محمد حیدری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 2 نوع ریزگرد در این منطقه از استان سمنان وجود دارد که بخشی از پدیده گرد و خاک منشاء خارجی در کشورهای همسایه مانند عراق و عربستان دارد که بیشتر منطقۀ استان را در بر می گیرد.
وی اظهارداشت : در این پدیده ، دید افقی کمتر از 10 هزار متر و حتی در برخی موارد نادر، تا حدود یک هزار متر را نیز شامل می شود.
وی تصریح کرد : علاوه بر عامل خارجی، ریزگردها منشاء داخلی نیز دارند و در اثر بادهای شدید افزون بر یک متر برثانیه و در برخی موارد طوفان هایی که سرعت آن بیش از 75 کیلومتر بر ساعت ایجاد می شود.
عضو هیات علمی رشته کشاورزی دانشگاه آزاد سمنان با بیان این که، براساس پژوهش به عمل آمده توسط استادان دانشگاه تهران در زمان بروز پدیده ریزگردها 12 تن ماسه بادی جابجا و به شهرها سرازیر می شوند، گفت: باید با کاشت درختان ماندگار، از افزایش این پدیده جلوگیری کرد.
حیدری تصریح کرد : دولت باید برای جلوگیری از این پدیده شوم و نامبارک اعتبارات ویژه ای را برای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار دهد و اگر این روند ادامه یابد شاهد نابودی کشاورزی در این مناطق از کشور خواهیم بود.
وی ادامه داد: حفظ و احیا از عرصه های طبیعی و ملی تنها مختص به دولت خاصی نیست بلکه هر دولتی با هرتفکری که برای خدمتگذاری از سوی مردم انتخاب شد باید حفظ و احیای عرصه های طبیعی را مدنظر قرار دهد.
وی وسعت عرصه های طبیعی گرمسار را بیش از هفت میلیون هکتار ذکر و اضافه کرد: باید با برنامه ریزی های کلان و راهبردی برای حفظ و احیا این سرمایه ملی تلاش کرد.
استاد دانشگاه آزاد سمنان گفت : تشدید فزاینده ریزگردها در چند سال آینده بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی استان سمنان را تحت تاثیر قرار می دهد و کشت گونه های مختلف درختی راهکاری ارزشمند برای جلوگیری از این پدیده شوم است.
گرمسارغربی ترین شهرستان استان سمنان و پنج هزار و 182 کیلومتر مربع وسعت و بالغ بر 70 هزار نفر جمعیت دارد.
شهرستان گرمسار حدود هشت شهرک و ناحیه صنعتی و چند موسسه آموزش عالی دارد که ظرفیت بیشتری برای تردد به این شهرستان به ویژه از مرکز کشور را نیاز دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.