گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

هانی زاده: استعفای سعد حریری نمی تواند مشکلات لبنان را حل کند/ حذف وزیران وابسته به مقاومت اسلامی بحران لبنان را تشدید خواهد کرد/ تلاش برای حذف حزب الله با شکست مواجه خواهد شد

الآن حجم چانه زنی ها الآن بین جریان های همسو و مخالف مقاومت در لبنان آغاز شده و تلاش آمریکا و عربستان این است که اگر سعد حریری بار دیگر مأمور تشکیل کابینه شود، جریان موسوم به 8 مارس وابسته به حزب الله در دولت آینده او هیچ گونه مشارکت نداشته باشد و یک کابینه یک دست و وابسته به غرب در لبنان تشکیل شود.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه استعفای سعد حریری نمی تواند مشکلات لبنان را حل کند، گفت: حذف وزیران وابسته به مقاومت اسلامی بحران لبنان را تشدید خواهد کرد. بنابر این اگر سعد حریری بار دیگر مأمور تشکیل کابینه شود قطعا از وجود وزیران جدید وابسته به جریان 8 مارس استفاده خواهد کرد.

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص تحولات لبنان اظهار داشت: جریانات ضد مقاومت اسلامی، مثل جریان سمیر جعجع، و همچنین برخی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در ایجاد آشوب در لبنان نقش کاملا پررنگی ایفا کردند.

این کارشناس مسائل خارجی یادآور شد: سعد حریری با این تلقی که عربستان سعودی سیاست های تخریبی در لبنان ایفا می کند و با توجه به بازداشتش در عربستان و مصادره اموال وی از سوی محمد بن سلمان، در طول دو سال اخیر به تدریج به سمت محور مقاومت و حزب الله نزدیک شد و دیدگاه او که قبلا در مخالفت با حزب الله بود به این جریان مردمی نزدیک شد.

وی افزود: با نزدیک شدن سعد حریری به حزب الله، عربستان و آمریکا کمک های مالی خودشان را به دولت سعد حریری قطع کردند. در نتیجه شرایط مالی دشواری برای دولت سعد حریری به وجود آمد. حجم بدهی های خارجی لبنان به 86 میلیارد دلار بالغ شده و نرخ بیکاری در میان جوانان به 37 درصد رسیده است. در واقع این نشانه فشارهای اقتصادی آمریکا، عربستان و دولت های غربی به دولت سعد حریری است و این هدف را دنبال می کردند که دولت سعد حریری را وادار به استعفا کنند و همین اتفاق هم رخ داد.

هانی زاده با تأکید بر اینکه استعفای سعد حریری نمی تواند مشکلات لبنان را حل کند، تصریح کرد: این استعفا بر حجم بحران ها خواهد افزود. الآن حجم چانه زنی ها الآن بین جریان های همسو و مخالف مقاومت در لبنان آغاز شده و تلاش آمریکا و عربستان این است که اگر سعد حریری بار دیگر مأمور تشکیل کابینه شود، جریان موسوم به 8 مارس وابسته به حزب الله در دولت آینده او هیچ گونه مشارکت نداشته باشد و یک کابینه یک دست و وابسته به غرب در لبنان تشکیل شود.

وی ادامه داد: هدف دیگر آمریکا، عربستان و کشورهای غربی این است که به جای سعد حریری، فوأد سینیوره که ضد مقاومت اسلامی است، مأمور تشکیل کابینه شود. ولی با توجه به مواضعی که میشل عون، رئیس جمهور لبنان، دارد و همسویی وی با محور مقاومت، قطعا با معرفی فوأد سینیوره به عنوان نخست وزیر مخالفت خواهد کرد و بار دیگر سعد حریری مأمور تشکیل کابینه خواهد شد. به هر حال، تلاش آمریکا و عربستان و جریان 14 مارس برای حذف حزب الله با شکست مواجه خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: سید حسن نصرالله در پیام اخیر خود از دولت سعد حریری حمایت کردند و از او خواست که به کار خود ادامه دهد. ولی فشارها بر او بسیار زیاد بود و ناچار به استعفا شد. الآن سمیر جعجع و ولید جنبلاط سعی می کنند که جریان 8 مارس در کابینه آینده نقشی نداشته باشد. زیرا جریان سازی ها از مدت ها پیش علیه جریان 8 مارس شروع شده و تمام این بحران ها را متوجه وزیران وابسته به مقاومت می دانند.

وی افزود: به نظر می رسد الآن حزب الله در حال رایزنی با میشل عون و سعد حریری است تا بتوانند وزیران جدیدی وابسته به جریان 8 مارس را در کابینه معرفی کنند. حذف وزیران وابسته به مقاومت اسلامی بحران لبنان را تشدید خواهد کرد، بنابر این اگر سعد حریری بار دیگر مأمور تشکیل کابینه شود قطعا از وجود وزیران جدید وابسته به جریان 8 مارس استفاده خواهد کرد.

هانی زاده ادامه داد: البته سعد حریری قصد دارد چهره های جدیدتری را وارد کابینه کند که در گذشته پست های دولتی کمتری داشته اند و یا اصلا پست دولتی نداشته اند. ولی به هر حال، به نظر می رسد کابینه آینده لبنان کابینه جدیدی خواهد بود و حضور فعال وزیران وابسته به جریان 8 مارس می تواند کمک کند تا بحران فعلی کاهش پیدا کند و تظاهرات کمتر شود.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد که باید یک برنامه اقتصادی سریع از سوی سعد حریری، میشل عون، جریان 8 مارس و پارلمان لبنان تهیه شود تا بتوانند به مطالبات مردم پاسخ بدهند. در این صورت می توان امید داشت که بحران سیاسی لبنان حل شود و با راضی کردن مردم این کشور از نظر اقتصادی، آنها هم دست از اعتراضات خود بردارند و مجددا آرامش به این کشور برگردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.