به گزارش ایرنا، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی روز پنجشنبه در دومین اجلاسیه 96 شهید و گردهمایی ایثارگران بهداشت و درمان استان سمنان در سالن هلال احمر این شهر، با بیان اینکه باید تاریخ انقلاب و دفاع مقدس برای فرزندان خانواده ‌ها یادآوری شود، افزود: گاهی فرزندان امروز ماجراهای رخ‌داده در دوران دفاع مقدس را باور نمی‌کنند و افسانه می‌دانند.
وی رشادت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس را حماسه عاشورایی ملت ایران دانست و با بیان اینکه کربلای ایران در کنار کربلای عاشورا معنا پیدا می‌کند، یادآور شد: برگزاری یادواره ها و اجلاسیه‌های شهدا فرصتی برای بازگویی معارف و علوم دوران دفاع مقدس برای نسلی‌هایی است که در آن زمان وجود نداشتند.
وی با اشاره به تفاوت‌های دوران دفاع مقدس و شرایط کنونی، خاطرنشان کرد: در دروان دفاع مقدس به دنبال خدا بودیم و اکنون بیشتر به دنبال خودمان هستیم، آن زمان تلاش ها برای پیروزی کشور بود ولی اکنون عوض شده‌ایم.
** بهداری از ارکان اصلی دفاع مقدس
صفوی با تاکید بر اینکه بهداری از ارکان اصلی پیشبرد اهداف دوران دفاع مقدس بود و فعالان این بخش در تمام عملیات‌ها حضور فعال داشتند، گفت: موضوع اصلی فعالیت این بخش این بود که کمتر شهید و زخمی بدهیم، و فعالان بهداشت و درمان، قبل از عملیات‌ها به نیروهای امدادی آموزش می‌دادند و حین عملیات پا به‌پای رزمندگان به تخلیه شهدا و مجروحان ایرانی می‌پرداختند، این در حالی بود که عراقی‌ها حتی به آمبولانس‌های ایرانی رحم نمی‌کردند و از زمین و هوا آمبولانس‌ها را می‌زدند.
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به فعالیت 100 هزار نفر به عنوان نیروهای بهداری در دوران دفاع مقدس از راننده آمبولانس تا پرستار و پزشک، در 60 بیمارستان صحرایی و یکهزار اورژانس، گفت: تعداد شهدای بخش بهداشت و درمان در دوران دفاع مقدس تا سه هزار و 500 شهید و تعداد جانبازان تا 15 هزار جانباز ثبت شده است و این حوزه در مجموع به 800 هزار مجروح دوران دفاع مقدس خدمات دادند که اکنون 300 هزار نفر از انان جانباز هستند.
وی با اشاره به بخشی از خدمات ارزنده فعالان بهداری دوران دفاع مقدس، گفت: در جنگ ویتنام، زمانی که برای بازگشت مجروحان آمریکایی از سوی نیروهای امدادی طول می‌کشید بین 2 تا سه ساعت بود، در حالی که در دوران دفاع مقدس این زمان بین یک تا یک ساعت و نیم بود.
** مکتب مقاومت ملت ایران سوریه را نجات داد
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به الگوگیری ملت‌های مقاوم منطقه از ایستادگی ملت ایران در دفاع مقدس، گفت: عظمت ملت ایران در حماسه‌سازی و مقاومت را ملت سوریه درک کرد و اکنون هفت سال از این مقاومت الگوگیری کرده است.
صفوی با اشاره به اینکه آمریکا، صهیونیسم، عربستان، ترک ها و اردنی ها برای سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه متحد شده بودند، افزود: ایران، روسیه و حزب الله، آمریکا را در مساله سوریه شکست دادند.
وی بیان کرد: ایرانی ها در جنگ سوریه، 100 هزار نیروی سوریه را برای مقابله با داعش آموزش دادند و با کمک ایران 20 تیپ در کشور عراق برای سرکوب داعش شکل گرفت.
**ترامپ در سازمان ملل مثل هیتلر حرف می‌زد
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در سازمان ملل متحد را نسنجیده و بدون بار حقوقی بین‌المللی دانست و خاطرنشان کرد: ترامپ در سخنرنی اش گفت کره شمالی را نابود می کنیم و مثل هیتلر حرف می‌زد.
وی ادامه داد: سران 193 کشور جهان از از سخنان ابلهانه ترامپ مات شده بودند و به نظرم مردم و انسان های فهمیده در ایالات متحده چهار سال ریاست جمهوری ترامپ را تحمل نخواهند کرد.
صفوی گفت: ترامپ این آدم دیوانه در سخنرانی اش ابلهانه دروغ می گوید و ملت ایران را تروریست می‌داند در صورتی که همه می دانند گروه تروریستی داعش را سازمان های اطلاعاتی شکل دادند و امریکا بزرگترین حامی دولت تروریست صهیونیستی است، آمریکایی ها صدام را به جان ملت ایران انداختند و منافقین که امروز در پارلمان آمریکا رفت و آمد دارند،را از فهرست تروریست‌ها خارج کرد، آمریکایی‌ها بزرگترین جنگ‌طلبان دنیا هستند.
وی با بیان اینکه سخنان مسوولان ایران با منطق و صلابت بود، افزود: رهبر معظم انقلاب در روز نیروی انتظامی نیز تاکید فرمودند منطق ایران متکی بر خدا و اعتقاد مردم با فرهنگ و تمدن ایران است.
وی با اشاره به منویات رهبری مبنی بر اینکه آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند و باید به قدرت درون کشور متکی باشیم، گفت: کاش برخی مسوولان این مساله را درک می کردند، زیرا نباید به آمریکایی‌ها خوشبین باشیم.
** نیروهای بهداری استان سمنان در دفاع مقس بسیار کارآمد بودند
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اینکه در سال 1365 استان سمنان با جمعیت حدود 400 هزار نفری، 50 هزار رزمنده به سمت جبهه‌های حق علیه باطل اعزام کرد، گفت: نیروهای استان سمنان چه در جهادسازندگی، تیپ 12 قائم(عج) که در 2 سال و نیم به پایان جنگ تحمیلی شکل گرفت و چه نیروهای بهداری و لشکر 58 ذوالفقار، در لشکرهای مختلف کارآمد بودند و شاهد رشادت های این عزیزان در عملیات های کربلای پنج، شلمچه، شکستن دیوار شرقی بصره و فاو بودم.
وی با اشاره به تقدیم سه هزار شهید، بیش از 10 هزار ایثارگر، هفت هزار جانباز و 250 آزاده از استان سمنان در دوران دقفاع مقدس و داشتن رتبه سوم کشور در تقدیم شهید نسبت به جمعیت، خاطرنشان کرد: تمام این آمارها، نشان از بصیرت سیاسی، هوشمندی، وفاداری به امام راحل و استقامت ایمانی مردم استان سمنان دارد.
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تاکید کرد: بهتر است از خاطرات، زندگی و منش و سلوک هر کدام از 96 شهید بهداشت و درمان استان سمنان کتابی تدوین شود و خاطرات 700 جانباز بهداشت و درمان این استان نیز ثبت و ضبط شود تا به نسل های بعدی منتقل شود.
در این آیین با حضور محمدرضا خباز استاندار، سیدمحمدتقی شاهچراغی فرمانده سپاه قائم(عج) استان، مهدی شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، سیدعباس دانایی فرماندار، جمعی از مسوولان، فعالان، ایثارگران و جانبازان حوزه بهداشت و درمان استان سمنان در دوران دفاع مقدس، از خانواده شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس، پیشکسوتان، پاسداران و پرستاران مدافع حرم در بخش بهداشت و درمان استان سمنان تقدیر شد.
از استان سمنان در دوران دفاع مقدس 96 شهید شامل یک پزشک، 6 پزشکیار و بهیار، 53 امدادگر، 18 راننده آمبولانس و حمل مجروحان و 18 بهداشتیار و نیروی بهداشت و درمان به مقام شهادت نایل آمدند، استان سمنان سه هزار شهید و بیشتر از هفت هزار و 500 جانباز تقدیم انقلاب کرد.
6103/6026 خبرنگار: مصطفی دهقان ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.