گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز: تصویب لایحه حجاب افتخارآمیز است؛ فکر نمی‌کنم شورای نگهبان ایرادی بگیرد/ مردم ایران حتی قبل از اسلام هم نسبت به حجاب توجه داشتند/ حجاب در اسلام جزء ضروریات و ارکان است و همه باید رعایت کنند

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز به خبرنگار جماران گفت: مسأله حجاب مورد توجه همه بزرگان بوده است و از ضروریات اسلام است. یعنی نمی‌شود حجاب را نادیده گرفت. حجاب در اسلام جزء ضروریات و ارکان است و همه باید رعایت کنند. لذا نمی‌شود که این واجب را ترک کرد.

پایگاه خبری جماران: عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: نظر من این است که با جریمه نمی‌شود، جلو بدحجابی را گرفت. قبلاً این صحبت‌ها را کرده‌ام، اما چون دیگر لایحه تصویب شده است، بعد از تصویبِ مجلس دیگر سخن من بی‌جا است.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی در پی می آید:

لایحه حجاب و عفاف به مجلس تقدیم شده است علاقمندیم نظر شما را درباره این لایحه و جریمه‌های پیچیده و متعددی لحاظ شده را بشنویم.

بعد از این‌که قوه قضائیه بررسی‌های لازم را کرد، لایحه عفاف و حجاب به مجلس ارسال شد. در مجلس هم در کمیسیون فرهنگی بررسی شد و به صحن آمد. درباره لایحه عفاف و حجاب دیدگاه‌های همه صاحب‌نظران فرهنگی و غیر فرهنگی شنیده شد حتی متخصصانی از بیرون دعوت شدند و از آنان نیز نظرخواهی شد.

بعد از بحث‌ها، کمیسیون فرهنگی مدتی لایحه حجاب و عفاف را مسکوت گذاشت، اما در نهایت در صحن علنی تصویب شد. الان بعد از تصویب شدن لایحه، من نمی‌توانم حرفی بزنم. یعنی لایحه عفاف و حجاب بر اساس نظرات متعدد صاحب‌نظران به نتیجه رسید تا تصویب شود و تصویب شد؛ لذا دیگر جای بحث در لایحه وجود ندارد. ان شاءالله که مجلس در کارهای خود موفق شود؛ کار بزرگی انجام گرفت و همۀ خواسته‌های حضرت امام، مقام معظم رهبری و نظرات متدینین و مردم شریف ایران در تضارب آراء مورد بحث قرار گرفت و به ثمر رسید و تصویب شد.

من به نوبه خودم از مجلس و نمایندگان محترم و صاحب‌نظران تشکر می‌کنم که یک لایحه‌ای بر اساس دیانت و فرهنگ مردم ایران تدوین کردند. مردم ایران حتی قبل از اسلام هم نسبت به حجاب توجه داشتند. کار بسیار بزرگ، ارزشمند و دارای جوانب متعددی است. الحمدلله این لایحه تصویب شد و من به مردم، مجلس صاحب‌نظران و تک تک نمایندگان دلسوزی که این کار دینی، مذهبی، ارزشی و فرهنگی افتخارآمیز را انجام دادند، تبریک می‌گویم.

 

فکر نمی‌کنم شورای نگهبان به لایحه حجاب ایرادی بگیرد

 

این لایحه تا به شورای نگهبان برود و تصویب شود مراحلی دارد.

بله، مجلس تصویب کرد، اما فکر نمی‌کنم شورای نگهبان ایرادی بگیرد، چون با همه صاحب‌نظران مشورت شده است. لذا فکر نمی‌کنم که در شورای نگهبان مانعی ایجاد شود و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاحِ آنچنانی که مانع از تصویب آن شود فکر نمی‌کنم وجود داشته باشد. البته نظرات شورای نگهبان محترم و مصاب است. اگر شورای محترم نگهبان نظری داشت، لایحه اصلاح خواهد شد. اما فعلاً لایحه را مجلس تصویب کرده است.

بنابراین، من معتقدم در جزئیات لایحه ممکن است شورای نگهبان نظری داشته باشد اما فکر می‌کنم در کلیات، شورای محترم نگهبان با تصویب آن موافقت کند.

 

نمی‌شود حجاب را نادیده گرفت

مسأله حجاب مورد توجه همه بزرگان بوده است

حجاب در اسلام جزء ضروریات و ارکان است و همه باید رعایت کنند

 

درباره روش اجرای صحیح این لایحه در حوزه اجرایی چه نظری دارید؟

معتقدم که بعد از آن‌که لایحه تصویب شد اظهارنظر من جایگاهی ندارد. لذا بهتر است که اظهار نظر نکنیم. بررسی‌هایی که مجلس کرده از نظرات من بهتر است. ان شاءالله که به اجرا گذاشته شود.

آیا درباره موضوع حجاب، جریمه می‌تواند بازدارنده و سازنده باشد؟

من نظرم را قبلاً اظهار کرده‌ام و بعد از تصویب، دیگر نظری ندارم.

نظرتان را بفرمایید.

نظر من این است که با جریمه نمی‌شود، جلو بدحجابی را گرفت. قبلاً این صحبت‌ها را کرده‌ام، اما چون دیگر لایحه تصویب شده است، بعد از تصویبِ مجلس دیگر سخن من بی‌جا است.

مسأله حجاب مورد توجه همه بزرگان بوده است و از ضروریات اسلام است. یعنی نمی‌شود حجاب را نادیده گرفت. حجاب در اسلام جزء ضروریات و ارکان است و همه باید رعایت کنند. لذا نمی‌شود که این واجب را ترک کرد، اما درباره شیوه برخورد با بدحجاب، نظر خود را قبلاً گفته‌ام و بعد از تصویب مجلس، نظری را نمی‌توانم اعلام کنم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.