به گزارش ایرنا، ابوالفضل حسن بیگی روز شنبه در نشست شورای اداری استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) افزود : بسیاری از روستاهای این شهرستان در فصل های گرم سال با مشکل کم آبی مواجه هستند که باید در سال جاری برای رفع این بحران قدم های موثری از سوی مسوولان دستگاه های اجرایی برداشته شود.
وی اظهارداشت: در شان مردم برخی از نواحی شهرستان دامغان نیست که از تانکرهای حمل برای تامین آب آشامیدنی استفاده شود و باید با اصلاح الگو مصرف و انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان برای رفع این چالش قدم های جدی تری برداریم.
حسن بیگی اضافه کرد : عملکرد دولت یازدهم در شهرستان دامغان قابل توجه بوده است اما باید با تجمیع اعتبارات برای یک دوره کوتاه برای منطقه خاص، طرح های بیشتری به بهره برداری برسد.
نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش بارندگی و افت سطح منابع آب در این شهرستان ، گفت: پیش‌بینی می ‍‌‌شود دامغان امسال 32 میلیون مترمکعب کسری مخزن داشته باشد.
وی با اشاره به این که به دلیل برداشت های بی رویه هر ساله شاهد کاهش و افت آب های سطحی به میزان 55 سانتی متر دردشت های دامغان هستیم، افزود : انتقال آب از سرشاخه های شمالی این شهرستان اولویت مهم در تامین آب است و پیش بینی می شود در افق 1410، دامغان 37 میلیون متر مکعب آب نیاز داشته باشد.
حسن بیگی کمبود منابع و افت ذخیره آب‌های سطحی را از جمله چالش اساسی این شهرستان برشمرد و گفت : براساس گزارش ایستگاه های باران سنجی، دامغان در سال 95 حدود 45 درصد با کاهش بارندگی روبرو بود و امسال این رقم حداقل بین 50 تا 55 درصد خواهد رسید.
وی با تاکید بر این که نیاز آبی دشت دامغان به ویژه مصرف آب آشامیدنی و صنایع یک نیاز جدی است، گفت: انتقال آب از سرشاخه های شمالی این شهرستان به داخل دامغان یکی از برنامه های مهم برای رفع مشکل کم آبی این منطقه است.
دامغان دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و اکنون دست‌کم از هزار و 100 حلقه چاه کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی در شهرستان دامغان بهره برداری می‌شود و 81 درصد از این آب ها در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش آب آشامیدنی شهری و روستایی و هشت درصد هم در بخش صنعت مصرف می شود
دامغان 95 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.