گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به سخنان الهام علی اف: تأمین کننده منافع صهیونیست هاست

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به جماران گفت: مقامات دولت‌های غربی در زمان اغتشاشات و ناامنی‌ها در داخل ایران ادعاهایی داشتند و از بعضی گروه‌های معاند نیز حمایت کردند و امروز متوجه شدند آن‌ها نفوذی در داخل ایران ندارند و جمهوری اسلامی از حمایت مردمی برخوردار است که نمونه روشن آن راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بود. حال با این سوال مواجه هستند که چطور از مواضع خود برگردند؟!

پایگاه خبری جماران: در چند روز اخیر حوزه سیاست خارجی در صدر اخبار در کشور بود؛ یکی از خبرها به صحبت‌های اخیر «حسن روحانی» برمی‌گردد که جلسه‌ای گفت: امید مردم در آغاز دوره یازدهم در ایجاد ثبات و بهبود شرایط اقتصادی مؤثر بود و ما می‌توانستیم در اسفند ۱۳۹۹ با رفع تحریم‌ها، این امید را احیاء کنیم و حتی شروط ما برای رفع برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای نیز پذیرفته شده بود اما تصویب مصوبه اقدام راهبردی مجلس مانع آن شد.
اما بخشی دیگر از اخبار به حاشیه کنفرانس مونیخ برمی‌گردد؛ تغییر موضع «مکرون» در قبال ایران و صحبت‌های «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان در حاشیه کنفرانس مونیخ که بار دیگر مدعی تروریستی بودن حمله به سفارت این کشور در تهران شد.

در این‌باره ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار جماران گفت: موضع‌گیری روحانی با واقعیت‌های تاریخی هم‌خوانی ندارد؛ مذاکرات احیای برجام از ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ شروع شد، من مواضع روحانی را دیدم و برایم عجیب بود که ایشان گفته بود ما می‌توانستیم در اسفند ۹۹ به نتیجه برسیم! آن زمان مذاکره‌ای وجود نداشته است که بخواهند درمورد آن حرف بزنند و به خروجی برسند! دولت بایدن برای اینکه بتواند با ایران مذاکره کند چند ماهی زمان گرفت و این پیش از ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ رخ نداد. از این جهت اطلاعات تاریخی روحانی دقیق نیست.

امروز مقامات غربی متوجه شدند گروه‌های معاند نفوذی در داخل ایران ندارند

ابوالفضل عمویی در خصوص تغییر موضع مکرون در سخنرانی اخیر خود در کنفرانس مونیخ در باب تغییر  حکومت در ایران گفت: مقامات دولت‌های غربی در زمان اغتشاشات و ناامنی‌ها در داخل ایران ادعاهایی داشتند و از بعضی گروه‌های معاند نیز حمایت کردند، اما امروز متوجه شده اند آن‌ها نفوذی در داخل ایران ندارند و جمهوری اسلامی از حمایت مردمی برخوردار است که نمونه روشن آن راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بود. حال با این سوال مواجه هستند که چطور از مواضع خود برگردند؟! در این زمینه ما شاهد نظرات و بحث‌های متفاوتی از جانب آن‌ها خواهیم بود، ولی واقعیت این است ایران دارای یک دولت استوار و پایدار و دارای تاب‌آوری مناسبی است. به همین جهت آن‌ها نیاز به زمان دارند تا به یک واقع‌بینی و واقع‌گرایی در مورد ایران کسب کنند.

حاکمیت آذربایجان در موضوع حمله به سفارت این کشور در تهران نگاه واقع‌‌بینانه‌ای ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره موضع دوباره‌ی الهام علی اف در حاشیه کنفرانس مونیخ اظهار داشت: ما کشور و مردم آذربایحان را برادر و هم‌کیش خود می‌دانیم و به جهت هم زبانی بخشی از مردم ایران با آنها، احترام زیادی برای آن‌ها قائل هستیم. اما مسأله این است حاکمیت آذربایجان در موضوع حمله به سفارت این کشور در تهران که از جانب مقامات رسمی ما هم مورد ابراز تأسف صورت گرفت نگاه واقع‌‌بینانه‌ای ندارد. ما از گذشته اعلام کرده ایم که می توانیم تحقیقات مشترکی را در این موضوع پیگیری کنیم. اطلاعات خود را نیز با آن‌ها به اشتراک گذاشتیم و در مورد فرد ضارب سعی کردیم بیشترین اطلاع رسانی را به طرف آذری داشته باشیم که این موضوع پیگیری شود. فکر می‌کنم تصمیم‌های هیجان‌زده و موضع‌گیری‌های ناشی از احساسات کمکی به روابط دو کشور همسایه ایران و آذربایجان نمی‌کند، بلکه بیشتر منافع صهیونیست‌ها را تأمین می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: انتظارمان از طرف آذری این است که با واقع‌بینی با موضوع برخورد و مواجه شوند و اجازه دهند در این چارچوب تحقیقات با دقت دنبال شود و اگر در اطلاعاتی که به آن‌ها می‌رسد سوال و ابهاماتی وجود داشته باشد قطعا قابلیت پیگیری دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.