گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سید محمد حسینی: مبارزه با مفاسد و حرکت به سمت عدالت مطالبه جامعه است/ ورود زودهنگام به انتخابات مشکل ایجاد می کند

گروه های سیاسی در انتخابات باید ضوابط اخلاقی و منافع ملی را مدنظر داشته باشند و این طور نباشد که به خاطر پیروزی در انتخابات به هر شیوه و شگردی متوسل شوند که این رویکرد قطعا به کشور آسیب‌ رسان خواهد بود. به گونه ای عمل نکنیم که بدخواهان نظام اسلامی و دشمنان انقلاب از اختلافات، علیه کشور بهره برداری کنند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با بیان اینکه هدف اصلی جنگ اقتصادی که آمریکا شروع کرده فشار بر مردم است، گفت: همین که مسئولان در بین مردم هستند و صادقانه تمام تلاش خود را به کار می گیرند سبب افزایش سرمایه اجتماعی کشور می‌ شود؛ ان ‌شاء ‌الله با خدمت بیشتر به مردم شاهد امیدواری و نشاط افزونتر در جامعه باشیم.

سید محمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص مهمترین اولویت مسئولین در سال 98 اظهار داشت: امسال اولین سال از دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی است؛ و به تعبیر مقام معظم رهبری در آغاز گام دوم انقلاب هستیم. در بیانیه جامعی که رهبری بعد از حضور گسترده مردم در ۲۲ بهمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب صادر کردند نقشه راه، اولویت ها و تا حدودی راهکارها را در فصل جدید انقلاب مشخص کردند. در زمینه مسائل اقتصادی هم به نکات مهمی در ترسیم وضع موجود و آسیب ها و نیز راهکار برون رفت از  چالش کنونی اشاره کردند که باید مدنظر مسئولین کشور قرار گیرد. در شرایط کنونی مردم و مسئولین مصمم هستند که بیش از گذشته کار و تلاش کنند و راهبردهای اقتصاد مقاومتی را مورد توجه جدی قرار دهند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: در شش سال گذشته برای بعضی افراد این خوش بینی و توهم وجود داشت که با همکاری و سرمایه گذاری کشورهای غربی اوضاع اقتصادی بهبود پیدا می ‌کند، ولی در نهایت معلوم شد که آمریکا و اروپا نه تنها همکاری نکردند، بلکه تحریم های جدیدی هم وضع کردند؛ بر این اساس باید به ظرفیت های داخلی و منطقه ای تکیه کنیم تا بتوانیم شرایط کشور را بهبود ببخشیم.

وی با اشاره به سفر آقای روحانی به عراق و سفر متقابل نخست وزیر عراق به ایران، گفت: قرار شد سطح روابط دو کشور  تا ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد. این زمینه و آمادگی وجود دارد که بسیاری از نیازهای کشور عراق که در حال حاضر از کشورهای دیگر وارد می شود توسط جمهوری اسلامی تأمین شود و متقابلا آنها هم می توانند برخی از گره های تحریم را باز کنند. اگر این روند با کشورهای دیگر ادامه یابد و بتوانیم بازار کشورهایی مثل عراق و سوریه را که با ما همگرا و همراه هستند داشته باشیم، و در باز سازی آنها مشارکت کنیم کمک خوبی به رونق اقتصاد ما صورت می گیرد. ما 15 کشور همسایه داریم که با غالب آنها می توان روابط تجاری مناسبی برقرار کرد و شرایط کشور را بهبود بخشید.

حسینی تأکید کرد: البته در عین اهتمام به فعالیت های ایجابی اقتصادی، از موضوع مهم مبارزه با مفاسد و حرکت به سمت عدالت که مطالبه جامعه است نباید غافل شد. زیرا پیشگیری از ویژه ‌خواری و سوء استفاده از مناصب و برخورد قاطع با اخلالگران اقتصادی مسیر را برای رقابت سالم و شکوفایی اقتصادی هموار می‌ کند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به خسارت های سیل در آغاز سال جدید یادآور شد: جبران خسارت های سنگین سیل و بازسازی شهرها و روستاها و زیرساخت های آسیب دیده مسلما یکی از اولویت ها در سال جاری است که البته نیاز به عزم ملی و مشارکت عمومی دارد؛ دولت و مجلس هم اعلام آمادگی کرده اند که در این زمینه اعتبار لازم را اختصاص دهند، و طبیعی است که این عملیات فراگیر می‌ تواند موجب تحرک اقتصادی و خروج از رکود و ایجاد اشتغال گردد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بارندگی بی سابقه با وجود خسارت های جانی غیر قابل جبران و زیان های مالی فراوانی که داشته، منافع زیادی هم به همراه دارد. وزیر نیرو اعلام کرد که اگر قرار بود این مقدار آبی را که در سدها ذخیره شد خریداری کنیم باید مبلغ دو و نیم میلیارد دلار می پرداختیم. اگر همین آبی که الآن هست و می تواند مشکل کشاورزی ما را حل کند و در تأمین برق مؤثر باشد به خوبی استفاده شود و ان شاء الله سال های آینده هم شاهد بارش باران باشیم، حتما شرایط کشور تغییر خواهد کرد و بهتر خواهد شد.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر نزدیک شدن به انتخابات در فضای سیاسی کشور گفت: انتخابات آثار مثبت فراوانی دارد و باعث ارتقاء بینش سیاسی مردم و شور و نشاط می شود. با تجربه ای که مردم در شناخت از گروه ها و جریانات سیاسی و افراد دارند، توقع است که هم در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند و هم  رأی آگاهانه ای را به صندوق بریزند و افراد دلسوز، متعهد و توانمندی را انتخاب کنند تا در صیانت از منافع ملی کوشا باشند. البته انتخابات بعضا جنبه‌ ها و تبعات منفی هم دارد که باید آن را به حداقل کاهش داد؛ از جمله آسیب ها تشدید منازعات جریانات سیاسی است و برخی مدیران سیاسی ‌کار به جای انجام وظایف خود و خدمت به مردم سرگرم امور انتخابات می‌ شوند.

وی تأکید کرد: باید این را به شدت مراقبت کرد و رسانه ها تذکر بدهند که مسئولین اجرایی کشور به کار اصلی خود بپردازند و بحث انتخابات را به احزاب و گروه ها و فعالان سیاسی واگذار نمایند و توان افرادی که وظیفه سازندگی کشور را دارند معطوف به این مسأله نشود. اگر این نکته رعایت شود وقفه و خللی در امر سازندگی کشور و خدمت ‌رسانی به مردم به وجود نمی آید. گروه های سیاسی هم در این رقابت بزرگ باید ضوابط اخلاقی و منافع ملی را مدنظر داشته باشند و این طور نباشد که به خاطر پیروزی در انتخابات به هر شیوه و شگردی متوسل شوند که این رویکرد قطعا به کشور آسیب‌ رسان خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه ورود زودهنگام به انتخابات مشکل ایجاد می کند، گفت: همیشه توصیه رهبری این بوده که از ورود زود هنگام به عرصه رقابت ها و کشمکش ‌ها اجتناب شود. به گونه ای عمل نکنیم که بدخواهان نظام اسلامی و دشمنان انقلاب از اختلافات، علیه کشور بهره برداری کنند. باید به این موضوع توجه جدی کرد و تجربیاتی که در دوره های قبل  داشته ایم مورد توجه قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه اعتماد مردم بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور است، افزود: اگر انقلاب ما 40 سال علی رغم همه دشمنی ها استمرار پیدا کرده به خاطر این بوده که مردم به اصل نظام اعتقاد داشته و جمهوری اسلامی را متعلق به خود می دانند. هرچند که کاستی ها، کمبودها، سوء استفاده ها، سوء مدیریت ها و اختلاس ها آسیب زده اما مردم حساب نظام و رهبری را از حساب افراد جدا کرده اند. در 22 بهمن ۹۷ شاهد بودیم با وجود اینکه سال سختی را پشت سر گذاشتیم و شاید سال 97 سخت ترین سال بعد از پیروزی انقلاب از نظر اقتصادی و معیشتی برای مردم بود، مردم در صحنه حضور اعجاب ‌انگیزی داشتند و پیوند ناگسستنی خود را با نظام اسلامی یک بار دیگر ثابت کردند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اظهار داشت: هر مقدار که به مردم خدمات رسانی شود رضایت آنها افزایش پیدا می کند و در نتیجه بر سرمایه اجتماعی نظام هم افزوده می ‌شود. هدف اصلی جنگ اقتصادی که آمریکا شروع کرده فشار بر مردم است. شاید در سخن و حرف بگویند که ما دوستدار مردم ایران هستیم، ولی همه می دانند که آنها می خواهند بر مردم فشار بیاید و این فشار به دولت و نظام منتقل شود و مسئولان تسلیم شوند و دست از اهداف و منافع کشور بردارند.

حسینی در پایان با اشاره به حوادث سیل اخیر گفت: به هر  حال سیل حجم بالایی از گرفتاری ها را به دنبال دارد؛ در همه جای دنیا هم هست و منحصر به ایران نیست. در خود آمریکا هم مثلا هنگام طوفان ماریا هزاران کشته دادند و  آسیب های فراوانی وارد شد. در چنین حوادث ناگواری همین که مسئولان در بین مردم هستند و صادقانه تمام تلاش خود را به کار می گیرند سبب افزایش سرمایه اجتماعی کشور می‌ شود؛ ان ‌شاء ‌الله با خدمت بیشتر به مردم شاهد امیدواری و نشاط افزونتر در جامعه باشیم. کاری که دشمن انجام می دهد همین است که می خواهد مردم دچار سرخوردگی و ناامیدی شوند و بگویند ما دیگر در انتخابات شرکت نمی کنیم؛ یعنی حضورشان کمرنگ تر شود. متقابلا باید تلاش گسترده ای را انجام داد که مثل گذشته و بهتر از گذشته مشارکت مردم را در انتخابات شاهد باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.