به گزارش ایرنا، درباره جنگل ابر و زیبایی هایش گفتنی بسیار است. آنجا که ابرها به آغوش زمین باز می گردند و نام و نشان خود را بر بخشی از قدیمی ترین جنگل های هیرکانی کشور به یادگار می گذارند.
این جنگل با وسعت 35 هزار هکتاری خود، در سال 89 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید و در سال 94 با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست ، منطقه حفاظت شده اعلام شد.
با این حال، چند سالی است که میزان حضور گردشگران در این جنگل به اندازه ای افزایش یافته که تدبیر بیشتری از سوی مسوولان محلی را برای کنترل آن می طلبد تا بتوان در کنار رونق اقتصادی، این میراث خدادادی را نیز از تخریب به دور نگه داشت.
در تعطیلات دو روزه عید سعید فطر در سال 95، حدود 17 هزار گردشگر از جنگل ابر دیدن کردند و با وجود اینکه هنوز آمار رسمی از سوی متولیان گردشگری شهرستان شاهرود، از میزان حضور مردم در تعطیلات دو روز گذشته منتشر نشده، احتمال حضور 20 هزار تن، دور از انتظار نیست.
در دولت تدبیر و امید اقداماتی برای رفاه حال مردم در این جنگل صورت گرفت. همچنین در ازای پرداخت مبلغی اندک از خودروها در ورودی آن توسط دهیاری روستای ابر، خدماتی که به طور عمده بهداشتی است، به مردم ارایه می شود.
این افزایش تعداد گردشگران نیروهای امدادی شهرستان را نیز مجبور به ارایه خدمت بیشتر کرده است. جمعیت هلال احمر شاهرود بتازگی برای حضور مستمر نیروهای خود در جنگل، یک پایگاه دایمی در آن منطقه تاسیس کرده است.
منطقه ابر این روزها به مقصدی برای مسافرانی از سراسر کشور تبدیل شده است. کوچه پس کوچه های روستای ابر پر است از اتوبوس هایی که گردشگران خود را پیاده کرده و یا در خانه های روستاییان اسکان داده اند. با خواندن پلاک های خودروهای شخصی نیز می توان دریافت که مبدا حرکتشان کدام نقطه از ایران است؛ گرچه تعداد قابل توجهی از آنان، مسافرانی از دیار خراسان هستند.
یکی از افرادی که به همراه خانواده خود از تهران به جنگل ابر آمده بود به ایرنا گفت: در تهران تبلیغات زیادی از سوی تورهای گردشگری برای جنگل ابر می شود و ما هم این فرصت دو روزه را مغتنم شمردیم تا برای دیدن این منطقه زیبا به شاهرود بیاییم.
مجید درخشانفر که به گفته خود سابقه حضور داوطلبانه در جمعیت هلال احمر را داشته، افزود: من تقریبا بسیاری از نقاط کشور را دیده ام و می توانم بگویم طبیعت این جنگل واقعا کم نظیر است اما زمانی که تبلیغات برای تشویق مردم به سفر به هر منطقه ای زیاد می شود، در مقابل انتظار برای ارایه خدمت هم بیشتر می شود.
مسافر دیگری هم که برای درخواست راهنمایی به نیروهای هلال احمر مراجعه کرده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: ما سه خودرو بودیم که با هم وارد جنگل شدیم اما یکی از خودروها را گم کرده ایم و نمی دانیم وارد کدام یک از مسیرهای فرعی شده است.
وی ادامه داد: تلاش زیادی کردیم با یکدیگر تماس بگیریم اما از وقتی که وارد جنگل شدیم در هیچ نقطه ای تلفن همراه آنتن ندارد.
موضوع نبود آنتن دهی تلفن همراه در جنگل ابر و دیگر مناطق گردشگری شاهرود یکی از دغدغه های مسوولان این شهرستان است تا جایی که با پیگیری های فرمانداری شاهرود، چندی پیش نشستی با حضور محمد مهرابی، مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال کشور و نمایندگان سه اپراتوری که در این منطقه ارایه خدمت می کنند، برای پوشش آنتن جنگل ابر تشکیل شد.
مهرابی در این نشست با اشاره به اینکه ارایه خدمت در خارج از محدوده جاده های اصلی در حیطه وظایف اپراتورها نیست، برای حل این مشکل در جنگل ابر، قول پیگیری داد.
با این وجود، به گفته کارشناسان محیط زیست، حضور بی رویه و کنترل نشده گردشگران، آسیب هایی را به این بازمانده منحصر به فرد دوران ژوراسیک، وارد می کند.
کارشناس ارشد محیط زیست در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون مطالعات دقیقی برای اعلام ظرفیت جنگل ابر برای پذیرش گردشگران انجام نشده تا معلوم شود با ورود و خروج تعدادی مشخص، تخریبی هم رخ نمی دهد.
الهام صدیقی با تاکید بر ضرورت توجه به رونق اقتصادی شهرستان از طریق صنعت گردشگری، بیان کرد: با این وجود برنامه دقیقی برای مدیریت گردشگری در جنگل ابر وجود ندارد و این امر در طولانی مدت سبب ایجاد چالش های بسیاری می شود.
وی با اشاره به وجود جاده و دسترسی آسان مردم به جنگل ، افزود: تعیین نقاط امن و نقاط ضربه گیر برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به طبیعت در مناطق حفاظت شده لازم است.
صدیقی با بیان اینکه رعایت این استانداردها، هم برای طبیعت و هم برای رونق گردشگری سودمند است، اضافه کرد: تراکم بالای گردشگران برای خود این افراد هم ایجاد نارضایتی کرده و باعث می شود تصورشان ازجنگل ابر تغییر کند.
وی افزایش تراکم جمعیتی را عاملی برای افزایش تخریب منطقه دانست و گفت: فشرده شدن خاک به دلیل حضور افراد و خودروها، به جا ماندن آثار ناشی از برپایی آتش در جنگل و افزایش خطر آتش سوزی، شکستن شاخه های درختان و ریختن زباله در طبیعت از بارزترین آسیب هایی است که به منابع طبیعی وارد می شود.
این دانشجوی دکترای محیط زیست یادآور شد: نباید فراموش کرد که آلودگی صوتی ناشی از حضور خودروها در جنگل هم باعث ایجاد ناامنی برای حیات وحش منطقه می شود.
صدیقی کنترل ورودی خودروها به فضای جنگل را یکی از راهکارهای پیشنهادی خود برای مدیریت گردشگری با رعایت حفظ محیط زیست، عنوان کرد و گفت: باید میزان ظرفیتی برای پذیرش گردشگران اعلام شود و شرایط به گونه ای باشد که تورهای مسافرتی چند روز پیش از عزیمت به جنگل، رزرو انجام دهند.
یک کارشناس بازنشسته اداره منابع طبیعی شاهرود هم به ایرنا گفت: حرکت خودروها در جاده سبب می شود خاک سست شده و به روی برگ ها بنشیند و به این ترتیب علاوه بر آسیب به درختان، چشم انداز طبیعی نیز بر هم می خورد.
وی اضافه کرد: سفت شدن خاک نیز آسیب دیگری است که سبب می شود زمین در برابر باران غیر قابل نفوذ شده و به دنبال آن، سیلاب ایجاد شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود بارها نسبت به حضور بی رویه هموطنان در جنگل ابر ابراز نگرانی کرده است. حمید رضا حسنی در این باره به ایرنا گفت: باید میزان ظرفیت جنگل برای حضور گردشگران مشخص شود و به بیش از آن مقدار، اجازه ورود داده نشود.
وی تاکید کرد: در صورت بروز مشکل، به دلیل تراکم بالای جمعیت ارایه خدمت و امداد رسانی هم به گردشگران با مشکل رو به رو می شود.
وی افزود: کافی است با بارش باران، خودروها در گل و لای گیر کنند و آن وقت گره ترافیکی به وجود آمده را چگونه می توان برطرف کرد؟
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با تاکید بر اینکه مالکیت جنگل در اختیار این نهاد بوده و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نگهداری از منطقه حفاظت شده را بر عهده دارد، افزود: با این حال تاکنون ابلاغ رسمی درباره تحویل جنگل ابر به محیط بانان انجام نشده و تفاهم نامه ای نیز امضا نشده است.
حسین شوکتی نیا با اشاره به اجرای طرح احیای جنگل به میزان 50 هکتار در دولت یازدهم در منطقه ابر، اضافه کرد: بنا بر تفاهم نامه همکاری میان این اداره و دهیاری روستای ابر، در صورت بروز کوچک ترین حادثه ای مانند آتش سوزی، با ورود نیروهای مردمی در کنار نیروهای منابع طبیعی، با سرعت نسبت به حل آن ها اقدام شده است.
معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور روز دوشنبه پس از بازدید از منطقه حفاظت شده جهان نما و گل رامیان در استان گلستان، از جنگل ابر بازدید کرد. وی در این باره در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: از اینجا به سمت جنگل ابر می رویم که در دولت یازدهم منطقه حفاظت شده اعلام شد و ماجرای جاده کشی و زمین خواری در آن به کنترل درآمد.
با این حال، چگونگی تعامل سازمان های متولی کنترل و حفاظت از این میراث طبیعی به روشنی مشخص نشده است. خبرنگار ایرنا هم موفق به دریافت پاسخی از سوی مسوولان اداره های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست شاهرود، درخصوص میزان ظرفیت جنگل ابر برای پذیرش گردشگران نشد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود همچنین اظهار نظر در خصوص جنگل ابر را به بعد از برگزاری نشست با بخشدار بسطام به منظور یافتن راهکار مناسب، موکول کرد.
7359/6167 گزارش: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.