علی سماکوش روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، یکی از چالش های فراروی این اداره کل کتابخانه های عمومی استان سمنان را فقر منابع اعتباری عنوان کرد و گفت: در حوزه منابع اعتباری، این اداره کل با مشکلات زیادی رو به رو است و یکی از عوامل به وجود آورنده این مشکلات فقدان دغدغه افزایش مطالعه مردم، توسط مدیران حوزه فرهنگی است.
وی اظهارداشت: در حوزه کتابخانه سازی و یا تامین منابع مادی و معنوی مشارکت پایین خیرها یکی دیگر از مشکلات اداره کل کتابخانه های عمومی استان سمنان است که یکی از دلایل این امر تمایل بیشتر خیرها برای مشارکت در فعالیت های مذهبی است.
سماکوش، با اشاره به قانون تخصیص نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی، گفت: در سال گذشته کمتر از یک چهارم از این نیم درصد در استان سمنان محقق شده است.
وی یادآور شد: اداره کل کتابخانه ها از سه محل بودجه و اعتبارات سازمان مدیریت، تخصیص نیم درصد درآمد شهرداری ها و مشارکت خیرها کسب درآمد می کند که در صورت پایین بودن مشارکت خیرها و تخصیص نیافتن درآمد شهرداری ها این اداره کل در حوزه اعتباری با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه های استان سمنان گفت: یکی دیگر از چالش های اصلی کتابخانه های استان سمنان، قدمت بالای آن ها است به طوری که قدمت برخی از این کتابخانه ها به قبل از انقلاب بازمی گردد.
سماکوش ادامه داد: کتابخانه هایی که قدمت بالایی دارند از نظر ایمنی ناامن است و این بالا بودن قدمت کتابخانه ها، آبستن هزاران حوادث است که در صورت بازسازی و نوسازی نشدن آن ها در آینده مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد.
مدیرکل کتابخانه های استان سمنان افزود: در 2 سال گذشته هیچ منبع مالی جدیدی به کتابخانه های استان سمنان تزریق نشده است و کم بودن منابع اهدایی به یکی از چالش های این اداره کل تبدیل شده است.
72 باب کتابخانه با بیش از یک میلیون و 133 هزار و 701 نسخه کتاب در استان سمنان وجود د ارد که 51 کتابخانه به صورت نهادی و زیر نظر اداره کل کتابخانه های عمومی استان فعال است و 19 کتابخانه به صورت مشارکتی و 2 کتابخانه به صورت مستقل اداره می شود.
کتابخانه های عمومی استان سمنان در حال حاضر 57 هزار و 553 نفر عضو فعال دارد و در سال گذشته 596 هزار و 134 نسخه کتاب از کتابخانه های استان سمنان به امانت رفته بود.
٧٣٤١\٦103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.