عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تأکید کرد: مصیبتی که ما از ناحیه تمامیت طلبان و تمامیت خواهان داریم این است که رقایت ها را همواره در قابی از خوب و بد ترسیم می کنند و می گویند ما خوبیم و رقیب بد است. در حالی که باید تلاش کنیم تصویری بدهیم که ما قرار است بین خوب و خوب تر رقابت کنیم. پس در این رقابت حتی اگر خوب به برتری رسید و خوب تر پیروز نشد، ضرری ندیده ایم. با چنین روند و رویکردی علی القاعده ما بد اخلاقی سیاسی و خشونت نخواهیم داشت، به مرگ رقیب نمی اندیشیم و شعار زنده باد مخالف من زنده و تبدیل مخالف به معاند تصحیح می شود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند رعایت اصول اخلاقی در رفتارهای سیاسی هستیم، مصیبتی که تمامیت خواهان بر سر جامعه آوردند را ترسیم رقابت ها در قابی از خوب و بد دانست و تأکید کرد: در جمهوری اسلامی رقابت ها بین خوب و خوب تر است. اگر چنین رویکردی داشته باشیم دیگر شاهد بداخلاقی های سیاسی نخواهیم بود و تبدیل مخالف به معاند تصحیح می شود.

محمد عطریانفر در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پاسخ به سؤالی در مورد لزوم رعایت اخلاق در سیاست، سیاست ورزی را یک حرفه دانست و اظهار کرد: در کشور ما سابقه دیرینه ای از التزام شغل های مختلف به فتوت نامه وجود دارد که افراد نسبت به آن وفاداری خودشان را اعلام می کردند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ضمن بیان اینکه در امر سیاست ورزی نیازمند نوعی فتوت نامه سیاسی هستیم، تصریح کرد: در تاریخ سیاسی ملت ما بزرگانی که در عرصه سیاست کار کردند نسبت به این نکته توجه ویژه دارند. برای مثال خواجه نصیر الدین طوسی در اخلاق ناصری برخی از این اقدامات را یادآوری کرده است که هرکس در عرصه فعالیت های سیاسی نقش ایفا می کند، اگر ملتزم به رعایت اخلاق و اصول اخلاق سیاسی نباشد، علی القاعده در فعالیت های حرفه ای خودش دچار انحراف خواهد شد. البته این انحراف بیش از اینکه بخواهد به رقیب آسیب برساند گریبان خود شخص را می گیرد.

تأکید بر رعایت اصول اخلاقی در رفتارهای سیاسی

وی با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند به رعایت اصول اخلاقی در رفتارهای سیاسی هستیم، در مورد علت این امر گفت: امروز بر اساس اعتمادی که مردم به نظام سیاسی ایران داشتند و به برکت اینکه هنوز آرمان های امام و دکترین امام در کشور ما زنده است، مردم نقش آفرینی کردند و لذا قدرت اجرایی کشور از دست تمامیت خواهان دیروز خارج شده است. تمامیت طلبی به طور طبیعی خشونت را به دنبال خواهد داشت و خشونت نیز اولین رفتارش زیر پا گذاشتن همه اصول اخلاقی سیاست است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: با توجه به شرایط فعلی طبیعی است که حتی اگر کسانی که امروز در مقام مخالفت و بر هم زدن تعادل سیاسی کشور هستند بخواهند در آینده مجددا به قدرت برگردند، هیچ راهی ندارند مگر اینکه از مسیر رعایت اصول اخلاق سیاسی سیاست ورزی کنند و با رقیبشان منازعه منطقی و قابل احترام داشته باشند.

وی افزود: کسانی که از اصول عدول می کنند یادشان رفته که از کجا آغاز کردند و یا به کجا می خواهند بروند. متأسفیم از اینکه کسانی که رعایت اخلاق سیاسی را نمی کنند، اتفاقا کسانی هستند که بیشتر ادعای صیانت از ارزش ها را دارند و خودشان را بیشتر شخصیت ارزشی قلمداد می کنند. اینها کافی است که به مبانی شکل گیری وجودی خودشان مراجعه کنند تا به رفتار غلط خودشان پی ببرند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، دلیل گرفتاری این افراد را کنترل نشدن قدرت عنوان کرد و ضمن بیان اینکه علت این کار نفسانیات است، توضیح داد: این افراد تصورشان بر این است که آنچه ما می گوییم درست و آنچه دیگران می گویند حتما باطل است. در حالی که بر اساس رفتاری که نظام جمهوری اسلامی در حوزه مردم سالاری و توجه به مردم برای ما تعبیه کرده است، رقابت ها خانوادگی و بین خوب و خوب تر است و بین بد و خوب نیست.

راهکار عطریانفر برای مقابله با بد اخلاقی های سیاسی

وی تصریح کرد: مصیبتی که ما از ناحیه تمامیت طلبان و تمامیت خواهان داریم این است که رقایت ها را همواره در قابی از خوب و بد ترسیم می کنند و می گویند ما خوبیم و رقیب بد است. در حالی که باید تلاش کنیم تصویری بدهیم که ما قرار است بین خوب و خوب تر رقابت کنیم. پس در این رقابت حتی اگر خوب به برتری رسید و خوب تر پیروز نشد، ضرری ندیده ایم. با چنین روند و رویکردی علی القاعده ما بد اخلاقی سیاسی و خشونت نخواهیم داشت، به مرگ رقیب نمی اندیشیم و شعار زنده باد مخالف من دولت اصلاحات زنده و تبدیل مخالف به معاند تصحیح می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد طیف بندی های انتخاباتی برای انتخابات اسفند ماه، اظهار کرد: تجربه تاریخی ما در منطقه، دنیا و همچنین داخل کشور این است که اساسا عرصه رقابت و سیاست ورزی عمدتا دو قطبی و بین چپ و راست است. طبیعی است که این قطب بندی در کشور ما نیز جاری و ساری است. اینکه ادعا کنیم جریانات سوم و چهارمی نیز می تواند شکل بگیرد، ممکن است. اما در هر حال جریان های سوم و چهارم در حوزه طیف بندی همین دو خط فکری است. از این جهت من باور ندارم که اتفاق ویژه ای خواهد افتاد و رقابت بین اصولگرا و اصلاح طلب است.

تندروی سم مهلک سیاست

وی با تأکید بر اینکه ما باید تلاش کنیم صحنه رقابت ها را از رویکردهای خشن و غیر اخلاقی خارج کرده و اجازه دهیم رقابت ها منطقی و اخلاقی باشد، افزود: با چنین تصویری پیش بینی من با تجربه سه دهه فعالیت های انتخاباتی این است که ملت ما و حوزه های سیاسی مرتبط با ملت که جریان های اصلاح طلب و اصولگرا را در بر می گیرد، به یک جمع بندی رسیده اند که تندروی سم مهلک سیاست است. بنابر این افراد تلاش می کنند که با رویکرد اعتدالی خودشان در صحنه حاضر شوند. این رویکرد اعتدالی به نظر می آید که در انتخابات پیش رو مؤثر واقع شود و مجلس آینده ما حتما از مجلس های گذشته تواناتر خواهد بود. از این رو امیدواریم که شاید ادبیات دوستان ما در کارگزاران بتواند تجربه برپایی مجلس بزرگان اول و دوم و سوم را مجددا تکرار کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.