سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری پیش از عزیمت به سفر منطقه‌ای به سه کشور آفریقایی گفت: روابط با کشورهای آفریقایی به مرور زمان و به‌ویژه در دهه اخیر، در برخی عرصه‌ها دچار توقف‌هایی شد؛ نگاه ایران در همکاری با آفریقا مبتنی بر هم‌افزایی و متکی بر کرامت انسانی مردم این قاره است.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی‌ها در همکاری با کشورهای آفریقایی همچنان نگاه استعماری و استثماری دارند، تصریح کرد: نگاه جمهوری اسلامی در همکاری با آفریقا، نگاه مبتنی بر هم‌افزایی و متکی بر کرامت انسانی و استعدادهای بالای مردم کشورهای آفریقایی است.

 سید ابراهیم رئیسی در نخستین دقایق بامداد چهارشنبه، پیش از عزیمت به سفر منطقه‌ای به سه کشور آفریقایی، در گفتگویی با خبرنگاران درباره برنامه‌ها و اهداف سفرش گفت: این سفر به دعوت رسمی روسای جمهور کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام می‌شود.

رئیس جمهور افزود: روابط ایران با کشورهای آفریقایی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روابط بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف بوده است، اما این روابط به مرور زمان و به‌ویژه در دهه اخیر، در برخی عرصه‌ها دچار توقف‌هایی شد.

رئیسی با بیان اینکه کشورهای آفریقایی ثروت‌ها، منابع، استعدادها و ظرفیت‌های عظیمی دارند که می‌تواند با ظرفیت‌های بزرگی که به برکت انقلاب اسلامی و حضور مردم در ایران ایجاد شده، مبادله شود، اظهار داشت: یکی از بهترین حوزه‌هایی که امروز برای همکاری در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، حوزه کشورهای آفریقایی است که هم ظرفیت‌های خوبی دارد و هم این کشورها به همکاری با ایران علاقمند هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی‌ها در همکاری با کشورهای آفریقایی همچنان نگاه استعماری و استثماری دارند، تصریح کرد: نگاه جمهوری اسلامی در همکاری با آفریقا، نگاه مبتنی بر هم‌افزایی و متکی بر کرامت انسانی و استعدادهای بالای مردم کشورهای آفریقایی است.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به ارتقای سطح روابط ایران با کشورهای آفریقایی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری خاطرنشان کرد: امروز سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت با بازار هزار و دویست میلیارد دلاری آفریقا، تنها یک میلیارد و 200 میلیون دلار است که با توجه به ظرفیت‌های متقابل سهم بسیاری پایینی به حساب می‌آید.

رئیس جمهور با اشاره به زمینه‌های مناسب همکاری در عرصه کشت فراسرزمینی و تولید محصولات دامی و زراعی و همکاری‌های علمی و فناوری با کشورهای آفریقایی، گفت: همچنین فعال شدن دفاتر علم و فناوری ایران در این سه کشور و دیگر کشورهای آفریقایی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله زمینه‌های بسیار خوب صادرات کالا و خدمات ایرانی به کشورهای آفریقایی است.

رئیسی تاکید کرد که ارتباط با کشورهای آفریقایی به شکل کلی و کشورهای مقصد این سفر به شکل اخص در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم و اصول آن یعنی تقویت روابط با کشورهای همسو در منطقه و نیز فراتر از منطقه در آمریکای لاتین که زمینه‌های خوبی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارند، دنبال خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.