سید حسن موسوی یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با این همه در برخی سال ها جهش های ناگهانی اتفاق افتاده است.
وی که پژوهشی را با عنوان ' تغییرات اقلیمی استان سمنان در نیم قرن اخیر ' انجام داده ، بیان کرد: میانگین بارندگی و رطوبت نسبی در 50 سال گذشته در کل استان کاهش یافته است.
وی با اشاره به تغییر میانگین شاخص های اقلیمی، اضافه کرد: متوسط درجه حرارت سالانه ، بیشینه و کمینه درجه حرارت و همچنین متوسط سرعت باد در تمام مناطق استان افزایش یافته است.
موسوی فضل راهکارهای رویارویی با پدیده تغییر و نوسانات اقلیمی را نیازمند اقدامات بین المللی، کشوری و محلی دانست و گفت: کند شدن روند تغییرات اقلیمی مشروط به همبستگی جهانی برای پایش وضعیت موجود یعنی شناسایی و کنترل عوامل انتشارگازهای گلخانه ای است.
وی ادامه داد: پیش بینی و هشدار به موقع، اطلاع رسانی و آموزش به بخش های کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی برای آمادگی و سازگاری با شرایط سخت آینده از دیگر کارهایی است که برای مقابله با پدیده تغییرات اقلیمی باید در نظر گرفته شود.
در یک دهه گذشته که استان های مرکزی ایران با کمی بارش روبرو شده، برخی ادعا می کنند که تغییر اقلیم در ایران روی داده است.
تغییر اقلیم از نگاه کارشناسان ، به تغییرهای مشخص که درالگوهای مورد انتظار آب و هوایی که در یک منطقه مشخص روی می دهد، گفته می شود.
همچنین تغییر اقلیم نشان دهنده تغییرات غیر عادی در اقلیم درون جو زمین و پیامدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف کره زمین است.
پیش از این برخی کارشناسان استان سمنان اعلام کرده بودند استان سمنان با پدیده تغییر اقلیم مواجه شده است.
به گفته غلامرضا حسنی غربا مدیرکل هواشناسی استان سمنان تغییر اقلیم بحرانی است که این استان دچارش شده و خشکسالی شدید و کاهش بارندگی‌ها نشانه آن است .
او افزایش دما، به وجود آمدن دوره‌های کوتاه مدت سرما در زمستان، افزایش تگرگ، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها، طوفان، افزایش تبخیر، وقوع سیلاب‌های مخرب و بیابان‌زایی را از نشانه های تغییر اقلیم می داند.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.