به گزارش ایرنا، مهدی زندیه وکیلی روز سه شنبه در ششمین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در سالن غدیر استانداری افزود: پیامدهای تغییر اقلیم و اثرات نامطلوب آن در برهه کنونی یکی از مشکلات بزرگی است که باید بستری برای فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی فراهم شود تا با ارایه راهکارها مشکلات و پیامدهای اساسی این پدیده را کاهش داد.
وی سمنان را سومین استان کشور به لحاظ خشکسالی شدید برشمرد و گفت : استان سمنان اکنون 100 درصد با وضعیت خشکسالی و کمبود بارش مواجه است.
به گفته وی عواملی چون افزایش دما و سرعت وزش باد در وقوع خشکسالی استان دخیل هستند که باید با مدنظر قرار دادن نتایج و مطالعات زمینه‌ای برای کاهش آسیب این حوزه فراهم شود و حتی جلوی مشکلات عدیده سال‌های آتی را گرفت.
زندیه وکیلی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه جامع برای مدیریت خشکسالی در شرایط بحرانی ، یادآور شد: پیشگیری از سیل و کاهش خسارت راه‌های متعددی دارد و مکان‌یابی نقاط حادثه‌خیز، ساخت سازهای کوچک نگهداری آب، کاشت درخت در مسیرهای سیل خیز، تقویت و حفظ عرصه‌های منابع طبیعی، افزایش ضریب زبری و مقاومت آبراهه و مدیریت استقرار مردم و گردشگران در زمان حضور منابع طبیعی و حاشیه رودخانه از عواملی است که می‌تواند این خسارت را کاهش داد.
به گزارش ایرنا، متوسط بارندگی سالانه استان سمنان 120 میلی متر است و بخش زیادی از استان را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد. کمبود منابع آب به گفته کارشناسان هر نوع طرح و توسعه را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که استان سمنان با 150 تا 180میلیون متر مکعب کسری مخازن آب مواجه است.
*خبرنگار: محدثه عباسی ** انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.