گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت‌وگو با جماران؛

ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز: در سال‌های اخیر شاهد کمرنگ شدن حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بودیم/ حتی آنها که با ما میانه‌ای ندارند نباید با انقلاب قهر کنند/مشارکت مردم پایه نظام است/فقها و حقوقدان‌های شورای نگهبان دین خود را به دنیای کسی نمی‌فروشند

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز به جماران گفت: معتقدم حضور مردم در انتخابات موجب قوت و اقتدار نظام می‌شود. لذا همه باید در این انتخابات با هر سلیقه‌ای که دارند، شرکت و اصل نظام را تائید کنند و به اصل نظام و اهداف امام (ره) و مقام معظم رهبری و شهدای والامقامی که برای حفظ نظام خون و جان دادند فکر کنند. باید کاری شود که موجب اقتدار، ابهت، عظمت و شکوه انقلاب شود.

پایگاه خبری جماران: عضو جامعه روحانیت مبارز می گوید، با تأکید بر اینکه همه باید در انتخابات شرکت کنند، گفت: در این مسأله  جریانات به فکر منافع سیاسی باشند و سلیقه ها باید کنار گذاشته شود و از زمانی که انتخابات برگزار شد نمی‌توان کسانی یا کسی حق الناس را زیر پای بگذارند. و مسئولان ذیربط نباید اجازه ندهند حتی  یک رای جابجا شود؛ اگر چنین شود در قیامت فردی که تخلف کرده است، مورد سوال قرار خواهد گرفت. به دلیل اینکه این حق مردم است».

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی از روحانیون سرشناس و با سابقه اصولگرایان است. او در سوابق خود سمت های متعددی داشته است که از جمله آنها ریاست بر ستاد ائمه جماعات و نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. تهران است. 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با وی در پی می آید:

امسال انتخابات مجلس را پیش رو داریم. برخی بر این باور هستند که با توجه به وضع کنونی کشور، انتخابات امسال از مشارکت کمی برخوردار خواهد بود؛ ارزیابی شما در این باره چیست؟

متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد کمرنگ شدن حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بودیم و این موضوع باعث کاهش مشارکت انتخابات شد. این با توصیه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مغایرت دارد. امام(ره) می‌فرمودند مردم باید در صحنه حضور داشته باشند. همه موضوعات و ابعاد جمهوری اسلامی متکی به مردم است. اگر مردم حضور داشته باشند موفقیت حاصل است و اگر مردم حضور نداشته باشند آفتی برای انقلاب محسوب می شود.

لذا همه نیروها، جناح‌های مختلف و حتی افرادی که با ما میانه‌ای ندارند هم نباید با انقلاب و ملیت و کشور قهر کند؛ آنها هم باید در انتخابات مشارکت کنند. مشارکت، عظمت و مشروعیت و بالندگی نظام را در سطح جهان به همراه دارد. مردم نباید از این امر غافل شوند. گاهی نگاه‌های شخصی یا گروهی باعث می شود که مردم در انتخابات ها حضور پیدا نکنند. لذا همه اقشار جامعه از همه گروه ها موظف هستند از نظام که یادگار حضرت امام (ره) است دفاع کنیم. این نظام به سادگی به وجود نیامده است، بلکه از دریای خونی به ساحل رسیده است. لذا نباید بی تفاوتی بود.

 

همه نیروها، جناح‌ها و افرادی که رهبری بیان کردند اگر با ما میانه‌ای ندارند نباید انقلاب و ملیت و کشور نباید قهر کند

 

 همه باید در انتخابات شرکت کنند. در این مسأله جریانات به فکر منافع سیاسی باشند و سلیقه ها باید کنار گذاشته شود و از زمانی که انتخابات برگزار شد نمی‌توان کسانی یا کسی حق الناس را زیر پا بگذارند. و مسئولان ذیربط نباید اجازه ندهند حتی یک رأی جا به جا شود؛ اگر چنین شود، در قیامت فردی که تخلف کرده است، مورد سوال قرار خواهد گرفت. به دلیل اینکه این حق مردم است.

مشارکت مردم پایه نظام است. در غدیر، سفارش پیامبر (ص) به حضور امت بود، همه شاهد بودند در آن روز، پیامبر اسلام به دستور ذات احدیت ولایت تعیین شد. و خداوند به پیامبر دستور داد و پیامبر(ص) نیز دستور را اجرا کرد، اما عهدشکنی شد. افرادی که حضور داشتند با امیرالمومنین(ع) بیعت کردند، بعدا بیعت شکنی کردند. الان نباید کاری کنیم که اتفاق بدی برای نظام و انقلاب ما بیفتد، چرا که امام(ره) سختی‌های زیادی برای این انقلاب متحمل شدند.

 

نباید فرصت‌سوزی کنیم و انقلاب خود را رها کنیم یا به خاطر مسائل شخصی، گروهی و جریانی موجب شویم نظام تضعیف شود

 

لطف خدا و نورانیت باریتعالی شامل حال ما شد و این انقلاب به وجود آمد. معجزه‌ای در طول تاریخ بود چرا که همه مستکبرین حامی نظام گذشته بودند، اما خداوند به دست فرزند زهرا(س) چنین انقلابی به وجود آورد و ما نباید فرصت‌سوزی کنیم و انقلاب خود را رها کنیم یا به خاطر مسائل شخصی، گروهی و جریانی موجب شویم نظام تضعیف شود.

بنابراین، معتقدم حضور مردم در انتخابات موجب قوت و اقتدار نظام می‌شود. لذا همه باید در این انتخابات با هر سلیقه‌ای که دارند، شرکت و اصل نظام را تائید کنند و به اصل نظام و اهداف امام (ره) و مقام معظم رهبری و شهدای والامقامی که برای حفظ نظام خون و جان دادند فکر کنند. باید کاری شود که موجب اقتدار، ابهت، عظمت و شکوه انقلاب شود.

من امیدوارم برکات خداوند بر این ملت نازل شود و این ملت عزیز با توجه به خواست امام زمان (عج) و همه اولیای الهی که در این انقلاب موجب عزت اهل بیت(ع) و بزرگان در تاریخ شد، در انتخابات مشارکت کنند و نظام را پاس بدارند یعنی بی تفاوتی و غفلت از این فرصت موجب می‌شود نظام تضعیف شود. 

 

خداوند ممکن است از حق خود بگذرد اما از حق الناس نمی‌گذرد

 

حق الناسی که بدان اشاره کردید توانستیم رعایت کنیم؟ 

باید در همه جای نظام رعایت حق الناس شود یعنی این مسئله‌ای نیست که کسی فراموش کند. چون خداوند ممکن است از حق خود بگذرد اما از حق الناس نمی‌گذرد. حق الناس از حق الله بالاتر است و خداوند جلوی تعدی و تجاوز کسانی که حق الناس را رعایت نکنند می‌ایستد و در روز قیامت مواخذه خواهند شد.

 

مشارکت مردم در انتخابات در حدی خواهد بود که مشروعیت نظام را تائید خواهد کرد

 

با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی مشارکت را چطور پیش بینی می کنید؟

در مواقعی فکر می‌کردیم و گاهی در مخیله ما می‌آمد که مشارکت مردم در مقطعی کم باشد، اما خوشبختانه در انتخابات ها متناسب با وضعیت زمان مشارکت خوب بوده است. یعنی در کشورهای دیگر وضع مشارکت به نحو دیگری است. اما در جمهوری اسلامی متناسب با شرایط، مردم احساس مسئولیت کردند و در انتخابات شرکت کردند. البته نمی‌گویم مثل سال های اول انقلاب مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد، اما متناسب با شرایط زمان و با این وضعیت اقتصادی و تورم و گرفتاری‌هایی که وجود دارد ممکن است آن حجم از مشارکت اوایل انقلاب نباشد اما در حدی خواهد بود که مشروعیت نظام را تائید خواهد کرد.

با توجه به ماه های پایانی مجلس یازدهم عملکرد این مجلس را چطور می بینید؟ 

مجلس به قدر مقدورات کشور اقدام می کند. با توجه به تحریم ها، مشکلات معاندین و توطئه های اسراییل و آمریکا، وضعیت مجلس و دولت را می‌بینید که در حد امکانات است. در محدودیت هایی که وجود دارد، نمی‌توان مانور داد. گاهی توطئه‌ها زیاد است، گاهی بودجه کافی نیست، گاهی مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. همه اینها دست به دست هم می‌دهد تا آن چه مطلوب ماست نه دولت و نه مجلس نتواند فراهم کند. این در طول تاریخ انقلاب ما بوده است. همیشه ما مشکلاتی داشتیم. این مشکلات اجازه نمی‌دهد دست ما باز باشد و بتوانیم رضایت مردم را کامل جلب کنیم. این واقعیتی است که قابل انکار نیست.

برخی بیان می‌کنند مجلس بیشتر به دنبال حاشیه است؟ 

من به این مسئله اعتقاد ندارم. مجلسی که دنبال حاشیه باشد کاری نمی‌تواند انجام دهد. ممکن است به نظر برخی این چنین باشد، ولی مصوبات مجلس را ملاحظه کنید که در این بحران قابل تمجید است و طوری  که با شجاعت برخورد می‌کنند و انفعالی نبودند. واقعیت‌ها را نمی‌توان انکار کرد. مجلس آرمان و هدف دارد و هدف آن خدمت به جامعه و حل مشکلات است. در مصوبات آنها این موضوع پیداست. به هرحال فرصتی لازم است تا آن چه نیاز صورت بگیرد و مقدوراتی نیز همراه با فرصت‌ها باید باشد که محدودیت‌های زیادی الان وجود دارد.

چه محدودیت‌هایی وجود دارد؟

من معتقدم مصوبه اخیر مجلس درباره واردات ماشین‌های کارکرده اقدام خوبی است و شاید بتواند مسأله بحران اتومبیل را تا حدودی حل کند. مصوبات مجلس مصوبات خوبی بوده و رو به رشد بوده است. ممکن است برخی از مصوبات یا طرح‌ها درست نباشد، اما در تصویب لوایح دقت شده است و در کمیسیون ها بررسی شده و در صحن مجلس آمده است. اینها را نمی‌توان گفت به حاشیه پرداختن است. اینها حاشیه نیست، بلکه متن واقعی است.

من معتقدم تلاش مجلس درباره اصول است. ممکن است طرحی چند نماینده بدهند که برخی معتقد باشند حاشیه است، اما عمدتاً در اصول هستند و اساتید طلبه‌ها همیشه به ما توصیه می‌کردندو به متن ها توجه کنید و به حواشی توجه نکنید. من معتقدم مجلس فرهیخته است، باسواد هستند و می‌توانند کار خوب انجام دهند؛ منتهی دست من خالی و خرما بر نخیل!

 

مصوبه اخیر مجلس درباره واردات ماشین‌های کارکرده اقدام خوبی است 

 

اخیرا یکی از چهره های سرشناس اصولگرا، عنوان کردند هر کسی در انتخابات شرکت نکند از نظام خارج است. ارزیابی شما چیست؟

هر کسی این حرف را بیان کرده اشتباه بزرگ و خبط کرده است. چه کسی این حرف را بیان کرده است؟ این حرف را آدم عاقل بیان نمی‌کند؛ مگر آن فرد سفیه باشد. کشور ما کشور عقلا است. این امر درست نیست که هر کسی در انتخابات شرکت نکند از نظام یا اسلام خارج است.

 

نه فقها و نه حقوقدان‌های شورای نگهبان دین خود را به دنیای کسی نمی‌فروشند

 

بحث شورای نگهبان مطرح است که در دوره قبل شاهد بودیم خیلی از کاندیدها ردصلاحیت شدند و انتقادات بیشماری به این نهاد وارد شد. ارزیابی شما چیست؟

شورای نگهبان 6 حقوقدان، 6 فقیه هستند، نه فقها و نه حقوقدان‌ها دین خود را به دنیای کسی نمی‌فروشند. آنها افرادی عادل هستند؛ اما اساس شورای نگهبان و قانون بر رأی گیری است یعنی وقتی رأی گرفتند مثل مجلس خیلی از مصوبات مطلوب بسیاری نیست، ولی اکثریت هر چه تصویب کردند قابل اجراست. در شورای نگهبان هم 6 فقیه و 6 حقوقدان می‌نشینند و بحث می‌کنند و در نهایت رأی گیری می‌کنند. نتیجه رای گیری هر چه باشد اعلام می‌شود.

درباره انتقادات از شورا هم بالاخره وقتی دو نفر پیش قاضی می‌روند یکی ناراضی برمی‌گردد. به هر حال وقتی قاضی و مشاور آن رای به یک موضوعی می‌دهند ظلم نیست، بلکه رسیدن به این حقیقت است. اینها حقیقت است. شورای نگهبان هم از این قاعده خارج نیست.

آیا ممکن است اصولگرایان در انتخابات بعدی به وحدت برسند؟

شما اگر دو نفر را هم سلیقه پیدا کردید کیمیاست. سلایق افراد مختلف است. در دفاتر اسناد می‌گویند انگشت بزنید؛ اثر انگشتان با هم متفاوت هستند. سلایق افراد متفاوت است که یکی اصلاح طلب، یکی اصولگرا و یکی پایداری و... است. رشد جامعه در اختلاف سلایق است. اگر قرار بود همه یک سلیقه داشته باشند یا مورچه بودند یا فرشته بودند! انسان ها سلیقه های مختلف دارد. آن چه اهمیت دارد، محصولی است که از این اختلاف سلیقه به وجود می‌آید و موجب رشد می‌شود. تضارب آراء در همه جا وجود دارد؛ حتی پیامبر خدا موظف است مشورت کند. اینها با هم مشورت می‌کنند در حالی که سلایق مختلف دارند.

اگر همه یکسان بودند فرشته می‌شدند. ما اکنومن نیاز به فرشته نداریم، بلکه نیاز به آدم داریم. لذا آدم‌ها سلایق مختلف دارند. پایداری‌ها آدم‌های صالح و درستی هستند، فقط سلایق آنها متفاوت است. اصلاح طلبان هم محترمند. آنها هم نظر خود را دارند. این ایرادی ندارند. با هم بحث کنند و به نتیجه واحد برسند.

وضعیت اصلاح طلبان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت آنها نیز مثل اصولگراهاست. در اصولگرایان همه با هم نیستند و در اصلاح طلبان نیز همه با هم نیستند. این تفاوت وجود دارد. نمی‌توان گفت اینها چقدر با هم اختلاف دارند. این اختلاف سلیقه است، نه اختلاف روش. اصل نظام را همه قبول دارند. هم اصلاح طلب و هم اصولگرا نظام را قبول دارند.

جامعه از سال گذشته دچار تنش هایی شده است نظر شما چیست؟

اگرجامعه رها شود و هر کسی بخواهد هر کاری کند، اگر امنیت و حجاب رعایت نشود، اگر امنیت کشور نباشد اقتصاد و نظامی هم وجود ندارد. همه دنبال ناامنی می‌روند. لذا اینها اصل است که باید حفظ شود. 8 سال دفاع مقدس برای حفظ امنیت کشور بود وگرنه دشمن وارد کشور می‌شد. اگر سردار سلیمانی نبود، جریان داعش امنیت برای ما نمی‌گذاشتند. قدرت جمهوری اسلامی موجب شد جلوی داعش گرفته شود و امنیت در کشور تثبیت شد. اگر این کار را در سوریه و عراق انجام نمی‌دادند، هدف حتماً ایران بود، اما جلوی داعش در خاک کشورهای دیگر گرفته شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.