گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت الله مقدم قوچانی: حاج احمد آقا تا آخرین لحظه صد در صد مورد اعتماد امام بود

شائبه دستکاری نامه های امام از دسایس شیطان است. خدا نکند که گرفتار وسوسه شیطان شویم.

یکی از شاگردان امام خمینی گفت: حاج احمد آقا انصافا خیلی زحمت کشید و بهترین فرد مورد اعتماد برای رابط بین امام و مردم و مسئولین مرحوم حاج احمد آقا بود. ایشان همه مسائل را مردم را به امام و فرمایش امام را به مردم منتقل می کرد و تا آخرین لحظه صد در صد مورد اعتماد امام بود.

آیت الله سید علی مقدم قوچانی در گفت و گو با جماران، در خصوص صداقت و امانتداری مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی(ره) نسبت به امام و انقلاب اظهار داشت: دورانی که ما در قم طلبه بودیم، ارتباط ما با مرحوم حاج آقا مصطفی بود. در آن موقع مرحوم حاج احمد آقا دوران دبیرستان را می گذراندند و با بیرون از بیت امام رفت و آمد نداشتند و به این دلیل ما زیاد رفت و آمد نداشتیم.

این شاگرد امام خمینی گفت: وقتی که امام به ترکیه تبعید شد مرحوم آیت الله العظمی خوانساری برای اسدالله علم پیام داد که ایشان با خود شاه تماس بگیرد و بگوید کسی از اینجا برود و از امام اطلاعی بگیرد. بعد از این تماس مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید ابوالفضل خوانساری را به ترکیه فرستادند و لباس و چند جلد کتاب برای امام بردند. آنجا امام تحریر الوسیله را حاشیه زد.

وی با اشاره به تبعید امام خمینی(س) به نجف، افزود: بعد از ترکیه امام را به نجف تبعید کردند که در مقابل علمای نجف کوچک شود و خوشبختانه مقامش بالاتر رفت. وقتی علما و طلاب نجف علم امام را دیدند اطراف امام جمع شدند و عظمت امام بالا رفت؛ «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». یکی از علمای اهل سنت راجع به حضرت علی(ع) همین مطلب را دارد که بنی امیّه هرچه فضائل خودشان را گفتند مردم بیشتر متنفر شدند و هرچه از امیرالمؤمنین(ع) بدگویی کردند، دست الهی حضرت علی(ع) را بالا برد.

آیت الله مقدم قوچانی تأکید کرد: وقتی که سال 41 برای اولین بار امام را دستگیر کردند یکی از طلاب جوان همشهری ما نسبت به مخالفت امام با انقلاب سفید انتقاد کرد. ولی وقتی امام را به نجف تبعید کردند عظمت امام بالاتر رفت. ایشان کتاب «مکاسب» را در نجف تدریس فرمودند. اما امام بالأخره به پشتوانه محکمی نیاز داشت که در داخل بیت باشد. اطرافیان ایشان آدم های خوبی بودند؛ ولی کسی مثل فرزند نمی تواند مورد اعتماد باشد و رابطه نزدیک داشته باشد.

وی افزود: گمان می کنم علمای تهران به این دلیل مرحوم حاج احمد آقا را به نجف فرستادند که خلأ وجودی مرحوم حاج آقا مصطفی را پر کند. حاج احمد آقا هم انصافا خیلی زحمت کشید و بهترین فرد مورد اعتماد برای رابط بین امام و مردم و مسئولین مرحوم حاج احمد آقا بود. ایشان همه مسائل را مردم را به امام و فرمایش امام را به مردم منتقل می کرد و تا آخرین لحظه صد در صد مورد اعتماد امام بود.

این شاگرد امام خمینی در خصوص تبعات تشکیک در نامه های امام گفت: اطرافیان شخصیت ها معمولا دو دسته هستند؛ بعضی ها هدفشان خدمت به آن شخصیت، جامعه و مردم است و بعضی ها هدفشان منافع شخصی است. زمانی که امام در قم تشریف داشتند و ما از نزدیک هم در خدمتشان بودیم و درس و منزلشان می رفتیم، مشاوری غیر از خودش نداشت؛ خودش همه کاره بود. یعنی خودش تصمیم می گرفت، خودش اقدام می کرد و شخصا مطالب را به مردم می رساند.

وی تأکید کرد: وقتی امام و یا شخص دیگری نامه را نوشته و امام مهر و امضا کرده، دیگر قابل دستکاری نیست. امام خودش مطالب را به مردم منتقل می کرد. مثلا وقتی که ما در مسجد اعظم قم شاگرد امام می دیدیم که هیچ کس مثل آیت الله خامنه ای مورد احترام امام نبود. آن زمان هنوز مقام معظم رهبری یک طلبه جوان بود؛ ولی امام احترام خاصی به ایشان قائل بود. بعد هم در دوره ریاست جمهوری مورد احترام امام بودند. به نظر من برای رهبری جامعه هم خبرگان بهترین فرد را انتخاب کردند.

آیت الله مقدم قوچانی در پایان تأکید کرد: مرحوم حاج احمد آقا از ابتدا تا انتها مورد اعتماد امام بود و امام خودش کارهایش را انجام می داد. نتیجه کار را به صورت نامه مکتوب و مهر کرده و یا احیانا بعضی جاها که احتیاج به نامه نبود شفاها به حاج احمد آقا می فرمود. شائبه دستکاری نامه های امام از دسایس شیطان است. خدا نکند که گرفتار وسوسه شیطان شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.