سپاسگزاری دائمی امام خمینی در گفتار و عمل از مردم و یاران و پیشکسوتان انقلاب، ابزاری مهم برای بقا و ادامه انقلاب و کشور بود. فواید این قدردانی روی تمام جنبه‌های زندگی مردم و جامعه انکارناپذیر است و به‌طور کلی افراد جامعه را به سمت وحدت و همدلی و حرکت روبه‌جلو سوق می‌داد. ازجملۀ این نوع حرکت اخلاقی و تأثیرگذار امام خمینی، در روز یازده بهمن 1357 اتفاق افتاد.

پایگاه خبری جماران: یازدهم بهمن 1357، جلوه ای از روحیۀ قدرشناسی امام خمینی است. روزی که آمادۀ ترک فرانسه است و یاران دوران غربت، او را حلقه زده اند و کنش و واکنش های رهبر را در این زمانِ سرنوشت ساز نظاره گرند که او چه پندار و گفتار و کرداری دارد! یکی از ابعاد شخصیت اخلاقی و جلوه های انسانی او در اینجا و همین زمان بود که به ظهور و بروز رسید.

پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تحولی بزرگ و شگرف محسوب می‌شود. رویدادی کم‌نظیر در تاریخ ایران که در سال‌های پایانی قرن بیستم رخ داد و بسیاری از نظریه‌پردازان انقلاب را شگفت‌زده کرد. حال پس از گذشت چهار دهه، هنوز هم برخی از ابعاد ریز و درشت و عوامل پیدایش آن ناشناخته مانده است.

یکی از عوامل پیدایش انقلاب‌ها نیز داشتن یک رهبر برجسته و با شخصیت تأثیرگذار بر مردم است. شخصیتی خودساخته و چهرۀ انسانی که هیچ پیشامد و دغدغه‌های بزرگ او را از اخلاق اجتماعی غافل و دور نمی‌کند. ازجمله ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی امام خمینی نیز داشتن خصلت قدرشناسی و سپاسمندی او نسبت به کسانی است که در دوران مبارزات، به‌ویژه در دوران 15 سالۀ تبعید و هجرت و غربت، همراهی و یاریش کردند. قدرشناسی از مردم که صدها بار در پیام‌ها و سخنرانی‌هایش نمایان است. سپاس‌گذاری از دولت و ملت ترکیه، عراق و فرانسه در هنگام ترک آن کشورها، قدردانی از برخی افراد و شخصیت‌های مبارز که صادقانه در کنار حضرت امام بودند و در همۀ زمینه‌ها کمک‌حال و مددکارش بودند. اصلاً همین روحیۀ قدرشناسی امام خمینی نسبت به مردم بود که نفوذ معنوی او را در بین مردم از سال 1357 تا 1368 دو چندان کرد.

 

77_2

 

سپاسگزاری دائمی امام خمینی در گفتار و عمل از مردم و یاران و پیشکسوتان انقلاب، ابزاری مهم برای بقا و ادامه انقلاب و کشور بود. فواید این قدردانی روی تمام جنبه‌های زندگی مردم و جامعه انکارناپذیر است و به‌طور کلی افراد جامعه را به سمت وحدت و همدلی و حرکت روبه‌جلو سوق می‌داد. ازجملۀ این نوع حرکت اخلاقی و تأثیرگذار امام خمینی، در روز یازده بهمن 1357 اتفاق افتاد.

دو پیام و دو قدردانی

در یازدهم بهمن سال 1357 و در آستانۀ ترک فرانسه و عزیمت به سوی وطن بعداز 15 سال دوری، امام خمینی دو پیام فدردانی صادر کرد؛ یکی خطاب به دولت و ملت فرانسه و دیگری به دکتر ابراهیم یزدی! در اولی فرمود:

«در این موقع که پس از چهار ماه توقف پر حادثه در خاک فرانسه، برای خدمت به وطنم می‌خواهم اینجا را ترک کنم، لازم می‌دانم از دولت فرانسه که وسایل امنیت و آزادی بیان را برای این جانب مهیا نمود، و از اهالی محترم که با حس انساندوستی علاقه خود را به آزادی و استقلال کشور ایران اظهار داشتند تشکر کنم. امید است مهمان‌نوازی دولت و ملت فرانسه و حس آزادیخواهی آنان را فراموش نکنم. و از زحماتی که به همسایگان و اهالی نوفل لوشاتو دادم معذرت می‌خواهم. امید است احترامات این جانب را بپذیرند.» (صحیفه امام، ج‌6، ص: 6)

در تحلیل این متن کوتاه و زیبا حرف بسیار است. تنها به واژگان به‌کار رفته دقت کنید، خود گویای همه چیز است: «چهار ماه توقف پر حادثه»، «برای خدمت به وطنم»، «وسایل امنیت و آزادی بیان»، «حس انساندوستی»، «آزادی و استقلال کشور ایران»، «مهمان‌نوازی دولت و ملت فرانسه»، «حس آزادیخواهی» و «همسایگان و اهالی نوفل لوشاتو» هر کدام از اینها معرف عمق اندیشه و شخصیت والای امام خمینی است. همین اندیشه و عمل بود که او را رهبر کم‌نظیر این قرن کرد و انقلاب را به پیروزی رساند.

امام خمینی در تقریظ دیگر به تقدیر از زحمات آقای دکتر ابراهیم یزدی پرداخته و می‌نویسد:‌

«در سفری که ناچار به پاریس منتهی شد، جناب آقای دکتر یزدی از لحظه اول همراهی نمودند و مدت چهار ماه و چند روز تحمل زحماتی ارزنده نمودند و خدمات ارزنده‌ای به نهضت مقدس کردند، و در این چند ماه با کمال صداقت و امانت تقبل اموری چند را نمودند، امید است خدای متعال ایشان را اجر و توفیق عنایت فرماید.‌» (صحیفه امام، ج‌6، ص: 7)

این تحسین و تمجید نیز نشانۀ اوج قدردانی و قدرشناسی امام خمینی نسبت به مبارزان و زحمت‌کشان انقلاب بود که در آن زمان و مکان حساس تاریخی فراموش نکرد و نوشت تا به یادگار بماند.

پس این روحیۀ قدرشناسی امام خمینی در کنار صداقت، صلابت، صراحت لهجه، شجاعت، از جان‌گذشتگی، قاطعیّت، عشق به اسلام، وارستگی، مقام عرفانی، شخصیّت علمی و فقاهتی، ساده‌زیستی، آزاداندیشی، همدردی با محرومان، باور استوار، یقین تزلزل‌ناپذیر، عظمت روحی، روشن‌بینی و سایر ویژگی‌های بود که او را محبوب قلوب میلیونها عاشق دلباخته کرد. آنچنان‌که پیامها، گفتارها و رفتارهای آن رادمرد تاریخی برای پیروانش الهام‌بخش و راه گشا شد.

نتیجه

قدردانی از داشته‌های خود و سپاسگزاری از کسانی که به ما محبت می‌کنند، ویژگی متعالی است که می‌تواند جامعه و افراد ملتی را کنار هم نگه دارد و به پیروزی رساند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.