به گزارش خبرگزاری خبرانلاین «حمیدرضا حسنی» امروز و در گفت و گویی افزود: ساماندهی این محوطه با انجام تسطیح و شیب‌بندی محوطه، ساخت حوض و طراحی آبنما، کف سازی و سنگ فرش، اجرای زیرساخت نورپردازی آبنما و محیط اطراف آن در حال انجام است.
وی گفت: مجموعه شیخ ابوالحسن خرقانی آرامگاه عارف نامی قرن چهارم و پنجم هجری قمری است که در 34 کیلومتری شمال شاهرود و در روستای قلعه نو خرقان قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود افزود: محراب زیبای این بنا که متعلق به دوره ایلخانی است یکی از جمله مهم ترین بخش های آرامگاه است.
شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی ، عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری از چهره های بسیار درخشان عرفان ایرانی است .
وی در سال ۳۵۱ یا ۳۵۲ هجری در قصبه خرقان قومس از توابع بسطام متولد شد و در بیستم آذر ماه ۴۱۲ شمسی( دهم محرم ۴۲۵ هجری قمری) در هفتاد و سه سالگی در خرقان جهان را بدرود گفته است.
در منقولات و حکایات باقی مانده است که شیخ ابوسعید ابوالخیر عارف مشهور ، ابوعلی سینا فیلسوف نامی، ناصر خسرو قبادیانی علوی، شاعر و متفکر ایرانی و سلطان محمود غزنوی که معاصر شیخ ابوالحسن خرقانی بوده‌اند به خرقان رفته و با وی صحبت داشته و مقام معنوی وی را ستوده‌اند.
خواجه عبدالله انصاری«پیر هرات»، عارف بزرگ قرن پنجم هجری از شاگردان و مریدان خاص شیخ ابوالحسن خرقانی بوده است. چنانکه خود گفته است: « پیر من در تصوف و حقیقت شیخ ابوالحسن خرقانی است اگر او را ندیدمی کجا حقیقت دانستمی.»
از جمله سخنان شیخ ابوالحسن خرقانی: «در سرای دنیا زیرِ‌خاربنی با خداوند زندگانی کردن از آن دوست تر دارم که در بهشت زیر درخت طوبی، که از او من خبری ندارم.
- هرکه عاشق شد خدای را یافت و هرکه خدای را یافت خود را فراموش کرد.»

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 720371
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.