در این مطلب آمده است: همه می‌دانیم که در سرمای غیرمنتظره‌ سال گذشته، باغداران استان و استان‌های دیگر، از هستی ساقط شدند و البته هیچ تضمینی هم وجود ندارد که آن تحولات طبیعی، امسال و سال‌های بعد هم تکرار نشود و باغداران ما را به روزگار همان روستاییانی دچار نکند که ترک یار و دیار کردند و با سرگردانی حاشیه نشین شهرهای همجوار شدند تا آنجا که بیش از سه چهارم روستاهای استان ما خالی از سکنه شد و مسوولان هم خم به ابرو نیاوردند و چاره‌ای نیندیشیدند تا آن که این ویرانی‌ها روزبه روز بیش‌تر شد و می‌شود آن چنان که به غیر از نابودی سرمایه‌ها و توان‌مندی‌های تولید گران، تعادل فرهنگی و اجتماعی شهرها هم به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و ناهنجاری‌های بسیاری هم عارض ما هست و خواهد شد.
سرمای سال گذشته نیز، استمرار همان تحولات طبیعی بود. این که برای چاره سازی و پیشگیری خسارت باید پیش بینی‌های لازم صورت بگیرد، از جمله محصولات باغی، دامی و کشاورزی باید بیمه شود تا تولیدکنندگان مثل سال گذشته، به کلی از هستی ساقط نشوند، توصیه‌ای عقلانی و تاکیدی قانونی است. اما هرگز کافی نیست چون مسئولیت‌های دیگری هم بر ذمه‌ی مسئولان هست. البته در همین امر بیمه‌ محصولات هم باید تمهیداتی اندیشیده شود و تسهیلاتی صورت پذیرد، یعنی باید مسئولان استان و مناطق در امر تخفیف و تقسیط به آنها کمک کنند و بار سنگین‌شان را سبک سازند. این یاری، به استناد همان تاکیدی است که مولای متقیان، علی (ع) به مالک اشتر دارد تا کشاورزان خسارت دیده بتوانند روپای خود دوباره بایستند و جامعه را از تولیدات خود منتفع کنند. و اما درباره‌ی موضوع بالا بیان چهار نکته به مسئولان محترم به عنوان تذکر، ضروری به نظر می‌رسد:
پیگیری مسئولان امر در مورد تخصیص اعتبارات سرمازدگی در حوزه‌ی کشاورزی از طریق دفتر مدیریت بحران استانداری و نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بسیار حیاتی است و از قضا در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی هم هست که باید به توان‌مندی‌های داخلی تاکید و تکیه کرد چون هر گونه سهل انگاری، این امکان وجود دارد که فلان مزرعه‌دار و باغدار که پشتوانه و پشتیبانی در کار تولیدی خود نمی‌بیند، آنچه دارد مثل دیگران به ثمن بخس می‌فروشد و به دلالان می‌پیوندد و به « کاسپین»ها رومی آورد و مصایبی به وجود می‌آید که همه آگاهیم.
آموزش و تبیین روش‌های علمی و باغداری‌های مکانیزه که در جهان امری رایج است و هیچ عیبی هم ندارد اگر از دنیای پیشرفته این شیوه‌های علمی را بیاموزیم و آنها را در زمینه کشاورزی و باغداری به کار ببریم و یقین هم بدانیم که پیروی از تجارب دیگران، امری رایج در دنیای امروز است و با شرع مقدس هم هیچ منافاتی ندارد و تاکید شارع مقدس هم این است که جهت آموزش به دورترین نقطه هم باید رفت و از آنها علم آموخت و به دیگران انتقال داد که لابد مسئولان جهاد کشاورزی در این امر، دقیقه‌ای فرو نمی‌گذارند.
احیای روش‌های سنتی نیاکان ما در حفظ محصولات باغی از تحولات طبیعی و مبارزه‌ی بیولوژیکی در مقابل آفات نباتی. مردم سمنان به خاطر دارند که درختان گوناگون میوه در باغ کارخانه‌ی ریسمان ریسی با روش‌های سنتی، در مقابل سرمای آن زمان مصون می‌ماند و هرگز دچار سرمازدگی نمی‌شد ؛ یعنی، افراد محافظ آن باغ مثل ما دست روی دست نمی‌گذاشتند تا امدادهای آسمانی نازل شود.
می‌توانیم از روش‌های ابتکاری کشورهایی که از ما هم پیشرفته‌تر نیستند، مثل کشور مسلمان الجزایر، در باغداری استفاده کنیم. نگاهی کوتاه به جغرافیای طبیعی و اقتصادی کشورها به ما درس‌های زیادی جهت انتقال، خواهد آموخت تا با احساس مسئولیت در قبال وظایفی که بر عهده‌ی ماست و به ازای آن زندگی ما تامین می‌شود، انفعالی عمل نکنیم.
7341/6026 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.