رهبری نسبت به معادلات اجتماعی سیستان و بلوچستان دارند، در هیچ کدام از مسئولان کشور دیده نمی‌شود و این امر در فرمایشات ایشان نیز کاملا بارز است. تعابیر و اصطلاحاتی که حضرت آقا در مورد مردم استان سیستان و بلوچستان به کار می‌برند منحصر به فرد است، ایشان در فرمایشات اخیر یک نکته را بسیار مهم دانستند و آن این است که به هیچ عنوان نباید دو مولفه وحدت ملی و امنیت ملی خدشه دار شود و اشاره‌ای نیز به کم کاری دولت‌ها در اجرایی شدن مصوبات سفر ایشان در ابتدای دهه ۸۰ داشتند و گفتند، اگر آن مصوبات اجرایی می‌شد چه بسا سیمای استان سیستان و بلوچستان متفاوت‌تر از آن چیزی بود که اکنون مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار این صحبت‌ها، ایشان فرمودند من می‌خواهم نگاهی که برخی‌ها نسبت به مردم استان سیستان و بلوچستان دارند را اصلاح کنم که مبتنی بر واقعیت‌های استانی است، یادآور شد: معتقد هستیم اگر مسئولان دولت بتوانند هم راستا و هم افق با نگاه رهبری به سیستان و بلوچستان، منویات ایشان را اجرا کنند مطمئن باشید ما شاهد زدودن سیمای تلخ محرومیت و مظلومیت از استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود.


شاخص‌های توسعه انسانی در سیستان و بلوچستان تفاوت معنادار با محروم‌ترین نقاط کشور دارد

 

وی با بیان اینکه اهمال‌کاری در خصوص توسعه استان سیستان و بلوچستان از سوی دولت‌های مختلف صورت گرفته است، بیان کرد: بحث سند توسعه محور شرقی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که نسبت به آن اهمال شد. بحث مشکل آب استان و حوزه خطوط ریلی و ترانزیتی در استان سیستان و بلوچستان و حوزه سواحل مکران و بحث مشکلات عدیده مردم در حوزه سلامت نیز موارد جدی ای بودند که متأسفانه دولت‌ها نسبت به آن اهمال کردند و ما شاهد هستیم که شاخص‌های توسعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان یک تفاوت معنا دار با محروم‌ترین نقاط کشور دارد.

 

معین‌الدین سعیدی

 

سعیدی ادامه داد: تنها راهی که وجود دارد توجه جدی و نه نگاه شعاری و کلیشه‌ای به فرمایشات آقا است که امیدواریم از این طریق این مشکلات را مرتفع کنیم. اما در کنار آن مردم انتظار دیگری هم دارند. بعد از اتفاقات تلخ مهر سال۱۴۰۱، شکافی بین مردم و دولت ایجاد شد که تا امروز دلجویی لازم از طرف ارکان دولت اتفاق نیفتاده است. غیر از آنکه رهبری ورود کردند و هیأتی را اعزام کردند ما متاسفانه از سوی ارکان دولت شاهد واکنش متناسب با حجم فاجعه نبودیم و انتظار داریم که محاکمه شفاف عاملین و عامرین جمعه خونین ۱۴۰۱ نیز اجرایی شود تا کسانی که به نوعی دل رهبری را هم خون کردند، در برابر قانون گرفتار شوند.


هیچ کس نباید وحدت و امنیت را دچار چالش کند

 

سعیدی یادآور شد: من باید این نکته را بگویم که هیچ کس تحت هیچ شرایطی نباید دو مولفه «وحدت» و «امنیت» را که رهبری مورد تأکید قرار دادند و حاصل خون شهدا است، دچار چالش کند. اما شاید بتوان گفت که مخاطب عمده این موضوع فقط خارجی‌ها و ارکان آن‌ها در داخل کشور نیستند؛ بلکه معتقد هستم خود دولت مردان و مسئولان اجرایی بیشتر می‌توانند مخاطب این موضوع قرار بگیرند که نباید اجازه دهند روند توسعه استان سیستان و بلوچستان متوقف شود و امیدوارم با دلجویی از مردم و محاکمه شفاف عاملان و آمران این جنایت تلخ دوباره شاهد همدلی و همگرایی بیشتر مردم باشیم.

 

سیستان و بلوچستان نمونه بسیار زیبایی از همزیستی و وحدت مثال زدنی سنی و شیعه است

 

سعیدی درباره ی بخشی از صحبت‌های رهبر انقلاب در خصوص وحدت شیعه و سنی افزود: استان سیستان و بلوچستان نمونه بسیار زیبایی از همزیستی و وحدت مثال زدنی مردم اعم از سنی و شیعه در طول تاریخ بوده است و بالاخص بعد از جمهوری اسلامی شاهد تقویت مولفه‌های وحدت بودیم و علی رغم اینکه دلگیر هستیم و مردم به شدت گله مند هستند، اما هرگز دل به اشک تمساح اجنبی نبسته و اجازه ورود اجنبی را نخواهند داد و ان شاءلله به هیچ احدی این اجازه داده نخواهد شد که به صف وحدت مردم رخنه کند.

 

باید دلجویی واقعی از مردم سیستان و بلوچستان صورت گیرد

 

وی در خصوص آنکه پس از اتفاقات تلخ در استان به عنوان نماینده مجلس دلجویی از مردم استان را مورد پیگیری قرار داده است، تصریح کرد: ما در کمیسیون امنیت ملی جلسات متعددی با نمایندگان دولت داشتیم و به همراه وزیر در استان حضور پیدا کردیم، اما برخی از مصوبات هیأت اعزامی نمایندگان رهبری اجرایی نشده است. در عین حال برخی از آن‌ها انجام شده که قابل تقدیر است، اما معتقد هستیم که باید دلجویی واقعی از مردم سیستان و بلوچستان صورت بگیرد.

 

اتفاقات مهرماه ۱۴۰۱ هیچ ارتباطی به ناآرامی‌های کشور نداشت

 

معین‌الدین سعیدی

 

نماینده مردم چابهار در خصوص فضای فعلی استان متبوعش گفت: موضوعات سیستان و بلوچستان و مشکلاتی که در مهرماه ۱۴۰۱ اتفاق افتاد هیچ ارتباطی به نا آرامی‌های کشور نداشت و موضوع پیش آمده اجتماعی بود و به دلیل سوءتدبیرها تبدیل به بحران امنیتی شد. مردم سیستان و بلوچستان همواره در طول تاریخ ثابت کرده اند که پای کار کشور و نظام هستند و هیچ گونه همراهی با خارجی‌ها و اجانب ندارند، اما معتقد هستند نه در استان بلکه در کل کشور باید به آن چه که فریاد اعتراض مردم در چهارچوب کشور است رسیدگی شود.

وی در پایان گفت: مردم گلایه‌های متعددی دارند و احساس می‌کنند که اولویت‌های آن‌ها دیده نشده و صدای آن‌ها شنیده نمی‌شود. من اعتقاد دارم آن سازوکار بیان اعتراضاتی که در چهارچوب قانون است حتما باید تعریف شود و صدای مردم شنیده شود. طبیعتا هیچ کس با اغتشاش و ناامنی موافق نیست و مردم نیز همواره سعی کرده اند صف خود را از چنین موضوعاتی جدا کنند، اما این‌ مسائل نباید باعث شود که نارضایتی مردم از شرایط و مشکلات معیشتی نادیده بگیریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.