علی اصغرمجد روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه به دلیل برداشت های بی رویه هر ساله شاهد کاهش و افت آب های سطحی به میزان 55 سانتی متر دردشت دامغان هستیم، افزود: انتقال آب از سرشاخه های شمالی شهرستان دامغان از اولویت های مهم در تامین آب است و پیش بینی می شود در افق 1410، این شهرستان نیازمند 37 میلیون متر مکعب آب است.
وی با بیان اینکه کمبود منابع و افت ذخیره آب‌های سطحی چالش اساسی در شهرستان دامغان است، ادامه داد: براساس گزارش ایستگاه های باران سنجی، دامغان در سال 95 حدود 45 درصد با کاهش بارندگی روبرو بود و پیش بینی می شود امسال حداقل بین 50 تا 55 درصد کاهش بارندگی را نسبت به میانگین سال های قبل تجربه کند.
فرماندار دامغان با بیان این که نیاز آبی دشت دامغان به ویژه مصرف آب آشامیدنی و صنعت یک نیاز جدی است، گفت: انتقال آب از سرشاخه های شمالی این شهرستان به داخل دامغان یکی از اولویت های مهم است.
وی، اجرای شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست دامغان، احداث سد مخزنی دامغان، احداث پنج طرح تغذیه مصنوعی و احداث بند خاکی را از جمله اقدامات این شهرستان در سال 95 اعلام و اضافه کرد: برای کنترل و مدیرت کمبود آب و استفاده بهینه از آب های موجود، طرح تعادل بخشی نیز در این شهرستان اجرایی شده است.
فرماندار دامغان تصریح کرد: توجه به سد مخزنی دامغان، تغییر الگوی کشت، تامین سهم آورده دولت در بخش صندوق حمایت از بخش کشاورزی، ایجاد زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در معادن جنوب دامغان، در کاهش هدررفت و صرفه جویی بهینه مصرف آب تاثیر بسزایی دارد.
دامغان دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و دست‌کم از هزار و 100 حلقه چاه کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی در شهرستان دامغان بهره برداری می‌شود و 81 درصد از این آب ها در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش آب آشامیدنی شهری و روستایی و هشت درصد هم در بخش صنعت مصرف می شود.
متوسط بارندگی سالانه در استان سمنان 120 و در شهرستان دامغان 110 میلی متر عنوان شده است.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.