نیکوسی ماندلا در سفر به ایران با خانم دکتر زهرا مصطفوی دیدار داشت و طی آن هر کدام خاطره ای از روزهای مبارزه بیان کردند.

پایگاه خبری جماران: امام خمینی(س) و نلسون ماندلا نقش بسیار عمده ای در تاریخ معاصر داشته اند و هر دو الهام بخش بوده اند. این موضوع باعث شد که نیکوسی ماندلا در سفر به ایران علاقه مند بازدید از بیت امام و همچنین دیدار با فرزند امام باشد.

به گزارش جماران، زمینه این کار فراهم شد و او ضمن بازدید از بیت امام تحت تأثیر سادگی و بی پیرایگی آنجا قرار گرفت. او حضور در این فضا را بسیار افتخار آمیز دانست و گفت: «پدربزرگ من بارها گفته که انقلاب اسلامی ایران الهام بخش ما در آفریقای جنوبی بود. ما قبل از انقلاب ایران فکر می کردیم که هیچ وقت پیروز نمی شویم ولی وقتی انقلاب ایران پیروز شد، گفتیم اگر ایرانی ها توانستند شاه را بیرون کنند ما هم می توانیم آپارتاید را در آفریقای جنوبی از بین ببریم».

در دیدار با خانم دکتر زهرا مصطفوی نیز هر کدام خاطرات زمان مبارزات را بیان کردند. نیکوسی ماندلا در خاطره ای گفت، «من در سن 9 سالگی فکر می کردم هرکسی که جنایتکار است زندانی می شود و در نتیجه از پدربزرگم پرسیدم تو چه جنایتی کرده ای که به زندان افتاده ای؟! پدربزرگم متوجه شد که من اصلا نمی دانم داستان چیست. ایشان در نامه ای به یکی از دوستان خودش به نام هلن جوزف نوشته بود نوه من انگلیسی متوجه نمی شود؛ الفبای انگلیسی را به او یاد بده».

نیکوسی ماندلا گفت، «من بیشترین نمره را در انگلیسی دارم و هر امتحانی می خواهید از من بگیرید. هلن جوزف پاسخ می دهد منظور پدربزرگت این نیست که تو انگلیسی بلد نیستی؛ این حرف رمزی بین پدربزرگت و من بوده که به من بگوید تو با الفبای مبارزه آشنا نیستی و نمی دانی چرا پدربزرگت زندانی است. او مرا توجیه کرد که پدربزرگم چه جایگاه بزرگی دارد، چه کار می کند و چرا زندانی است».

دختر امام هم در خاطره ای گفت، «من از نجف به ایران می آمدم و امام به من نامه ای داد و گفت برای آقای نصرالله خلخالی ببر؛ اما اگر یک وقت در مسیر کسی این نامه را پیدا کرد نگران نباش، به تو آسیبی نمی رساند؛ چون من طوری حرف زده ام که فقط او می فهمد نه کسانی که می خواهند بازرسی کنند. من به سختی توانستم با استفاده از کودکی که همراهم بود این نامه را عبور بدهم. حتی نامه را پیدا کردند و خواندند ولی چیزی از آن نفهمیدند. ولی بعد بنده خدایی که نامه به دستش رسید گفت که منظور پدرت این بوده و اینها به صورت رمز بین ما است».

ماندلا چند بار بعد از این دیدار، به فرزند امام اشاره کرد و بسیار تحت تأثیر آن فضا قرار گرفته بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.