علیرضا زاکانی از همان ابتدا خود را از 6 نامزد دیگر منفک دانست، با بیان اینکه از بین سایر نامزدها، هیچ‌کس به اندازه من با نیروی انسانی دانشمند و فداکار کار نکرده است و برنامه‌های من را نامزدهای دیگر ندارند. پررنگ‌ترین شعار زاکانی را می‌توان «برای مبارزه با اژدهای هفت سر فساد آمده‌ام» نامید.

پایگاه خبری جماران: چند روزی تا برگزاری سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است، تا امروز درصد بالایی از رأی دهندگان کاندیدای مورد نظر خود را برای ریاست پاستور انتخاب کرده‌اند اما شاید شما هم جزو آن دسته باشید که هنوز تصمیمی نگرفته است، با ذکر این اوصاف خیلی کوتاه با علیرضا زاکانی آشنا و در این گزارش برنامه‌های او که یکی از ۷ کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌باشد را می‌خوانید؛

علیرضا زاکانی در اسفند سال ۱۳۴۴ در جنوب شهر تهران به دنیا آمد وی متاهل دارای همسر و سه فرزند دختر است. در سال ۱۳۶۲ در دوران دفاع مقدس موفق به اخذ مدرک دیپلم شد و سپس در رشته پزشکی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت تا در نهایت با تخصص در رشته پزشکی هسته‌ای، فارغ‌التحصیل شد. وی در دوران دفاع مقدس از ناحیه دست، پا و گردن مجروح شد و سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی را در کارنامه‌ی خود دارد.

علیرضا زاکانی سیاستمدار اصولگرا و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. او نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از تهران و همچنین نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و همچنین ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده دارد.

زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ اعلام کاندیداتوری کرده بود که صلاحیتش به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی اعضای شورای نگهبان احراز نشد؛ وی باز هم در انتخابات سال ۱۳۹۶ ثبت‌نام  کرد و چند روز بعد برای دومین بار عدم احراز صلاحیت خود را دریافت کرد. اما در اردیبهشت ۱۴۰۰ زاکانی در کمال تعجب از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت خود را دریافت کرد و به عنوان یکی از ۷ کاندیداهای سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری معرفی شد و امروز او از دولت خود به عنوان «دولت اقدام و اصلاح» یاد کرده است.

زاکانی از همان ابتدا خود را از 6 نامزد دیگر منفک دانست، با بیان اینکه از بین سایر نامزدها، هیچ‌کس به اندازه من با نیروی انسانی دانشمند و فداکار کار نکرده است و برنامه‌های من را نامزدهای دیگر ندارند.

پررنگ‌ترین شعار زاکانی را می‌توان «برای مبارزه با اژدهای هفت سر فساد آمده‌ام» نامید.

او گفته است، دولت من دولت «ژنرال‌های خسته» یا «غلامان حلقه به گوش» نیست. دولت من، دولت جوان حزب اللهی و کارشناسان خواهد بود که این دولت همه مواجهه‌اش با رانت خواران است. او در این باب می‌گوید من نه چپ می‌شناسم و نه راست می‌شناسم نه امنیتی می‌شناسم و نه غیر امنیتی. من با جاهای اصلی می‌خواهم درگیر شوم.

در این بخش از گزارش به صورت کوتاه به محور اصلی برنامه‌های انتخاباتی وی می‌پردازیم؛

 

راه حل مشکلات کشور؛

 

معتقدم در کشور انسداد وجود ندارد، مشکل رویکرد و باندبازی است. در این مورد حاضر هستم با هر کدام از نامزدها مناظره کنم. بنده معتقدم باید بسته رییس‌جمهور جامع باشد و نمی‌شود کشور را کاریکاتوری اداره کرد بلکه رییس جمهور باید در حوزه سیاست داخلی و خارجی برنامه داشته باشد و بسته‌هایی برای هم‌پوشانی در همه حوزه‌ها داشته باشد. بنده برنامه‌ای دارم که در سال اول ریشه فقر مطلق را از بین می‌برد.

 

 

۴۱ وعده اقتصادی

 

از ۴۱ وعده اقتصادی زاکانی به  ۱۰ مورد اشاره می‌کنیم:

فوریت، اولویت، ضرورت و فرصت‌ها، چهار محور تحولی به‌عنوان برنامه

برداشتن موانع تولید و جهش آن

حرکت بانک‌ها به سمت کارفرمایی اصلاح نظام بانکی

التماس آمریکایی‌ها برای برداشتن تمام تحریم‌ها

ایجاد زمینه‌ای برای سوق دادن نقدینگی مردم به سمت بازار سرمایه

توجه به بخش تولید و بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی

شفافیت در بازار ارز و اجرای نظام ارزی شناور

فعال کردن ظرفیت‌های تولید برای بهبود اقتصاد و افزایش اشتغال

مقابله با مفاسد اقتصادی و بروکراسی افراطی

 

رشد جمعیت تا هزینه پوشک

 

موضوع جمعیت در کشورمان به نقطه بحرانی رسیده که نیازمند تمهیدات خاص است. نرخ رشد جمعیت به ۸ دهم درصد رسیده که بحرانی است و در حوزه باروری نیز از 6.9 درصد در سال 60 به 1.7 در حال حاضر رسیده‌ایم که باید به 2.1 برسانیم تا از این وضعیت خارج شویم. اکنون 3.5 میلیون زوج نابارور داریم و ۸۰ مرکز باروری داریم که در یک نوبت طولانی با هزینه‌های گزاف قرار می‌گیرند. بیمه کردن زوج‌های نابارور و تحت درمان، اولین اقدام ما خواهد بود تا هزینه‌هایشان کاهش یابد. سال 84 یک پیمایشی انجام شد که در آن ۷۰ درصد مردم می‌گفتند قائل به ۲ فرزندی هستند. در سال ۹۸"حدود ۶۰ درصد ۳ فرزندی را مطلوب می‌دانند، اما گفته‌اند از عواقب آن می‌ترسند!

کاری که دولت جناب آقای روحانی کرد باعث شد تا هزینه پوشک بچه یک میلیون تومان در ماه و در سه سال 36 میلیون تومان هزینه داشته باشد. کاری کرده‌اند که 28 درصد حقوق مردم در شهرستان‌ها و 58 درصد در تهران به خانه اختصاص یابد.

 

آنچه زاکانی در مناظرات اول و دوم مطرح کرد؛

 

قول میدهم

 

«قول می‌دهم» در سال اول دولتم ریشه فقر مطلق را بکنم، قول می‌دهم که در دو سال اول کسی در کشور غیر از درد بیماری درد بی‌پولی نکشد، قول می‌دهم که در این ایام بتوانم مسیری را دنبال کنم که ماحصل آن ساخت میلیون و ۲۰۰ هزار خانه حمایتی برای محرومان و زوج های جوان علاوه بر تکلیف ساخت سالانه یک میلیون مسکن باشد تا مسکن از سبد زندگی افراد به عنوان یک کالای ویژه حذف شود.

 

به دوران بخور و دررو پایان می‌دهم

 

عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده اند و تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سمتی سوق داده‌اند که از قِبَل تبعیض ایجاد شده، امروز خودشان از کاخ نشینان‌اند و مردم را در کوخ نشینی نگه داشته‌اند. در ابتدای انقلاب جوری دنبال شد که یک موی کوخ‌نشین به همه کاخ‌نشینان می‌ارزید. با کمال تاسف این مسئله خوب در اول انقلاب،‌ تبدیل به این شد که مسئولان ما امروز دچار خوی اشرافی‌گری شده‌اند. بنده اولین کاری که می‌کنم این است که دولت را از موضع اشرافی‌گری به موضع نوکری مردم وا می‌دارم.

 

بدترین پیامک‌، تاخیر اقساط بانکی و خالی بودن موجودی است

 

هم اکنون دولت هزینه‌های خود را از جیب مردم تامین می‌کند و شرایطی را به وجود آورده است که  اگر ۸ سال کار کنیم تازه به سال ۹۰ باز می گردیم.

ما بیش از ۵ میلیون نفر زن سرپرست خانوار داریم که تنها ۱۷۷ هزار نفر از آن‌ها تحت پوشش بیمه قرار دارند و این عدد ننگی برای سیستم مدیریتی و اجرایی کشور است.

 

گفته شد برخی صدای کولبران هستند. به واقع باید دید ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که در کشور صورت می‌گیرد و ۹۵ درصد آن  از مبادی رسمی انجام می شود و افراد و عناصر آن هم معلوم است چرا وقتی آقایان در دولت بودند تلاش نکردند جلوی این قاچاق را بگیرند تا از این طریق اشتغال ایجاد کنند و همین کولبران از زندگی عزتمندانه برخوردار شوند.

 

عده‌ای رای گرفتند اما تعهدی به آنچه گفتند نداشتند. جوری صحبت کنید که با کارنامه و برنامه‌تان تطبیق داشته باشد. بخش عمده‌ای از مشکلات به بانک مرکزی، بی توجهی نسبت به نظارت بر بانک ها، خلق نقدینگی و افزایش پایه پولی بر می‌گردد. اینکه بگوییم «کی بود، کی بود، من نبودم» درست نیست.

 

سیاست خارجی

 

توجه به همسایگان اولویت جدی و قطعی است، در روابط با همسایگان به دنبال کاهش تنش و افزایش مشارکت برای ایجاد مشارکت در منطقه و روابط درون زا و تعاملات اقتصادی هستیم. همچنین شرایطی را فراهم می‌کنیم که ایرانیان خارج از کشور خود را متعلق به ایران بدانند و باور کنند که تنها نیستند بلکه مورد حمایت دولت اقدام و اصلاح هستند. وقتی مواضع برخی کشورها را نسبت به شهروندانشان مشاهده می‌کنیم.

 

برجام

 

بنده اصل مذاکره‌ را نفی نکردم و با هر چه که به منافع ملی اضافه کند، موافق هستم. نکته حائز اهمیت این است، آمریکا زمانی می‌تواند به برجام برگردد که دست از تحریم و شرارت‌های اقتصادی بردارد، تضمین حقوقی بدهد و راستی آزمایی کنیم در این شرایط بازگشت آمریکا به برجام مشکلی ندارد. اما در حال حاضر آمریکایی‌ها هم می‌خواهند ساختار تحریم را نگه دارند هم موضوعات جدیدی را مد نظر قرار دهند، که همه آنها خط قرمز است.

 

نامزد پوششی تا روکشی

 

از مناظره اول بحث زاکانی و همتی در نوع خود برای بسیاری از مردم و حتی کاربران فضای مجازی جالب بود؛علیرضا زاکانی، در پایان مناظره خطاب به آقای همتی که او را نامزد «پوششی» خوانده بود، گفت: انشالا دفعه آخری باشد که می گویید نامزد پوششی. اگر قرار بر پوشش باشد شما پوششی‌ترین هستید که دارید از هشت سال دولت روحانی دفاع می‌کنید. بی‌تدبیری ایشان مرغ را ۳۵ هزار تومان کرد. چرا به مردم دروغ گفتید که پیک کرونا رد شد. تحریم حذف شد؟ ۱۴۰ میلیون دلار چاپ کردید و در بازار ریختید. که البته آقای همتی کوتاه نیامد و یک بار دیگر او را نامزد پوششی خواند.

 

همتی: آقای زاکانی از پوششی بودن دربیایید! یعنی چه که این همه متهم می‌کنید؟ شما دو کلاس اقتصاد خوانده‌اید؟ اقتصاد نمی‌دانید! پزشکی‌ هسته‌ای‌تان هم که مشخص است چطور مدرک گرفتید. دهن من را باز نکنید. من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم.

 

زاکانی: آقای همتی! شما کاندیدای روکشی هستید

 

دو نکته بعد از مناظرات از سوی رسانه و کاربران مورد بحث بود؛

 

یک، زاکانی در مناظره اظهار داشت، همتی در سال ۹۸ گفته بود FATF تاثیری ندارد که این صحبت مورد تایید است؛ همتی در سال ۹۸ گفته بود: «کل تجارت‌مان را از روش‌های غیرتحریمی انجام می‌دهیم. FATF تاثیری ندارد. حتی بانک‌های کشورهای دوست هم با ما کار نمی‌کنند، ما از روش‌های دیگری کار می‌کنیم. حالا FATF اشتباه می‌کند ما را ببرند لیست سیاه، اما این تاثیری ندارد.

 

دو؛‌ علیرضا زاکانی: ۱۱ نفر بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌های بدهکار هستند که غیر قابل اثبات است، پیش از این عبدالناصر همتی نیز در زمان ریاست بانک مرکزی آمار مشابهی داده و گفته بود: حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها به سیستم بانکی بازگردانده شده است. مقام‌های دولت روحانی می‌گویند این وام‌ها در زمان دولت قبل داده شده است.

 

حراج آخر دولت روحانی

 

معتقدیم که همین مذاکرات وین که در جریان است، مشخصاً شرایطی را اعمال می‌کند که منجر به مفت فروشی خواهد شد. لذا مخالف مفت فروشی‌ام. مذاکره یعنی معامله. معتقدم این مذاکرات وین، حراج آخر دولت آقای روحانی است و این خیلی مهم است.

هیچ‌گاه مذاکره التماسی موفق نمی‌شود، ما زمینه تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور به عنوان پیام آوران ایران اسلامی و به عنوان کسانی که از یک دانش فوق‌العاده بالا برخوردار هستند و امکان تولید ثروت فراوان دارند را فراهم می‌کنیم.

 

زاکانی درباره قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین، گفت: بنده این قرارداد را به صورت کامل خواندم و محورهای آن را احصا کردم. البته این قرارداد الزام‌آور نیست اما فرصت تاریخی خوبی برای ایران و چین است و باید از بانیان آن که در رأسش مقام معظم رهبری هستند، تشکر کرد

 

 

لیست اموال زاکانی

 

زاکانی می‌گوید، دو واحد ۹۵متری در خیابان ایران تهران داریم و همسرم یک‌خانه ۷۵ متری در پردیسان قم دارد، کل دارایی ما همین است و چیزی غیر از این ندارم، خودرو هم ندارم. درآمد هیات علمی به‌عنوان پزشک متخصص می‌گیرم؛ هیات علمی‌ها بالغ بر ۲۰ میلیون تومان می‌گیرند؛ اما من میزان هزینه کرد برای زندگی‌ام یعنی ۴/۵ میلیون تومان برای هزینه‌های منزل به خانمم می‌دهم؛ البته هزینه آب، برق، گاز و تلفن بر‌عهده من است. مابقی حقوق را صرف کار خیر و امور انقلابی می‌کنم.

 

 

دلیل تولد نوه زاکانی در سوئیس

بعد از رد صلاحیت علی لاریجانی، بسیاری بر این عقیده بودند که دلیل بر اقامت دختر وی در آمریکا است اما در مقابل عده‌ای از حضور دختر زاکانی در سوییس پرده برداشتند، که ستاد علیرضا زاکانی در یک واکنش آنی اعلا کرد، دوتابعیتی‌ بودن فرزند علیرضا زاکانی صحت ندارد. درخصوص تولد نوه علیرضا زاکانی در سوئیس نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمان به دنیا آمدن وی، همزمان با پایان ترم دوم تحصیل دخترشان بوده و چون تا‌ریخ تولد نوه ایشان تنها دو روز با امتحان آخرشان فاصله داشته عملا امکان تولد کودک در ایران وجود نداشته است.

 

و در پایان؛

برخی بر این پندارند علیرضا زاکانی سعی دارد لباس سخن‌وری محمود احمدی‌نژاد در سال‌های نه چندان دور را بر تن کند اما نه به عنوان نامزد مستقل بلکه به عنوان نامزد پوششی برای نقد دولت فعلی «حسن روحانی». 

بعد از مناظرات اول و دوم بسیاری از کاربران از زاکانی به عنوان ضربه گیر یاد کردند که به درست یا نادرست برنامه اصلی‌اش جنگ کلامی با عبدالرضا همتی دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری است اما با صرف دقایقی در فضای مجازی به این نتیجه می‌رسید زاکانی به عنوان کاندیدای جدی شناخته نشده است و تنها به عنوان نامزد پوششی ابراهیم رییسی پا به میدان انتخابات گذاشته است حال این سوال را مطرح می‌کند که شورای نگهبان در این دوره چه معیارهایی را برای انتخاب نامزدها در نظر گرفته است؟!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.