خاطرات مرحوم "اسماعیل جبارزاده" از شهید باکری حاوی درسهای زیادی است. او می‌گفت: "شهید باکری قلبها را به تسخیر درمی‌آورد." این نقل‌قول نشان می‌دهد که باکری، نه با بخشنامه و دستورالعمل و تشویق و تنبیه و محدودسازی و پاداشهای متداول بلکه با رفتار خود و نفوذ در قلبها، آنچه که درست بود را نشان می‌داد و این چنین در شکل‌گیری شخصیت اطرافیانش تاثیر می‌گذاشت.

پایگاه خبری جماران: امروز آخرین مصاحبه مرحوم  "اسماعیل جبارزاده" را در خصوص شهید باکری نگاه می‌کردم.[اینجا]

 مصاحبه‌ای که به بیان خاطره جبارزاده از شهید باکری در دوران جبهه و جنگ پرداخته بود.

چقدر آموزه‌های به یادماندنی نه فقط برای نسلهایی که جنگ را درک نکرده‌اند، بلکه برای آنهایی که امروز در عالم سیاست می‌تازند، از شخصیت مرحوم جبارزاده و نقل قولهای او از شهید باکری نهفته است. 

جبارزاده نمونه یک سیاستمدار اخلاقی بود. به نظرم نوع شخصیت او درسهای زیادی برای همه آنهایی دارد که می‌خواهند سیاستگذاری دینی را تجربه کنند و یا  ادعای آن را دارند. 

جبارزاده مدیری خودساخته و دارای صلاحیتهای علمی بود. او حضور در جبهه‌های جنگ را با مسئولیت بهداری سپاه عاشورا در کنار شهید باکری تجربه کرد، اما هیچ‌گاه این حضور و همنشینی را دستمایه بازی سیاسی قرار نداد. 

مهمترین خصوصیت جبارزاده، کنش اخلاقی او در سیاستمداری است. در دوران نمایندگی، استانداری و معاونت سیاسی وزارت کشور، هرگز کسی شاهد رفتار تند و یا سلبی از سوی او نبود. از مرزهای اخلاقی عبور نمی‌کرد و جملاتی که سبب رنجش و یا  توهین‌ به کسی شود، بر زبانش جاری نمی‌شد. 

خاطراتش از شهید باکری نیز حاوی درسهای زیادی است. او می‌گفت: "شهید باکری قلبها را به تسخیر درمی‌آورد."  این نقل‌قول نشان می‌دهد که باکری، نه با بخشنامه و دستورالعمل و تشویق و تنبیه و محدودسازی و پاداشهای متداول بلکه با رفتار خود و نفوذ در قلبها، آنچه که درست بود را نشان می‌داد و این چنین در شکل‌گیری شخصیت اطرافیانش تاثیر می‌گذاشت.

 

جبارزاده

 

اینها درسهای زیادی برای جامعه امروز ما دارند. آنها که فکر می‌کنند عرصه سیاست‌ورزی و در پست و منصب نشستن، یعنی بردن آبرو و نفی دیگران برای اثبات خود؛ با درشت صحبت کردن و تهمت زدن می‌خواهند سیاست‌ورزی کنند. مهمترین درسی که از مصاحبه یاد شده در مورد شهید باکری می‌توان آموخت، آموزه‌هایی برای آنهاست که فکر می‌کنند با زور و ممانعت، بخشنامه و طرح صیانت نوشتن، می‌توانند رفتار جامعه را تنظیم کنند. 

"شهید باکری" برای ایجاد رضایت در زیردست خود، پیشانی او را می‌بوسد. این روزها جامعه ای که سالهاست صدای بلند و درشت و تخریب این و آن را  می شنود، جامعه ای که فکر می کند هر روز در حال محدود و به عقب رانده شدن در عرصه های اجتماعی است؛ بیش از هر دوره ای نیاز به محبت و شنیدن کلمات حمایت‌آمیز دارد.

یاد امام، شهدا و شهید باکری را گرامی داشته و درگذشت مرحوم اسماعیل جبارزاده را به تمامی هم‌میهنان خصوصا مناطق آذری نشین و خانواده‌اش تسلیت می‌گویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.