گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کردستان؛ محرومیت ها و دغدغه ها/ 2

ماموستا شاه‌کرمی، از علمای اهل سنت کردستان: حوادث اخیر به دلیل عدم گفتگو بین مسئولان و مردم است/ 95 درصد مردم استان کردستان اهل سنت هستند، اما جای نخبگان ما در دستگاه‌های فرهنگی استان خالیست/ دشمن می‌خواهد قضیه تجزیه‌طلبی را احیا کند، نه مردم کردستان

ماموستا محمد شاه‌کرمی، از علمای اهل سنت کردستان به خبرنگار جماران گفت: اغتشاشات اخیر در کردستان به دلیل عدم گفتگو بین مسئولان و مردم است. مردم از مسئولین استانی این گله را دارند که باید در بین آنان حضور داشته باشند. جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید محقق شود. اگر مسئولین به موقع در بین مردم حضور می‌یافتند و آرامش خاطر را به واسطه جهاد تبیین و روشنگری بین احزاب و نحله‌ها داشتند وضعیت مطلوب می‌شد، الان هم دیر نشده است. مدیران محلی و شهرستانی لازم است بیایند و با مردم گفتگو کنند، چون واقعیت این است که دشمن از آب گِل‌آلود ماهی می‌گیرد و دشمن از فرصت سوء استفاده می‌کند.

پایگاه خبری جماران: در سالی که گذشت استان کردستان به دلیل واقع شدن محل تولد مرحوم مهسا امینی در این استان، یکی از مراکز اصلی اعتراضات در سه ماه اخیر بود. تجمعات و درگیری های زیادی در ماههای اخیر در شهرهای کردستان رخ داد که باعث رقم خوردن اتفاقاتی دلخراش و جان باختن شماری از هموطنان مان شد. به ویژه آنکه گروهک های ضدانقلاب و معاند نیز برای سوءاستفاده از این فضای اعتراضی و جهت دادن به آنها در راستای مقاصد خود، تلاش وافری کردند.

اما این رخدادها بهانه ای شد، تا در سلسله مصاحبه هایی به زمینه های نارضایتی در این استان مرزی بپردازیم و از مسئولین، کارشناسان و نخبگان این استان در خصوص دردهای مردم کرد پرسش کنیم.

در همین راستا با یکی از علمای اهل سنت استان کردستان گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح آن در پی می آید:

 

لطفا در ابتدا خود را معرفی کنید.

خدمت حضرتعالی و سایر همکاران شما عرض ادب و احترام دارم. من محمد شاه‌کرمی از طلاب اهل سنت شهرستان سنندج می‌باشم و کارشناسِ مباحث آسیب‌های اجتماعی و مذهبی، و مدیر محله اسلامی محله ؟؟؟ در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستم.

مهمترین دغدغه‌ها و مشکلات مردم و استان کردستان چیست؟

از لحاظ جغرافیایی استان کردستان از شمال با استان آذربایجان غربی، از شرق با استان‌های همدان و زنجان، از جنوب با استان کرمانشاه و از غرب با اقلیم کردستان در کشور عراق همسایه است. استان کردستان با کشور عراق قریب به 200 کیلومتر مرز مشترک دارد و این فرصتی برای استان کردستان است.

از جمله مسائل اولویت‌دار این استان، فقدان زیرساخت‌های مناسب از لحاظ گردشگری و اقتصادی است. همچنین عدم بهره‌برداری مناسب از مناطق صنعتی و معادن استان از دیگر مشکلات است.

در صنایع تبدیلی مشکل جدی داریم. 62 درصد توت فرنگی کشور را کردستان تولید می‌کند اما طلای سرخ کردستان، صنعت تبدیلی ندارد. کشاورز ما توت فرنگی مرغوب را از راه‌های صعب‌العبور با زحمت به کنار جاده ‌آورده و آنجا می‌فروشد، این یک آسیب بزرگی در بخش کشاورزی و اشتغال پایدار است. لذا انتظار می‌رود در بخش صنایع تبدیلی تدبیر مناسبی اندیشیده شود. به زعم حقیر، اگر همین نکته را مدیران استان مد نظر داشته باشند و با رویکرد تحولی و اشتغال پایدار به صنایع تبدیلی اهتمام کنند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کردستان حل و فصل می‌شود.

فقدان مسیر حمل و نقل جاده‌ای و هوایی مناسب از دیگر مشکلات استان است. در بخش حمل و نقل جاده‌ای زیرساخت خوبی نداریم و این معضل در جذب سرمایه‌گذار اثر منفی می‌گذارد. لذا مسئولین استان درباره این قضایا با رویکرد تحولی تصمیم بگیرند اما متأسفانه اهتمام قابل توجهی وجود ندارد.

به شهادتِ 5 هزار و چهارصد شهید گلگون کفنی که در استان کردستان جان خود را فدای انقلاب کردند، مردم این استان 44 است که پای انقلاب ایستاده‌اند، مردم می‌بینند و رصد می‌کنند که دغدغه‌ها و مشکلات مردم در سوء مدیریت است. در استان از لحاظ منابع، چیزی کم نداریم؛ منابع انسانی، معادن، جغرافیای مطلوب و همه چیز داریم اما مشکلات و نارسایی‌ها به دلیل سوء مدیریت است. حضرت آقا سال 88 به کردستان آمدند و فرمودند، «استان کردستان استان فرهنگی است». اما با ضعف مسئولان و مدیران کل هنوز به آن دغدغه رهبری نرسیدم تا استان کردستان را به معنای واقعی کلمه استان فرهنگی جلوه دهیم؛ هنوز با منویات رهبری که سال 88 در میدان آزادی سنندج فرمودند، فاصله داریم.

مشکل دیگر، نادیده گرفتن ظرفیت اقتصادی مرزها است. همان طور که عرض کردم 200 کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم، این تهدید نیست بلکه فرصت است. بسته به تفکر و برنامه‌ریزی مسئولین استان می‌توان ظرفیت مرز را به فرصت تبدیل کرد.

دانشجوی دکتری ما کولبری می‌کند! اگر در بخش صنعت خوب بدرخشیم و نقش‌آفرین باشیم دیگر دانشجوی دکتری کولبری نخواهد کرد.

بحث بعد، ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریب مراتع است که در اثر ساخت و سازهای واقعاً بی‌ضابطه مرتع‌ها از بین می‌روند.

معضل دیگر بحث حاشیه‌نشینی است. شهر سنندج هفت منطقه حاشیه‌نشین دارد. کاهش امنیت اجتماعی و اعتیاد را در سنندج شاهد هستیم. اخیراً سن مصرف مواد مخدر پایین آمده است؛ تا حدی که کودک یازده ساله را برای ترک اعتیاد به کمپ معرفی ‌کردیم. این زنگ خطر برای دلسوزان و دغدغه‌مندان عرصه آسیب‌های اجتماعی است. همچنین عدم تکمیل راه آهن سنندج ـ همدان از دیگر مشکلات است.

اغتشاشات اخیر در کردستان به دلیل عدم گفتگو بین مسئولان و مردم است. مردم از مسئولین استانی این گله را دارند که باید در بین آنان حضور داشته باشند. جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید محقق شود. اگر مسئولین به موقع در بین مردم حضور می‌یافتند و آرامش خاطر را به واسطه جهاد تبیین و روشنگری بین احزاب و نحله‌ها داشتند وضعیت مطلوب می‌شد، الان هم دیر نشده است. مدیران محلی و شهرستانی لازم است بیایند و با مردم گفتگو کنند، چون واقعیت این است که دشمن از آب گِل‌آلود ماهی می‌گیرد و دشمن از فرصت سوء استفاده می‌کند.

در اتفاقات اخیر، صرف نظر از بخش ناپسند رویدادها، مطالبه جوانان زنان و جوانان کردستان چیست؟

95 درصد مردم استان کردستان اهل سنت هستند اما در دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی، از سرمایه انسانی و جامعه نخبگان و روشنفکران محلی استفاده نمی‌کنند. جای نخبگان ما در دستگاه‌های فرهنگی استان خالی است. یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جوانان و جامعه دانشگاهی ما این است که از ظرفیت جامعه نخبگان در ادارات استفاده شود. یعنی جوان فارغ‌التحصیل ما باید به ادارات تزریق شود. بر اساس فرمایش رهبر انقلاب، «جوان انقلابی مومن» در استان کردستان پای کار هستند، اما به حاشیه می‌روند. با توجه به سیاست‌های نادرست، از این بزرگواران در دستگاه‌های محلی و اجرایی استان استفاده نمی‌شود و این مسئله دغدغه و گله جوانان استان کردستان است.

در بحث زنان و خانواده، هجده هزار زن کردستانی سرپرست خانوار هستند، این وضعیت زیبنده استان فرهنگی کردستان نیست. در بحث معیشت، در سطح استان کردستان و شهرهای آن شاهد شغل‌های کاذب هستیم که آزاردهنده است.

شایسته است شورای شهر، نمایندگان مجلس، دغدغه‌مندان و مسئولین استانی مشکلات کردستان را حل کرده و با مردم و حوزه انتخابی خود گفتگو کنند. مردم کردستان بیشترین حضور را در پای صندوق‌های رأی دارند و خواهند داشت، اما حضور فعال و اثرگذار مسئولین را در میدان نمی‌بینیم، این دغدغه‌ و مطالبه مردم است. اگر مردم بینند که مسئولین شنوای مطالبات هستند تا حد قابل توجهی بسیاری از مسائل و مشکلات حل می‌شود.

لازم است مسئولین دستگاه‌های اجرایی به صورت گفتمانی با مردم ارتباط برقرار کنند، چون جریان‌سازی نیاز به گفتمان دارد و ما می‌خواهیم در مسیر تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم. لذا با گفتگوی مسئولان با مردم در تریبون‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، تریبون مساجد و نمازهای جمعه مشکلات تا حدی حل می‌شود، در این راستا ماموستاها، طلاب و روشنفکران پل‌های ارتباطی هستند. برخی از ما روحانیون گله می‌کنند و می‌گویند که شما مشکلات و معضلات را به مسئولین نمی‌گویید، مسئولین نزد ما نمی‌آیند تا با آنها صحبت کنیم، اما شما به عنوان پل ارتباطی مسائل ما را به آنها برسانید که مردم، نظام و انقلاب را می‌خواهند اما از نارسایی‌ها گله‌ دارند.

اگر مشکل معیشت با رویکرد صنایع تبدیلی و استفاده از جامعه نخبگانی حل شود، در حد قابل توجهی معضلات استان کردستان کم می‌شود. در بخشی از دستگاه‌های فرهنگی استان می‌توان از طلاب و ماموستاهای شاخص ـ که کم نداریم ـ استفاده کرد، چون با بوم، زبان و فرهنگ منطقه آشنا هستند و بر آداب و رسوم منطقه اشراف دارند، و اگر در عرصه مدیریت اجرایی قرار گیرند اثرات مطلوب خواهد داشت، اما ما این را نمی‌بینیم.

متأسفانه کسی را آورده‌اند که بوم، فرهنگ و آداب و رسوم منطقه را بلد نیست و از ادبیات مردم شناختی ندارد، این ضعف است. وقتی شناخت نباشد در سیاستگذاری تأثیر سوئی خواهد داشت. مردم می‌خواهند همان طور که در انتخابات و در سرنوشت خود سهیم هستند در مدیریت و ادرات نیز سهیم باشند. شکر خدا، رهبر معظم انقلاب ظرافت‌های فکری دارند. دو نفر از نخبه‌های ما در سطح بین‌المللی و ملی نقش‌آفرینی می‌کنند، ماموستا «عبدالسلام کریمی» مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از اهل سنت بوده و برای مردم کردستان نقطه قوت هستند، اما ما باید حرکت‌های بیشتری را در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب درباره کردستان ببینیم، لذا باید از جامعه نخبگان بیشتر استفاده کرد.

دشمنان و خنّاسان مدعی هستند حاکمیت نظر مساعدی به مردم کردستان ندارد اما در قضایای اخیر در نقاط متعدد استان دیدیم که مردم استان بصیرت خود را نشان دادند. در 13 آبان امسال شاهد حضور گسترده مردم کردستان بودیم در حالی که برخی احتمال می‌دادند مردم کمتر شرکت کنند اما مردم نشان دادند که پای کار هستند.  

دغدغه‌هایی که عرض کردم اولویت‌های مردم استان کردستان است و ان شاءالله با همت دولت کریمۀ آقای رئیسی مشکلات حل شود. ایشان یکی دو بار به استان سفر کردند و سفرها اثرگذار بود، ان شاءالله مداوم باشد و مطالبات، مشکلات و چالش‌های اقتصادی مردم برطرف شود.

دغدغه تجزیه‌طلبی در بین مردم کردستان جایگاهی دارد یا نه؟

نه، جایگاهی ندارد. متأسفانه دشمن می‌خواهد قضیه تجزیه‌طلبی را احیا کند، نه مردم کردستان. اگر نظرسنجی شود مردم کردستان خود را ایرانی می‌دانند و تجزیه‌طلبی سنخیتی با روحیه انقلابی مردم کردستان ندارد. عده‌ای در بحث نژاد و قومیت می‌خواهند، این تفرقه و چالش را ایجاد کنند که کردستان باید از ایران جدا شود اما اکثر مردم، این رویکرد را نمی‌پذیرند چون کردستان با ایران، کردستان است. کردها خودشان را ایرانی‌تبار و ایرانی‌الاصل می‌بینند، لذا اساساً به این رویکرد روی خوش نشان نمی‌دهند و اگر تحرکاتی شده، دست دشمنان خارجی در میان است.

درباره علاقه مندی مردم کردستان به نظام و امام خمینی(ره) بگویید.

مردم کردستان درباره انقلاب و منظومه فکری امامین انقلاب پای کار هستند و ما در مناسبت‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به عیان می‌بینیم که مردم کردستان، این را به گوش تمام ایران می‌رسانند که ایرانی‌الاصل هستند و فرهنگ غنی کُرد چیزی نیست که رسانه‌ها، ماهواره‌ها و شبکه‌های معاند تبلیغ می‌کند که قوم کُرد خشن و تجزیه‌طلب است! بلکه بطن و خواسته مردم چیز دیگری است.

ان شاءالله مسئولین استانی رویکرد گفتمانی با مردم داشته باشند و هر چه زودتر مشکلات و معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم استان کردستان حل شود و بار دیگر شاهد باشیم که بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، استان کردستان استان فرهنگی باشد و مجموعه کاملی از فرهنگ غنی مردم کُرد را به ایران و دنیا نشان دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.