غلامرضا حسنی غربا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به قرارگرفتن استان سمنان در مسیر عبور میلیونی زائران رضوی و شرایط متنوع جوی در نقاط مختلف استان، راه اندازی چند ایستگاه هواشناسی جاده‌ای ضروری است.
وی با تاکید بر نقش پیش بینی شرایط آب و هوایی از طریق ایستگاه های جاده‌ای در ایمنی تردد هموطنان، گفت: در حال حاضر برای ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی در چهار نقطه از جاده‌های استان که در بررسی‌ها نقاط حساس برای پیش‌بینی شرایط جوی بود جانمایی شده است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه سال گذشته ایستگاه هواشناسی در گردنه آهوان در مسیر سمنان- دامغان ایجاد شد که تاثیر ویژه‌ای در ایمنی تردد در این محور داشت، خاطرنشان کرد: ایجاد چهار ایستگاه در محورهای میامی- سبزوار، گرمسار- سرخه، مهدیشهر- کیاسر و در گردنه بشم در محور فیروزکوه جانمایی شده است.
حسنی غربا تاکید کرد: در مجموع برای ایجاد این چهار ایستگاه هواشناسی در جاده‌های پرمخاطره استان سمنان 40 میلیارد ریال نیاز است که برای تامین آن باید پیگیری‌های لازم انجام شود.
وی یادآور شد: ایجاد ایستگاه های هواشناسی جاده ای با پیش بینی بارش ها و به ویژه برف و کولاک در نقاط مرتفع، گردنه‌ها و مسیرهای حساس، به مدیریت محورها، افزایش ایمنی تردد مسافران و کاهش سوانح جاده‌ای کمک زیادی می‌کند.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان بیان کرد: برنامه ششم توسعه بر ایمنی جاده‌ها به منظور کاهش جان‌باختگان و مجروحان سوانح رانندگی تاکید دارد و استان سمنان با قرارگرفتن در مسیر پرتردد شرقی- غربی نیازمند توجه به هشدارهای هواشناسی به ویژه در نقاط پرمخاطره است و ایجاد این ایستگاه‌ها با جدیت پیگیری می‌شود.
وی، از برنامه‌ریزی برای ایجاد ایستگاه هواشناسی کشاورزی برای کمک به تولید پسته در این استان اشاره و اضافه کرد: پسته شهرستان دامغان از محصولات راهبردی و مهم کشاورزی استان سمنان و کشور است، با هدف کمک به پسته‌کاران، پیش‌بینی‌های لازم درباره شرایط نامساعد جوی، به منظور کاهش خسارت‌های احتمالی و کمک به افزایش تولید این محصول، هواشناسی استان سمنان برای ایجاد ایستگاه هواشناسی کشاورزی برای محصول پسته برنامه‌ریزی کرده است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان، با اشاره به فعالیت ایستگاه هواشناسی کشاورزی در حال حاضر در شهرستان مهدیشهر از سال 1394، گفت: در صورت تامین اعتبار، یک ایستگاه هواشناسی خودکار کشاورزی برای پسته برای کمک به اقتصاد کشاورزی استان سمنان پیشنهاد شده است که حدود 6 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
استان سمنان دارای پنج گردنه و محور برف‌گیر است که به ویژه در نیمه دوم سال دچار شرایط بحرانی آب و هوایی می شود.
سامانه هواگوی 134 آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی های جوی استان سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای 9 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه اقلیم شناسی و 50 ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.
6103/6026 خبرنگار: مصطفی دهقان ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.