در این مطلب آمده است: خبر درگذشت ناباورانه ملکه‌ ایرانی ریاضیات جهان و نابغه‌ پرافتخار میهن، هرچند که همه را در شوک و حیرت فرو برد، اما تلنگر و زنگ هشداری است برای کسانی که سرمایه‌های عظیم انسانی این مرز و بوم را فراموش می‌کنند و سال هاست بر طبل موافقت نظام آموزشی کشور می‌کوبند.
این نابغه‌ ریاضی جهان، دانش آموزی بود مثل همه‌ی نوجوانی که در همین نظام آموزشی کشور سال‌ها پشت نیمکت‌های چوبی نشسته و به مدد استعداد و نبوغ خود رتبه‌های علمی و برتر را کسب کرده و در نهایت به دلیل برخی مسایل، وطن را ترک و برای شکوفایی و ترقی علمی خود مسیر دیگری را انتخاب کرد، تا این سرزمین از تجربیات و نبوغ وی در سال‌های اخیر محروم شود.
متاسفانه امروز همه نگران غول کنکور هستند تا موضوع فرار مغزها که چنین اتفاقات ناگواری باید رخ دهد تا همه افسوس بخورند. کنکوری که چند روز گذشته در سراسر کشور برگزار شد و ارائه آمارهایی از سوی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از داوطلبانی که در جای خود محل توجه و تامل دارد. افزایش داوطلبان گروه آزمایش علوم تجربی و کاهش رشته‌های مهندسی و فنی و در نهایت داوطلبان ریاضی و فیزیک که خود یک نگرانی آموزشی است.
بررسی این آمار می‌گوید که امید به یافتن شغل و نگاه به سرنوشتی که در آینده پس از تحصیل خواهند داشت، رفته رفته نقش پررنگ تری در انتخاب شغل پیدا کرده است، چه برسد که از دل این وضعیت، بتوان زمینه‌ی رشد و ترقی استعدادهایی چون نابغه‌ی ریاضی ایرانی در جهان را یافت که امروز در حسرت فقدان درگذشت وی، مصیبت‌ها می‌خوانیم!
آمار امسال کنکور می‌گوید، هرچند که تعداد داوطلبان اندکی افزایش یافته، اما هنوز فاصله‌ای معنادار با تعداد داوطلبان دهه‌ی 70 و 80 دارد و همچنان غول کنکور، یک نگرانی جدی در میان خانواده‌ها و داوطلبان است. به گونه‌ای که پوشش رسانه‌ای روز آزمون و مصاحبه با تنی چند از داوطلبان و خانواده‌های آنان از صدا و سیما گویای این ادعاست!
به نظر می‌رسد که با توجه به افزایش آمار داوطلبان و متقاضیان دختر در سال‌های اخیر، تعداد بیشتری از پسران که سودای رفتن به دانشگاه را داشته‌اند از این سراب موفقیت چشم‌پوشی کرده‌اند. چون سرنوشت هزاران و چه بسا میلیون‌ها فارغ التحصیل بیکار دانشگاهی را با چشم خود دیده اند. دلیل این بی‌میلی و نومیدی از تحصیلات دانشگاهی نیز کاملا پیداست. کافی است که به آمار ثبت‌نام‌شدگان آزمون استخدامی سال جاری نگاهی بیندازیم تا عمق فاجعه را درک کنیم. برای استخدام کمتر از یازده هزار فرصت شغلی آن هم برای استخدام در دستگاه‌های دولتی که حداقل حقوقش به اعتراف همگان چیزی در حد فقر است، بیش از چهارصد هزار جوان جویای کار قریب به اتفاق تحصیلکرده دانشگاهی ثبت‌نام کرده‌اند که حتی خیلی‌ها به دلیل برخی مسایل امید به جذب و استخدام را هم ندارند!
متاسفانه این وضعیت آموزشی چه در سطح میانی و عالی است که کنکور آن، گذشته از آمارها و تحلیل‌های جامعه شناختی نامطلوبش و با وجود همه‌ی مدعیانی که ادعای پهلوانی و رستم صولتی داشته‌اند، برای شکستن شاخص، همچنان همان غول استعدادکش مهیب باقی مانده است و هنوز که هنوز است هیچ دولتی نتوانسته است شانه‌اش را به خاک بمالد و این اضطراب اعصاب خردکن دوران جوانی نسل‌ها را از دل و روان جامعه بردارد.
کسی هم نیست محاسبه کند، خروجی ده‌ها هزار میلیارد تومانی که صرف آموزش متوسطه و حتی آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی که چند برابر بودجه عمرانی کشور است و نیز هزاران میلیارد تومانی که مردم اغلب آسیب پذیر جامعه صرف آموزش و تحصیلات می‌کنند، چیست؟ چرا صنعت، تولید، کشاورزی و بازار کار کشور رغبتی برای جذب آنها ندارد؟! چگونه می‌توان در این اوضاع نامساعد آموزشی، نخبه‌ها و استعدادهایی چون نخبه‌ی ایرانی ریاضبات جهان را کشف کرد و امروز افسوس فقدان درگذشت وی را خورد؟!
میلیون‌ها لیسانسه بیکار و در سال‌های نه چندان دور با چند میلیون فوق لیسانسه بیکار باید چه کار کرد؟ آیا می‌توان از میان آنها نخبه‌ها و استعدادهای شکوفا یافته‌ای چون نخبه‌ی ریاضی دنیا را کشف کرد؟ چرا فضا و امکانات برای پرورش استعدادها و نبوغ آنها به طور کامل فراهم نیست؟ باید پذیرفت که حسرت امروز در گذشت نخبه‌ی ریاضی جهان که افتخار ایرانی در دنیا بود دردی را دوا نمی‌کند! باید امروز حسرت امثال این نخبه و پژوهشگر پرافتخار ایرانی را خورد که متاسفانه با بی‌توجهی و کم‌توجهی، این سرمایه‌های عظیم انسانی، در حال هرز رفتن می‌باشند که این امر می‌تواند بسیار نگران کننده باشد تا دیرنشده باید فکری به حال وضعیت نظام آموزشی کشور نمود تا این دغدغه‌ی جدی مرتفع گردد و به جای درگیر نمودن سیستم آموزشی به برخی منازعات سیاسی، تدبیری خردمندانه نمود تا امروز بیش از گذشته، افسوس از دست رفتن نخبه‌های ایرانی پرآوازه در جهان را نخوریم!
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.