به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، حجت‌الاسلام حمید عبداللهیان در دیدار با مدیرکل امور مالیاتی به مناسبت هفته امور مالیاتی در محل دفتر خود، بابیان اینکه نظام مالیاتی باید مدون و به‌عنوان اقتصاد اسلامی و جنبه کاربردی در جامعه جاری شود، بیان کرد: باید این سرمایه‌ها در بخش‌های عمومی مانند بهداشت و آموزش هزینه شود.
وی بابیان اینکه مردم باید اثرات پرداخت مالیات را به‌صورت ملموس مشاهده کنند، افزود: اگر مردم احساس کنند که پرداخت مالیات بهبودی در معیشت آن‌ها ایجاد نمی‌کند، باید در سیستم اخذ مالیات بازنگری شده و ببینیم که اشکال کار از کجاست.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهرود با یادآوری اینکه بالغ‌بر ۹۱ درصد بودجه کشور از محل فروش نفت تأمین می‌شود، گفت: تنها ۹درصد درآمد کشور از محل اخذ مالیات است و این مبلغ بسیار ناچیز به شمار رفته و باید مدیریت شود.
عبداللهیان همچنین بابیان اینکه برای کشورهای درحال‌توسعه این معادله باید برعکس شود، ابراز داشت: بودجه کشور روی قیمت ناپایدار نفت بسته می‌شود و بدون ثبات و به‌صورت سینوسی حرکت می‌کند و گاهی با تحریم‌هایی که وجود دارد سبب خواباندن چرخ اقتصاد کشور می‌شود لذا یک پیوست فرهنگی باید زمینه ‌کار مالیات وجود داشته باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: این پیوست فرهنگی بدون سرمایه‌گذاری و تفاهم‌نامه عملیاتی نخواهد شد معتقدیم اگر دستگاه امور مالیاتی تفاهم‌نامه‌ای با دستگاه‌های فرهنگی منعقد و درزمینهٔ فرهنگ‌سازی هزینه کنند افراد جامعه متوجه خواهند شد که این مالیاتی که پرداخت می‌کند در کجا هزینه می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: گاهی مردم از روحانیان سؤال می‌کنند که مالیات پرداختی کجا هزینه می‌شود و برای مردم مهم است که این اثرات ملموس هزینه کرد را ببینند و زمانی مشاهده کنند هیچ اتفاقی در شهر از ۲۰ سال قبل رخ نداده است و این مسائل به فرار مالیاتی و سندسازی دامن می‌زند.
عبداللهیان بابیان اینکه میزان اخذ مالیات باید نسبت به شرایط متفاوت باشد، ابراز داشت: اکنون در شرایط رکود به سر می‌بریم و مردم بازار و کسبه از وضعیت درآمدها ناراضی هستند، اگر میانگین درآمدی به صفر برسد نحوه پرداخت مالیات چگونه خواهد بود لذا امور مالیاتی باید این مسائل را برای مردم شفاف‌سازی کند.
وی بابیان اینکه در سازمان تبلیغات اسلامی دوره‌های آموزشی برای افراد مختلف برگزار می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کسبه بر اصل مالیات و ارزش‌افزوده توجیه نیستند این مهم می‌طلبد تا با برگزاری جلسات توجیهی با حضور کارشناسان مالیاتی با دعوت از کسبه در محل عمومی بستر آگاهی سازی فراهم شود.
رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود افزود: در قرآن آیات و روایاتی وجود دارد که قوانین مالیاتی و قضائی را تعریف می‌کند، عناوین مالیاتی در اسلام با اسامی زکات خمس و خراج و ... ذکرشده است، بنابراین قوانین مالیاتی در نظام حکومت اسلامی به‌طور مشخص تبیین شده و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 704135
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.