در بخشی از این گزارش آمده است: در دنیای امروز گذشته از معضلات ریز و درشت شهری همچون ترافیک، آلودگی هوا ،‌انتشار انواع بیماری‌ها، حضور و مشاهده متکدیان با اشکال و هنرنمایی‌های حیرت‌آور که در گوشه شهر مشاهده می‌شوند خود معضل جدیدی است که این روزها چهره شهر را کرخت و درگیر نموده است. گویی با به روز شدن فناوری در کشور تکدی‌گری نیز مدرن شده و به طور ماهرانه‌ای شهروندان را درگیر احساسات از یاد رفته خود کرده است.
مسأله تکدی‌گری در خیابان‌های سمنان نیز بسیار جدی شده و چهره رنگ پریده کودکانی که دستشان را ملتمسانه دراز می‌کنند، در بسیاری از تقاطع‌های اصلی شهر تکان‌دهنده است.
اینکه چگونه می‌توان با این امر به صورت اساسی برخورد کرد نیاز به برنامه‌های اساسی و بلند‌مدت دارد، ولی بی‌اعتنایی به حضور آنها با این کیفیت در شهر، اعمال همان برنامه‌ها را در آینده بسی دشوارتر خواهد کرد. اما حقیقت این است همه امیدواریم ریشه‌های این پدیده شوم را از کشور خود بکنیم.
یک شهروند سمنانی در گفتگو با خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان با بیان اینکه وجود کودکان خیابانی در هر جامعه‌ای بیانگر علل مختلف است که از منظرهای متفاوتی می‌توان به آنها پرداخت، گفت: برای برخورد با این مقوله مردم نیز باید با مسوولان همکاری لازم را داشته باشند.
حامد تقوی با اشاره به اینکه قشری از این متکدیان معصوم‌ترین افرادی هستند که از سنین پایین برای گدایی و یا فروش کالا با اشکال ترحم برانگیز در چهارراه‌ها و دیگر بخش‌های شهر دیده می‌شوند، اظهار داشت: این کودکان که توسط کسانی هدایت می‌شوند شهروندان را مجبور به خرید اجناس غیربهداشتی، غیراستاندارد و بدون تاریخ مصرف خود می‌کنند.
وی افزود: علاوه براین، دسته‌ای دیگر از متکدیان با رجوع به در منازل شهروندان و با ایجاد مزاحمت و اصرار و نیز نشستن بر پاشنه در خانه، ساکنان این شهر آفت زده را مجبور به پرداخت اجناس خوراکی، ‌لباس و حتی پول می‌کنند.
این شهروند سمنانی با اشاره به این که شهرداری‌‏ها موظف به تامین مکان برای نگهداری متکدیان و کارتن‌‏خواب‌‏هاست، گفت: شهرداران موظف هستند که مکان‌‏های مجهزی را برای استقرار این افراد در اختیار فرمانداری‌ها قرار دهند.
یک شهروند سرخه‌ای در گفتگو با خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان گفت: در واقع مردم ما یکی از عوامل به وجود آورنده تکدی‌گری هستند. بسیاری از مردم از سر دلسوزی به گدانماها کمک می‌کنند. آنان گمان می‌کنند فردی که گوشه خیابان درخواست مبلغی پول را می‌کند واقعا محتاج و بدبخت است. آنان حتی نمی‌دانند که گدای کنار خیابان درآمدی بیشتر از بسیاری از مردم عادی را دارد. به هرحال گدایان در شهر درآمد خوبی دارند و این یک واقعیت است. شاید سال آینده درآمد آنان باز هم چند برابر شود و به بهترین شغل موجود در کشور برسد.
یکی از شهروندان گفت: کودکان خیابانی در گروه‌های چهار تا پنج نفره، شهروندان را در سطح معابر شهر دوره می‌کنند و با برانگیختن احساسات خانواده‌ها اقدام به دستفروشی می‌کنند.
محسن شمسایی افزود: این در حالی است که هر روز بر تعداد متکدیان سطح معابر افزوده شده و این وضعیت شایسته شهرستانی که یکی از معابر اصلی گذر زائران حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است، نیست.
وی ادامه داد: بیشتر این متکدیان علاوه بر تجمع در معابر اصلی سطح شهر در ترمینال‌ها و معابر گذر مسافران نیز اطراق کرده و به تکدی‌گری می‌پردازند.
یک جامعه‌شناس در این خصوص به خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان گفت: در صورتی که کودکان خیابانی امروز از شهر پاکسازی نشوند این افراد تبدیل فردا به مجرمانی خطرناک تبدیل خواهند شد که هزینه جمع‌آوری آنها به مراتب بیشتر از امروز خواهد بود.
علی انصاری، تکدی‌گری کودکان کار را از مصادیق کودک آزاری برشمرد و گفت: این کودکان که از طفولیت به صورت خواسته یا ناخواسته به تکدی‌گری اقدام می‌کنند، وارد چرخه فساد شده و کنترل آنها را برای جامعه دشوار می‌کند.
وی افزود: سازمان‌های متولی از قبیل سازمان بهزیستی، شهرداری و نیز کمیته امداد اقدام جدی در این زمینه انجام نداده و به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند.
انصاری وجود متکدیان را تهدیدی برای جامعه برشمرد و افزود: قطعا هزینه ساماندهی متکدیان و کودکان خیابانی امروز به مراتب کمتر از جمع آوری مجرمان فرداست.
این جامعه شناس با تاکید بر اینکه هیچ کار علمی و تحقیقاتی بر روی این موضوع صورت نگرفته است و اساسا تمایلی هم برای انجام این کار نشان داده نمی‌شود تا بتوان آن را در جامعه اجرایی کرد.
وی وظیفه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و به ویژه کودکان کار را از جمله وظایف نیروی انتظامی در کنار دیگر مسئولان ذی‌ربط برشمرد.
به اعتقاد این جامعه شناس، متکدیان افراد ضعیفی هستند که به دلیل ضعف فرهنگی و نیز ضعف فعالیت اشتغال اقدام به تکدی‌گری می‌کنند تا به سادگی پول درآورند.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.