در این مطلب آمده است: سنت اسلامی در خلق و خوی نژاده‌ی ایرانی، دستگیری از افتادگان و ایجاد بناهای خیر و موسسات خیریه، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای داشته است. سوابق این اعمال خداپسندانه در استان ما به ویژه سمنان نمود خاصی داشته و دارد و از دیرباز، آنها که دستشان به دهانشان می‌رسیده، سعی می‌کرده‌اند که برای قیامت خود، باقیاتی فراهم کنند چون به قول سعدی:
برگ عیشی به به گور خویش فرست
کس نیارد ز پس، پیش فرست
در شهر ما از این نمونه بناهای خیر اعم از درمانگاه‌ها و مدارس و موسسات دیگر، کم نیست و اگر چه بانیان خیر اغلب به رحمت خدا رفته‌اند اما نامشان به نیکی باقی است و پاداش اخروی آنان نیز برای همیشه نزد خدای متعال جاودانه است.
بناهای شیر و خورشید سابق، درمانگاه‌های طباطبایی، فامیلی، محقق، مدارسی مثل توکلی، صفایی، صدیقی، مهران و مدارسی هم که دیگر ارجمندان ساخته‌اند اجر آنها نزد خدا و خلق محفوظ است، که همه و همه، مشتی از خروارهاست.
از طرفی، در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و گسترش کارخانه‌های صنعتی و تولیدی‌های بسیار و با توجه به عوارض و آلودگی‌هایی که این مراکز سبب شده‌اند، می‌طلبد که به نوعی حقوق مردم را ادا کنند و دعا و رضای مردم را بدرقه‌ی راه آخرت خود سازند، از بخت خوش و سعادت اخروی، خودشان به این امر عام‌المنفعه تا آنجا که نگارنده اطلاع دارد، صاحبان صنایع راضی به این ثواب آن جهانی‌اند و فقط طرح و برنامه می‌خواهند. لذا بر مسئولان اجرایی، استانداری و فرمانداری و ادارات صنایع و آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی و به ویژه شورای محترم شهر و شهرستان سمنان، فرض است که با آمادگی طرف مقابل، طرح‌های مناسب و مورد نیاز تعریف کنند. به عنوان مثال برای کارخانه‌ی فروسیلیس و کلران و کارخانه‌های گچ و صنایع دیگر بسیار شدنی و ممکن است تا موسسه‌ی مجهز «سرطان‌شناسی» و درمانگاه ها و موسسات دیگری احداث نموده، نامی نیک از خود به یادگار بگذارد و به نوعی اگر حق‌الناس احتمالی هم بر ذمه‌ی آنهاست، جبران نمایند.
ارجمندان سرمایه‌گذار و شهروندان عزیز لابد از موسسه‌ی عظیم و بیمارستان بسیار مجهز درمان سرطان در زنجان باخبرند و می‌دانند که با چه سلوک و مدیریتی نه تنها بیماران را مداوا می‌کنند و وجهی دریافت نمی‌دارند، بلکه خوابگاه و امکانات رایگان در اختیار کسان بیمار می‌گذارند و در طول بیماری، به همراهان بیمار نیز خدمات مطلوب ارائه می‌دهند. چنین برنامه و مقدمات و تمهیداتی چرا نباید در استان ما اجرا و فراهم شود. شهروندان با فرهنگ و سرمایه گذار با همت ما که چیزی از زنجان و کرمان و شیراز کم ندارند. چگونه است که مرحوم نمازی می‌تواند، بیمارستان مجهز و بزرگ را ایجاد و هبه کند و آن فرد شریف، دانشگاه کرمان را بسازد و تجهیز نماید و تقدیم دانش‌پژوهان و جویندگان علم سازد؟ آن گاه ما از آنها عقب بمانیم.
لازم به ذکر است که استان ما به منطقه‌ی موقوفات عدیده، معروف است. این موقوفات اکنون هم می‌تواند عینیت پیدا کند. مگر نبود که مرحوم حاج غلامرضا سیستانی، خانه‌ی محل اقامت خود را وقف کرد و جهت سکونت خود در همین منزل، ماهانه اجاره‌ی آن را می‌پرداخت، اینها همه مشتی از خروارهاست حال اگر نام بسیاری از این نیکوکاران در این مقال از قلم افتاده اما از ذهن و زبان مردم قدرشناس، به ویژه خداوند صاحب نعمت، حذف نشده است. در اینجا با قدرشناسی از صاحبان نیکوکار و نیکوساز عقاب افشان و گچ شمال که مهدیه‌ی بزرگ و مدرسه‌ی بزرگ را ساخته‌اند و لطفشان همچنان در پرداخت هزینه‌هاشان، استمرار دارد، در این امرنیز قادرند تا با تاسیس بنیادی بزرگ منشأ امور خیر دیگری شوند و در راستای این اهداف خیرصاحبان صنایع را جهت امری بزرگ و ماندگار، ترغیب و تشویق نمایند چون فقط صرف هزینه نیست، داشتن همت در این موارد از امکانات مالی بسیار کارسازتر است.
در اینجا، امید آن داریم که صاحبان قلم و نمایندگان محترم مردم اعم از مجلس و شورا، بانی برنامه‌های مدونی در این کار ضرور و خداپسندانه باشند.
7344/6026
*خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.