به گزارش ایرنا ، شهرستان شاهرود 18 هزار هکتار زمین زیر کشت دارد که 24 درصد از زمین های کشاورزی استان است و 14 هزار و 500 هکتار هم باغ دارد که 32 درصد باغ های استان را شامل می شود.
به گفته مسوولان جهاد کشاورزی شاهرود سالانه 230 هزار تن محصولات کشاورزی و 155 هزار تن هم محصولات باغی در این منطقه تولید می شود که 50 درصد از تولیدات باغی استان سمنان است.
در 15 سال گذشته که بارش های آسمانی در این منطقه بسیار کاهش یافته و امکان افزایش زمین های کشاورزی و باغی وجود ندارد، افزایش درآمد از زمین های موجود یکی از راه کار های اساسی برای کشاورزان وباغداران محسوب می شود.
یکی از راههای افزایش درآمد کشاورزان و باغداران ، امکان صادرات محصولات کشاورزی و به ویژه باغی به خارج از کشور است که برای رسیدن به این هدف ساخت و تجهیز فرودگاه بسیار ضروری است.
صحبت از اقتصاد مقاومتی در سال های گذشته به یکی از بخش های اصلی سخنان مقام معظم رهبری تبدیل شده و ایشان تقریبا در بیشتر دیدارهای خود با مسوولان و اقشار گوناگون مردم، گریزی هم به این موضوع مهم زده و توضیحاتی را فرموده اند.
درگوشه ای از این ایران پهناور اما مردمی هستند که مفهوم اقتصاد مقاومتی را از سال ها پیش عملی کرده اند. آن زمانی که کشور پس از پشت سر گذاشتن یک انقلاب و هشت سال دفاع جانانه از ارزش هایش، با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می کرد و بازسازی ویرانه های به جا مانده از جنگ را در اولویت داشت، خود برای بهبود اقتصاد شهرشان آستین بالا زده و توسعه فرودگاه و تدوام پروازها را در دستور کار قرار دادند.
درست 60 سال از نخستین روزهای ساخت فرودگاه شاهرود می گذرد اما طرح توسعه آن که شامل ساخت ترمینال و گسترش باند پرواز است در سال 67 آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.
فرودگاه 720 هکتاری شاهرود یکی از معدود فرودگاه های مردمی کشور است که تعدادشان به اندازه انگشت های یک دست هم نمی رسد. کمک های اهالی این شهر در قالب' کمیته مردمی حمایت از فرودگاه شاهرود'، سال هاست به شکل های گوناگون از تلاش برای تداوم پروازها تا اجرای طرح های عمرانی که بتازگی در دستور کار قرار گرفته، انجام می شود.
در میان این همه تکاپو برای سرپا نگه داشتن فرودگاهی که مردم شهر، آن را همانند فرزند خود می دانند، اما نکته ای قابل تامل است. از ابتدای تاسیس آن تا به امروز همه بر این موضوع تاکید کرده اند که حمل و نقل هوایی را نه از جنبه لوکس آن، بلکه برای رونق اقتصادی منطقه می خواهند و این همان نمونه واقعی توجه به اقتصاد مقاومتی مردم این دیاراست .
موقعیت جغرافیایی شاهرود سبب قرارگیری این شهر در مسیر اتصال شرق به غرب و شمال به مرکز و جنوب کشور شده و به همین دلیل زیرساخت های ارتباطی ریلی و جاده ای در این منطقه از کیفیت خوبی بهره مند است. اهمیت این مسیله را گذشتگان به خوبی می دانستند و به همین دلیل دو اداره کل راه و ترابری و راه آهن شمالشرق (1) از قدیم در این شهر استقرار یافته اند و اکنون نوبت مسیر هوایی است که جانی دوباره بگیرد.
از دیگر سو، تبدیل شدن شرق سمنان به قطب کشاورزی این استان سبب شده که سالانه محصولات بسیاری از شهرستان های شاهرود، میامی و حتی دامغان به دیگر نقاط استان و کشور صادر شود. این صادرات اما محدود به داخل کشور نشده و محصولاتی چون پسته دامغان و زردآلو و انگور شاهرود و بسطام خریداران خارجی دارند.
فرماندار شاهرود در گفت و گو با ایرنا، در این خصوص گفت: در سال 94 برای نخستین بار زردآلوی بسطام به مالزی و انگور شاهرود به عربستان صادر شد.
سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه سه هزار و 800 هکتار از باغ های شهرستان زیر کشت زردآلو است، افزود: شاهرود با تولید سالانه بیش از 40 هزار تن زردآلو، حدود 10 درصد از این محصول در کشور را به بازار عرضه می کند.
وی با تاکید بر لزوم توجه به صادرات محصولات کشاورزی از طریق فرودگاه شاهرود، بیان کرد: توسعه صادرات در شهرستانی که اقتصادش برپایه کشاورزی است تاثیر بسیاری بر ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم آن خواهد داشت.
معاون استاندار سمنان به تلاش برای فراهم شدن زیرساخت های ایجاد مرز هوایی در فرودگاه شاهرود اشاره کرد و گفت: در نخستین گام دفتر نمایندگی گمرک شاهرود در این شهر آغاز به کار کرده و از امسال تمامی مراحل گمرکی محصولات و کالاهای تولیدی شهرستان از همین جا انجام می شود.
هاشمی بر توجه دولت تدبیر و امید به توسعه فرودگاه شاهرود هم تاکید کرد و گفت: برای نخستین بار 10 میلیارد ریال اعتبار برای این فرودگاه در بودجه سال 96 در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هم درباره اهمیت تعیین مرز هوایی در شاهرود به ایرنا گفت: از آنجایی که شاهرود قطب تولید در بخش کشاورزی استان است، این امر بسیاری از چالش های این حوزه مانند جذب سرمایه گذار را برطرف می کند.
سید حسن میرعماد با اشاره به وجود 27 سردخانه فعال در شاهرود، تاکید کرد: یکی از نمونه های عمل در راستای اقتصاد مقاومتی راه اندازی دوباره کارخانه کنسانتره شاهرود بود که چند سالی به دلیل بدهی به بانک تعطیل شد اما با پیگیری های انجام شده در ستاد اقتصاد مقاومتی استان، دوباره آغاز به کار کرد و شور و نشاطی به کشاورزان و باغ داران این شهرستان بخشید.
مدیر کل گمرک استان هم در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه از ابتدای تاسیس دفتر گمرک شاهرود تاکنون نزدیک به 2 میلیون دلار کالا از این شهرستان صادر شده، افزود: بسیاری از محصولات مانند پسته از طریق شهرهای دیگر و با نام آن ها به دیگر کشورها فرستاده می شود و اگر زمینه برای صادرات مستقیم فراهم شود، می توان محصولات را با نام و بسته بندی شهرستان های استان و از داخل استان به مقصد مورد نظر فرستاد.
علی سعد الدین اضافه کرد: با توجه به راه اندازی سامانه جامع گمرکی، ارزیابی بیشتر کالاها در محل تولید و همچنین کمرنگ شدن حضور فیزیکی ارباب رجوع درگمرک، علاوه بر آسان کردن فرایند صادرات، زمان انجام کار راهم بسیار کوتاه کرده است.
بنابر اعلام مسوولان به طور میانگین 51 درصد از صادرات استان متعلق به شاهرود است. سالانه حدود 80 میلیون دلار کالا و محصولات از شهرستان شاهرود به کشورهای دیگر صادر می شود و در صورت تعیین مرز هوایی در فرودگاه این شهر و توسعه دیگر زیرساخت های مورد نیاز می توان این میزان را به اندازه قابل توجهی افزایش داد.
علاوه بر این توسعه گردشگری هم با راه اندازی پروازهایی به مقصد های گوناگون می تواند در کنار کشاورزی جای خالی صنعت را در این بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرستان استان پر کرده و خون تازه ای در رگ های اقتصاد آن جاری کند.
شهرستان شاهرود با 53هزارکیلومتر مربع مساحت و 230 هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.
7359/6167 خبرنگار : مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.