گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ناصری در گفت و گو با جماران؛

چرخش و دگردیسی فکری و سیاسی جامعه ایران در دوران روحانی

یک تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این که جامعه ایران در دوره آقای روحانی دچار یک چرخش و دگردیسی فکری و سیاسی شده است، گفت: در انتخابات سال 96 به دلیل اقبالی که از هر دو جناح به آقای روحانی وجود دارد نشاط سال 92 را نخواهیم داشت.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، در خصوص رقابت‌های انتخاباتی سال 96 کشور گفت: اگرچه رسانه‌های دو طرف گه گاهی بحث‌هایی را در این رابطه مطرح می‌کنند اما هنوز نمی‌شود برای انتخابات سال 96 فضای روشنی را ترسیم کرد. ولی به هر صورت آنچه مسلم است در جبهه اصلاحات به جهت این‌که نامزد مشخصی برخوردار است ما شاهد فعالیت و تلاش بیشتری هستیم.

وی ادامه داد: اما در جناح رقیب یا اصولگرا به خاطر این‌که روی شخصیتی کار می‌کردند و یا حداقل امیدوار بودند که این فرد در عرصه انتخابات وارد شود و با دخالت رهبری این شخص از عرصه انتخابات کنار کشید، به نظر می‌رسد که این جناح بعد از این اتفاق دچار یک افت فعالیتی شده است؛ اگرچه من باید به این واقعیت اذعان کنم که به‌تناسب ادوار انتخابات ریاست جمهوری، هنوز زمان برای فعالیت اصلی هر دو جناح فرانرسیده است و باید کمی جلوتر برویم.

ناصری خاطرنشان کرد: ولی به‌طور طبیعی چون رئیس‌جمهور مستقر نامزد اصلی جناح اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا است و پیش‌بینی می‌شود که در جناح رقیب هم بخش قابل‌توجهی به او مراجعه کنند؛ بنابراین طبیعتاً ما نشاط سال 92 را در این انتخابات نخواهیم داشت.

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که روش اعتدال‌گرایی تا چه میزان در مسیر اصلاحات حرکت کرده است و آینده توسعه سیاسی ایران با این روش چگونه خواهد بود، گفت: اعتدال یک روش و تاکتیک است و خود آقای روحانی به‌عنوان رئیس دولت هم همیشه گفتمان اصلاح‌طلبی را تعقیب کرده است؛ این نشاط و فضایی که در جامعه ایجادشده است نشان‌دهنده این امر است که سمت و سویی که آقای روحانی در حوزه و فعالیت‌های سیاسی انتخاب کرد است، سمت‌وسوی مثبتی ست و تابه‌حال جواب داده است. روحانی از این روش جواب گرفته است و در ادامه طبیعتاً همین روند را ادامه خواهد داد؛ چراکه ادامه این مسیر ثمرات بیشتری را برای جامعه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه الزهرا(س) بابیان این‌که جامعه ایران در دوره آقای روحانی دچار یک چرخش و دگردیسی فکری و سیاسی شده است، اظهار کرد: امروز فضای مجازی و فناوری‌های جدید میدان بسیار گسترده‌ای را برای جامعه ایجاد کرده است؛ بنابراین روحانی و دیگر دولت‌مردان او بدون تردید چاره‌ای ندارند که همان راه و شعار انتخاباتی سال 92 را ادامه دهند و در مسیر تحقق آن تلاش کنند.

وی تأکید کرد: من شخصاً با توجه به تحولاتی که در عرصه پارلمانی کشور صورت گرفته است این امیدواری را می‌بینم که یک تحول و پیشرفت سیاسی در جامعه صورت خواهد گرفت. مهم‌تر از آن این‌که فضا به سمتی خواهد رفت که این جهت‌گیری سیاسی به همان میزان که گسترش کمّی پیدا می‌کند، گسترش کیفی پیدا خواهد کرد و عمیق‌تر می شود.

عبدالله ناصری در ادامه در خصوص تأثیر مجلس دهم در موفقیت‌های دولت آینده گفت: رأی به سه وزیر پیشنهادی دولت اولین آزمونی بود که این مجلس از آن سربلند بیرون آمد. بالاخره هر سه وزیر کسانی بودند که در آغاز دوره ریاست جمهوری دهم به مجلس نهم معرفی‌شده بودند و با استدلال‌ها و یا بیانات غیرمنطقی برخی از نمایندگان مجلس پیشین رأی لازم را کسب نکردند؛ اما رأی مثبت این مجلس به این سه وزیر هم آزمون خوبی بود و هم در راستای وعده‌ی نمایندگان این دوره جهت همسویی و تعامل مجلس و دولت بود؛ بنابراین حتماً در کابینه سال 96 هم همین روند ادامه پیدا خواهد کرد؛ پیش‌بینی من این است که وزرایی که آقای روحانی در دولت آینده معرفی خواهد کرد در مجلس دهم رأی خواهند آورد.

وی در پایان افزود: علاوه بر این مجلس باید در راستای هم وظایف نظارتی خود و هم در راستای فعالیت‌هایی که دولت در آن دچار رکود کاری شده است، مثل حوزه‌های معیشتی و رفاهی مردم دولت را با طرح‌های مثبت و قابل دفاع کمک کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.