گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: هیئت‌های نظامی و سیاسی با جمهوری آذربایجان در حال ارتباط و مذاکره هستند/ قطعا سیاست‌مداران جدید ترکیه مخالف حل قضیه از طریق نظامی هستند

یعقوب رضازاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به جماران گفت: آذربایجان اگر بخواهد در مرزهای جمهوری اسلامی ایران تغییرات ژئوپلتیکی انجام دهد و اقدام به ایجاد کانال یا تونلی کند که خاک ارمنستان را به طرف نخجوان باز کند، در حقیقت تجاوز به حاکمیت ملت ارمنستان است و تغییر در مرزهای ژئوپلتیکی محسوب می شود.

پایگاه خبری جماران: آذربایجان و ارمنستان در روزهای اخیر باز هم در مقابل هم تنش جدیدی را تجربه می‌کنند. در این میان، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفته بود، با مقامات دو کشور در ارتباط هستند و وی ابراز نگرانی خود را از ایجاد درگیری از سوی آذربایجان ابراز کرده بود.

در این خصوص یعقوب رضازاده نماینده مردم آذربایجان غربی(سلماس) و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرنگار جماران در خصوص موضع ایران در قبال ارمنستان و آذربایجان گفت: جنگ اولی که بین آذربایجان و ارمنستان در سال گذشته اتفاق افتاد؛ جنگ آزادی قره باغ بود که متعلق به خاک آذربایجان می‌شود، و در مقابل سیاست جمهوری اسلامی به خصوص مقام معظم رهبری این بود که قره باغ متعلق به مسلمانان است و باید به آذربایجان بازگردد؛ و این طی آن جنگ این کار انجام شد. اما اکنون اگر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان سیاست دیگری مبنی بر ایجاد دالان زنگزور در ارمنستان می‌کند، به هیچ وجه نه قابل اجرا است و نه ایران و نه ارمنستان اجازه نمی‌دهند.

وی یادآور شد: باز شدن این کانال از خاک ارمنستان از جهت اتصال به نخجوان تغییر در مرزهای ژئوپلتیکی و سیاسی ما است و ما این تغییر را به هیچ وجه قبول نمی‌کنیم و قطعا به علی اف اعلام می‌کنیم که ایشان هماهنگ با سیاست‌های کشورهای به ظاهر دوست خود مثل رژیم صهیونیستی این موضوع را مطرح نکند، چرا که این موضوع نه شدنی است و نه قابل اجرا است و اگر بخواهد این کار را انجام بدهد ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم. او اگر بخواهد عملیات نظامی انجام دهد ما قادر هستیم آن عملیات نظامی را طی ۲۴ ساعت با ده برابر آن مقابله کنیم. لذا بیخود و بی مورد سربازان خود را به کشتن ندهد.  

 

 

علی اف با طناب پوسیده دشمنان یا دوستان به ظاهر خود به چاه نیفتد

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر هیئت‌های نظامی و سیاسی با جمهوری آذربایجان در حال ارتباط و مذاکره هستند، اما من به عنوان یکی از نمایندگان مردم شمال غرب کشور و همچنین به عنوان خادم کل مردم ایران توصیه می‌کنم که الهام علی اف با طناب پوسیده دشمنان یا دوستان به ظاهر خود به چاه نیفتد. در غیر این صورت از این گرداب نمی‌تواند خارج شود. آذربایجان اگر بخواهد در مرزهای جمهوری اسلامی ایران تغییرات ژئوپلتیکی انجام دهد و اقدام به ایجاد کانال یا تونلی کند که خاک ارمنستان را به طرف نخجوان باز کند، در حقیقت تجاوز به حاکمیت ملت ارمنستان است و تغییر در مرزهای ژئوپلتیکی محسوب می شود.  

 

مناقشات باید از راه گفت و گوهای سیاسی حل شود

 

رضازاده در پایان در خصوص موضع ترکیه در این تنش گفت: ترکیه دوست صمیمی جمهوری آذربایجان است و شاید بخواهد از این قضیه حمایت کند یا در راستای اجرایی شدن آن اقدام کند. اما قطعا سیاست مداران جدید ترکیه از این که بخواهند این قضیه را طریق نظامی حل کنند، مخالف هستند. این موضوع و موضوعات دیگر مربوط به مناقشات آذربایجان یا مناقشه در داخل کشور آذربایجان باید از راه گفت و گوهای سیاسی حل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.