علینقی حیدریان روز چهارشنبه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: به دلیل خشکسالی و کاهش بارش باران، میزان علوفه در مراتع استان سمنان کاهش چشمگیری یافته است و این امر می تواند در طولانی مدت به تشدید تخریب اراضی ملی در استان سمنان منجر شود.
وی خاطرنشان کرد: کاهش رویش علوفه برای چرای دام، کاهش تولید دام سبک و سنگین در برخی مناطق استان، نابودی گونه های مختلف گیاهی و حیوانی از پیامدهای مهم خشکسالی و تخریب مراتع است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: بیش از 500 هکتار از مراتع شهرستان های آرادان و گرمسار با چالش کم آبی و تخریب مواجه است که باید با افزایش پوشش گیاهی و کاشت بوته از تشدید این بحران جلوگیری کرد.
حیدریان ادامه داد : تخریب 40 درصد از مراتع استان سمنان در طولانی مدت می تواند به کاهش علوفه های دامی و مهاجرت از مناطق روستایی به شهر منجر شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: در چند سال گذشته در بیش از پنج هزار هکتار از مراتع استان سمنان گیاه باریجه کشت شده که خشکسالی های پی درپی به رویش نیافتن این گونه های گیاهی دارویی منجر شده است.
وی تصریح کرد: مراتع شهرستان های دامغان، گرمسار و آرادان به دلیل مجاورت با مناطق بیابانی استان در کانون فرسایش بادی قرار دارد و افزایش پوشش گیاهی می تواند از تشدید این پدیده جلوگیری کند.
وی با اشاره به اهمیت رعایت برخی موارد پیشگیرانه تخریب مراتع از سوی دامداران استان سمنان، تصریح کرد: رعایت ساعات چرای دام و جلوگیری از بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع در سمنان برای کاهش تخریب مراتع بسیار ضروری است.
حی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان دریان ادامه داد: 29 کانون فرسایش بادی در سمنان فعال است که اگر رویه اصولی و دقیق برای رفع این بحران صورت نگیرد، در آینده شاهد افزایش تخریب بیش از پیش مراتع استان در مناطق گرمسار، دامغان و آرادان خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده :مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.