مهدی زندیه وکیلی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان این که مردم به ویژه کشاورزان استان باید از آب بهینه استفاده کنند، گفت: حدود 90 درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که با مصرف درست در این بخش بسیاری از مشکلات آب استان برطرف می شود.
به گفته وی، هشت درصد از منابع آبی استان به مصرف خانگی می رسد و 2 درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: حجم آب های سطحی و زیرزمینی قابل استفاده استان نزدیک به یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در سال است که حدود یک میلیون و 100 هزار متر مکعب آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وی گفت: پارسال با اجرای طرح های مختلف نزدیک به 10 میلیون متر مکعب از منابع آبی استان سمنان مورد حفاظت قرار گرفت، که پیش بینی می شود امسال این مقدار به حدود 15 میلیون مترمکعب برسد.
به گفته وی، اگر کشاورزان 10 درصد در مصرف آب صرفه جوئی کنند منابع آب مورد نیاز مصارف خانگی و صنعت استان سمنان تامین می شود.
وی گفت: برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی استان سمنان افزایش هزینه ها، تخلیه روستاها و نیز پایین آمدن کیفیت آب استان را بدنبال دارد.
زندیه وکیلی با بیان این که فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای استفاده بهینه از منابع آبی اولویت نخست دستگاه های اجرایی است، گفت: سمنان به دلیل کویری بودن از نظر منابع آبی فقیرتر از سایر نقاط کشور است و رفع این مشکل نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.
وی خواستار رعایت الگوی مصرف آب و استفاده ازسامانه های آبیاری نوین کشاورزی شد و افزود: مصرف بهینه آب با ترویج شیوه های نوین آبیاری محقق می شود ، بر این اساس مسوولان باید کشاورزان و بهره برداران را به این مهم تشویق و ترغیب نمایند.
مدیر هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: برای جبران بخشی از افت سطح آب زیرزمینی و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف چندین طرح تغذیه مصنوعی در سطح استان سمنان در چند سال گذشته اجرا شد.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6167خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : محسن شاکری
(برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.)
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.