محمدرضا صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شهرک های صنعتی استان سمنان با کمبود آب مواجه هستند و با توجه به این که سمنان استانی صنعتی است، این مساله می تواند مضرات زیادی برای صنعت به همراه داشته باشد.
وی بیان داشت: در حال حاضر برای کل نواحی صنعتی استان سمنان 360 لیتر در ثانیه آب تامین شده است که این مقدار کافی نیست و با توجه به این که آب یکی از مولفه های اصلی برای جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد واحد صنعتی است، کمبود آب موجب بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به استان می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان با بیان این که در کوتاه مدت و با توجه به شرایط فعلی شهرک های صنعتی استان سمنان 140 لیتر در ثانیه به آب نیاز دارند، افزود: در صورت تامین آب مورد نظر، سرمایه‌گذاران بیشتری به استان سمنان جذب می شوند و در نتیجه تولید و اشتغال افزایش پیدا می کند.
وی یادآور شد: در استان سمنان 6 هزار و 800 هکتار اراضی صنعتی، یک منطقه ویژه اقتصادی و 20 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که همه آن ها مشکل تامین آب دارند و باید مسوولان استان سمنان در این راه کمک کنند تا این مشکل حل شود.
صادقی خاطرنشان کرد: مشکل تامین آب شهرک صنعتی ایوانکی و نواحی صنعتی گرمسار را می توان با بهره برداری از رودخانه حبله‌رود حل کرد و با استفاده از آن حدود 40 تا 50 لیتر در ثانیه آب مورد نیاز را تامین کرد.
وی تاکید کرد: طبق ماده 81 قانون الحاق مقررات مالی دولت (2) دستگاه های اجرایی مکلف هستند که زیرساخت های لازم را برای واحدهای صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی تامین کنند و خدمت رسانی داشته باشند و با وجود صراحت قانونی به این مساله در برخی موارد بی‌توجهی می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان گفت: در شهرک های صنعتی اصلی استان واحدهای تصفیه خانه راه اندازی شده است تا پساب‌ها بازچراخانی شود و از آن آب تصفیه شده برای فضای سبز و برخی از واحدها استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان یادآور شد: سهم شرکت شهرک های صنعتی از آب استان سمنان کمتر از 2 درصد است و این در حالی است که به ازای هر لیتر بر ثانیه آب تامین شده، 60 تا 70 شغل ایجاد شده است و با توجه به این امر می توان دریافت که با افزایش یک تا 2 درصدی سهم آب شهرک های صنعتی استان، می توان شاهد اشتغال‌زایی بیشتر و جذب سرمایه‌گذاران بود.
وی، از راه های تامین آب شهرک های صنعتی را تغییر کاربری چاه ها از بخش کشاورزی به بخش صنعت و تخفیف آب برای صنعت در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد و افزود: با تامین آب مناسب در گام اول برای جوانان بومی این استان اشتغال ایجاد می شود و گام های بعدی موجب توسعه و رشد استان می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان تاکید کرد: برای رفع کمبود آب همه مسوولان باید همکاری لازم را داشته باشند تا بسترهای مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم شود.
بیش از یک هزار و 160 واحد تولیدی و صنعتی شامل 64 درصد از کل واحدهای تولیدی استان سمنان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارد که برای بیش از 28 هزار نفر اشتغال‌زایی داشته اند.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.