به گزارش ایرنا ؛ شهید سید کاظم موسوی در ششم خردادماه 1314در روستای حسین آباد شهرستان میامی به دنیا آمد.
سیدکاظم موسوی از سیزده سالگی به تحصیل علوم دینی در جوار بارگاه امام هشتم(ع) پرداخت و در سال 1336 به تهران رفت و در دبیرستان علوی به ادامه تحصیل پرداخت .
وی در طول عمر پر برکت خویش منشا خدمات بسیاری گشت ؛ با همکاری مرحوم روزبه برای خدمت به فرهنگ اسلامی و فرا گرفتن علوم صرف ونحو اقدام به تالیف کتاب 'عربی آسان' نمود .
شرح لمعتین را نزد حاج میرزا محمود مدرس و رسایل و کفایتین را نیز در محضر مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی آموخت. درس خارج را ابتدا در محضر میرزا جوادآقا تهرانی فراگرفت و بعد از آمدن مرحوم آیت الله العظمی میلانی(ره) به مشهد، در محضر ایشان مشغول فراگیری فقه آل محمد(ص) شد.
او طلبه با استعداد و کوشایی بود و هرروز دروسی را که فراگرفته بود به عربی نیز می نوشت و به دلیل این توانایی از سوی آیت الله میلانی برای نوشتن بیانات و درس های ایشان انتخاب شد.
شهید موسوی در کنار حوزه علمیه به تحصیل در دانشگاه نیز پرداخت و موفق به دریافت دانشنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات عرب شد.
در سال 1340 به همکاری با انتشارات 'کتب اسلامی' دعوت شد. او ابتدا اقدام به تصحیح جلد اول تا چهاردهم و حاشیه نویسی و تصحیح جلدهای 35 تا 42 کتاب بحارالانوار کرد.
وی کتاب های دیگری از جمله ارشاد شیخ مفید، تفسیر مقتنینات الدور، ادب النفس، شواهد و مجمع البیان را نیز تصحیح کرد.
حجت الاسلام موسوی در سال 42 با دعوت مسئولان دبیرستان علوی تهران ، به همکاری با این مؤسسه آموزشی - اسلامی پرداخت.
هم نشینی و دوستی وی با استاد 'روزبه' سبب تألیف کتابی شد که زبان و ادبیات عرب را به آسان ترین روش به طلاب آموزش دهد.
مدیریت انجمن اسلام شناسی بانوان، تأسیس مدرسه راهنمایی دخترانه و سپس دبیرستان روشنگر از دیگر کارهای شهید موسوی بود. وی در برنامه ریزی های پرورشی، آموزشی و اجرایی مربوط به مدرسه ونیز تربیت معلمان نیز نقش بسزایی داشت.
آموزش همواره نخستین وسیله وی برای مبارزه با طاغوت بود. شناخت سیره اهل بیت (ع)، روحیه مبارزه با ستم و بیان حقیقت با زبان علم ، اصلی ترین راهی بود که وی برای پیروزی انقلاب اسلامی با همقطارانش طی کرد.
او با آغاز مبارزات ، طلاب و جوانان را با اندیشه های امام خمینی (ره) آشنا می کرد و در این باره سخنرانی می نمود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید موسوی به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در وزارت آموزش و پرورش منصوب شد و در زمان فعالیت شهید رجایی در این وزارت خانه مشاور وی بود.
موسوی هم زمان عضو دادگاه تجدید نظر اداری، عضو شورای انتخاب نشریه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و شورای سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس نیز بود.
وی با آغاز فعالیت حزب جمهوری اسلامی همکاری با این حزب را آغاز کرد.
مبارزات شهیدسیدکاظم موسوی تنها به پیروزی انقلاب اسلامی ختم نشد، او در جبهه های جنگ تحمیلی نیز حضور می یافت.
شهید موسوی یک بار پس از بازگشت از عملیاتی و چند روز پیش از شهادتش گفته بود:' باید همه به جبهه برویم و از رزمنده ها روحیه بگیریم'.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، به هنگام بیان خاطره ای از وزارت آموزش و پرورش، از شهید موسوی هم یاد می کنند: 'دو- سه نفر در آموزش و پرورش مشغول اداره کارها بودند؛ یکی شهید رجایی و یکی هم شهید باهنر بود و بعضی دیگر هم بودند؛ از جمله شهید سیدکاظم موسوی .'
شهید محمدعلی رجائی نیز در آئین یادبود وی چنین نقل کرده است: ' ... ما سخنان امام را گوش می دادیم و بعد منتظر می ماندیم که آقای موسوی با برداشت های خاص خود به اداره بیاید و ضمن بازگو کردن آن ها ما را به وجد بیاورد'.
رجائی هم چنین درباره ی روحیه کاری شهید موسوی گفته است: ' در هر یک از استان ها که مشکلی داشتیم ، ابتدا با ایشان مشورت می کردیم و خود ایشان داوطلب و در اندک مدتی جهت رفع آن اشکال عازم آن منطقه می گردید. هر روز با یادداشت های حاوی مطالب لازم التوجه و پیشنهادات مؤثر به وزارت خانه می آمد و به ما رهنمود می داد'.
عشق به اهل بیت (ع) آن چنان با روح وی آمیخته بود که سرانجام شهادت را برای رخت بربستن از این دنیا برگزید.
شهید حجت الاسلام سید کاظم موسوی در هفتم تیر سال 1360 همراه یارانش به شهادت رسید تا یادش در تاریخ ایران اسلامی به یادگار بماند.
مزار مطهرش در بهشت زهرا و در قطعه شهدای هفتم تیر زیارتگاه دلسوخته گان و عارفان است.
شهرستان میامی 143شهیدوالامقام تقدیم انقلاب کرده است.
7357/6167 خبرنگار: علی آقایی ** انتشاردهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.