به گزارش ایرنا، انتخاب رشته ، یکی از انتخاب های مهم و اثرگذار در زندگی دانش آموزان است و برنامه هدایت تحصیلی دانش آموزان، هدف بسیاری از فعالیت های زندگی دانش آموزان را تعیین می کند و مهم تر با اجرای درست آن از افت علمی و هدر رفت منابع اقتصادی و انسانی در کشور جلوگیری می شود.
نظام تعلیم و تربیت کشور با این رویکرد در تلاش است که سند تحول بنیادین را تحقق بخشد و همچنین می کوشد نیروی انسانی ماهر و متخصص برای جامعه تربیت کند تا مشکلات اشتغال تا حدودی برطرف شود ولی برای دستبابی به این مهم باید همه جوانب امر کارشناسی و اصولی صورت گیرد.
در سال تحصیلی 65- 66 ، طرح هدایت تحصیلی آغاز شد و این طرح در سال تحصیلی جاری به عنوان یک برنامه در نظام آموزشی کشور عملیاتی شده است.
در همین حال برخی از صاحبنظران معتقدند ، کشف استعدادها و توانمندیهای یک دانش آموز در فرایند طولانی میسر است، یعنی علائق و استعدادهای دانش آموزان باید از دوره ابتدایی تا دوره متوسطه به صورت منسجم ثبت و جمع آوری شود تا انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم، بر مبنای علاقه و استعدادهای موجود آنان انجام شود.
اکنون که یکسال از اجرای برنامه هدایت تحصیلی در نظام آموزشی کشور می گذرد و به خاطر فقدان پرونده هدایت تحصیلی دانش آموزان ، مدیران مدارس و مسوولان آموزش و پرورش باید نسبت به تفکیک دانش آموزان در رشته های تحصیلی حساست بیشتری داشته باشند.
بنا به اظهارات مسوولان امر ، انتخاب رشته سال جاری پایه نهم دانش آموزان براساس 65 درصد بررسی مشاوره ای و 35 درصد عملکرد تحصیلی صورت می گیرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان سمنان با توجه به نگرانی های موجود بین دانش آموزان و والدینشان، میزگردی با عنوان' برنامه هدایت تحصیلی دانش آموزان، واقعیت ها و چالشها' با حضور حسین فولادیان معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ، علی اکبرشعبانی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ، سعید رضای مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان، سعید ابوالقاسمی رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان و فرح شمسیان مشاور دبیرستان سمیه سمنان ترتیب داده است.
آنان در این میزگرد تاکید کردند، اجرا مناسب و مطلوب فرایند برنامه هدایت تحصیلی نیاز به اراده و باور جمعی همه مسوولان دارد و با فرهنگ سازی و تغییر نگرش در بین خانواده ها و دانش آموزان می توان به اهداف دست یابیم.
این مسوولان گفتند پیشرفت در شاخص های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور با اجرای طرح هدایت تحصیلی در کشور میسر است و باید با فرهنگ سازی برای اجرای آن گام برداشت.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان در این میزگرد گفت : برنامه هدایت تحصیلی نیاز ملی و راه هدایت نسل آینده برای اشتغال و اداره کشور است.
سعید رضایی افزود : توسعه موفق کشور در گرو هدایت شایسته و مناسب دانش آموزان امروز و مردان و زنان آینده کشور عزیز جمهوری اسلامی ایران است.
وی تصریح کرد : در خروجی نظام آموزشی کشور سالهاست که برنامه مدونی برای تربیت نیروی کار و انسانی خلاق برناهه ریزی نشده است و این یکی از چالش های جدی نظام آموزشی بوده است.
وی خاطرنشان کرد : برنامه هدایت تحصیلی مسیر صحیح افزایش اشتغال در کشور را به خانواده ها آموزش می دهد و توسعه متوازن رشته ها و ساماندهی دانش آموزان در این طرح گنجانده شده است.
رضایی یادآور شد : ساماندهی بهینه نیروی انسانی برای آینده کشور و ارایه آموزش ها در بحث آموزش عالی و سطوح میانی و تربیت نیروی انسانی ماهر براساس ظرفیت ها مدنظر طرح جامع هدایت تحصیلی دانش آموزان است.
وی اضافه کرد : درسال گذشته برای اجرای طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان برنامه ریزی های منسجمی انجام نشده بود و یکی از عوامل نارضایتی والدین و دانش آموزان در آغاز، به دلیل نبود شناخت کافی از این طرح بوده است.
رضایی ادامه داد : در دومین سال اجرای طرح هدایت تحصیلی برای توجیه مخاطبان و دانش آموزان و والدینشان کلاس های آموزشی متعدد در مدارس شهرستان سمنان برگزار شد و در سال 96 بسیاری از ناآگاهی های این طرح کاهش یافته است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان گفت: کارگروه های آموزشی و ارایه مقالاتی شناختی در سال 95 و 96 انجام شده است و با برگزاری آزمون های رغبت سنج و استعداد ،بخش قابل توجهی از انتخاب رشته ها در استان انجام شده است.
رضایی افزود : آموزش و پرورش شهرستان سمنان در سال جاری نشست های مختلفی را با مسوولان ارشد استانی برای آگاهی بیشتر این افراد از طرح هدایت تحصیلی برگزار کرده است.
وی تصریح کرد : از هفتم تیرماه 96 که ثبت نام پایه متوسط دوم آغاز می شود به نظر می رسد مشکلی برای ثبت نام وجود نداشته باشد.
رضایی اضافه کرد : یکی از مشکلات عمده ای که مدارس فنی و حرفه ای و کار ودانش استان سمنان با آن مواجه هستند نبود امکانات زیرساختی و استادان مجرب است که باید با برنامه ریزی های منسجم برای رفع آن اقدام کرد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان گفت : باید برای ترغیب دانش آموزان به حضور در مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش فرهنگ سازی انجام شود و مشارکت همگانی باید در اولویت کاری قرار گیرد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت : هدایت تحصیلی مسیر آینده شغلی دانش آموزان خواهد بود.
حسین فولادیان افزود : اجرا مناسب و مطلوب فرایند برنامه هدایت تحصیلی نیاز به اراده و باور جمعی همه مسوولان دارد و با فرهنگ سازی و تغییر نگرش در بین خانواده ها و دانش آموزان می توان به اهداف دست یابیم.
فولادیان خاطرنشان کرد : در تمامی برنامه ریزی ایجاد اشتغال پایدار در کشور توجه به مهارت آموزی و آموزش و پرورش در اولویت قرار داشته است و اجرای دقیق طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان توجه به منویات رهبر انقلاب در افزایش اشتغال پایدار در کشور است.
وی اضافه کرد : باید باور جمعی برای تحقق این طرح اتخاذ شود و تحقق افزایش اشتغال در کشور نیازمند باور همگانی است.
فولادیان بیان داشت : در سال گذشته بدون اطلاع رسانی و دستورالعمل برنامه هدایت تحصیلی در کشور انجام شد اما در سال جاری برنامه های لازم برای تبیین این رویکرد انجام شد.
وی خاطرنشان کرد : هدایت تحصیلی برنامه آینده کشور است و آموزش نیروی انسانی ماهر و افزایش اشتغال در کشور را با این راهبرد و برنامه ریزی می توان انجام داد.
فولادیان ادامه داد : باید دستگاه های اجرایی مهم ترین اولویت های شغلی خود را حداقل برای 10 سال آینده به وزارت آموزش و پرورش ارایه دهند و براساس این فرایند است که می توان برنامه ریزی های منسجمی برای فزایش اشتغال در کشور انجام داد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت : پیشرفت در شاخص های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور با اجرای طرح هدایت تحصیلی در کشور میسر است و باید با فرهنگ سازی برای اجرای آن گام برداشت.
وی گفت : در سال جاری در مساجد و در سخنرانی های پیش از خطبه نماز جمعه در همه شهرستان های استان در رابطه با اهمیت هدایت تحصیلی اطلاع رسانی شد و تنش هایی که از سال گذشته در کشور وجود داشت در سال جاری کاهش چشمگیری می یابد.
فولادیان اضافه کرد : براساس سرشماری و تحقیقات میدانی انجام شده بیش از هفتاد درصد دانش آموزان منطقه سه کشور که استان سمنان نیز در این منطقه قرار دارد جویای تحصیل در رشته علوم تجربی هستند در حالی که ظرفیت برای تحصیل در رشته تجربی در این منطقه آموزشی بسیار محدود است.
وی تصریح کرد : باید با برنامه ریزی های منسجم جریان سازی ها به سمتی روانه شود که اولویت دانش آموزان برای انتخاب رشته تنها به سمت علوم تجربی هدایت نشود و در پاسخ به پرسش نامه های هدایت تحصیلی باید ویژگی های شخصیتی و روانی بررسی شود.
فولادیان خاطرنشان کرد : باید از احساسات در امر هدایت تحصیلی دوری کرد و باید برنامه ریزی دقیق و شفاف، واقعیت ها دانش آموزان و آینده کشور را در نظر گرفت.
وی اضافه کرد : بخش قابل توجهی از چالش هایی اجرای برنامه هدایت تحصیلی با هماهنگی و همدلی سایر دستگاه های اجرایی برطرف می شود و باید اصحاب رسانه و مطبوعات با اطلاع رسانی دقیق برای فرهنگ سازی و اجرای کامل این طرح در کشور تلاش کنند.=======
فولادیان اضافه کرد: دانشگرایی یکی از چالش های اساسی در کشور است که آحاد جامعه باید نسبت به این چالش اساسی در کشور اقدام کنند و حرفه آموزی و مهارت گرایی در اولویت قرار گیرد.
وی اضافه کرد : خانواده ها باید بپذیرند که برای افزایش اشتغال و رونق و آبادانی ایران اسلامی راهی به جز اجرای دقیق برنامه هدایت تحصیلی در کشور وجود ندارد.
رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: نیاز کنونی جامعه ، تولید نیروی انسانی کارآمد است و این امر با هدایت تحصیلی مطلوب دانش آموزان در آموزش و پرورش محقق می شود.
سعید ابوالقاسمی اظهارداشت: هدایت تحصیلی یک فرآیند مستمر و انتخاب آگاهانه که نیازمند همکاری همه سازمانها با آموزش و پرورش است.
ابوالقاسمی اضافه کرد : در نظام آموزش و پرورش باید علاوه بر آموزش های عمومی ،برای مهارت آموزی به امر آموزش های تخصصی و مهارت محور توجه ویژه ای شود.
وی تصریح کرد: باید برای افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور برنامه ریزی کلان انجام شود و اجرای برنامه هدایت تحصیلی و آموزش نیروی کار ماهر نمونه از این اقدامات است.
وی گفت: در اجرای برنامه هدایت تحصیلی از روند اجرای سال گذشته آن تجربیات قابل توجهی کسب شد وبرای سال 96 دغدغه کمتری نسبت به پذیرش این برنامه ها از سوی خانواده ها وجود دارد.
ابوالقاسمی افزود : در مثبت بودن اجرای این طرح هیچ سازمان دولتی و خصوصی مخالفتی ندارد و اما پذیرش این موضوع برای بسیاری از خانواده ها قابل درک نیست و با احساسات درصدد حضور فرزندانشان در رشته های تحصیلی بدون آینده هستند.
وی اضافه کرد : باید رویکرد ها نسبت به این موضوع مهم تغییر کند و خانواده ها باید بپذیرند که تنها راه افزایش اشتغال در کشور اجرای دقیق برنامه هدایت تحصیلی است.
ابوالقاسمی خاطرنشان کرد : البته مشکلات فراوانی برای اجرای این طرح در کشور وجود دارد و باید زیرساخت های لازم مدارس فنی وحرفه ای و کار ودانش برای رغبت دانش آموزان برای تحصیل در این مدارس فراهم شود.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت : برنامه جامع هدایت تحصیلی دانش آموزان به قضاوت های فردی بازارکار پایان می دهد و همبستگی متقابل با رویکرد انتخاب آگاهانه شغل به همراه رضایتمندی در این برنامه برای فرد درنظر گرفته شده است.
علی اکبرشعبانی خاطرنشان کرد : برنامه هدایت تحصیلی دانش آموزان ، برنامه ای علمی و آینده نگر است و در این طرح بر تفاوت های فردی و سطح پیشرفت اجتماعی و اقتصاوی جامعه تاکید ویژه ای شده است.
شعبانی اضافه کرد : درفرایند اجرای طرح هدایت تحصیلی علاوه بر سوابق تحصیلی به توانایی و علاقه افراد برای آینده شغلی توجه ویژه شده است.
وی تصریح کرد : از سال آینده با اجرای طرح شهاب در که از دوره توسطه اول آغاز می شود هدایت طرح تحصیلی براساس یمکفرآیند 6 ساله انجام می شود و با تفکر بیشتری می توان نسبت به این موضوعات بحث کرد.
شعبانی اضافه کرد : برنامه هدایت تحصیلی باید به معنی واقعی برای دانش آموزان و خانواده هایشان فرهنگ سازی شود و تا زمانی این امر محقق نشود این برنامه عقیم می ماند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: مهم ترین دغدغه در اجرای طرح هدایت تحصیلی عدم باور عمومی است که باید با فرهنگ سازی و حمایت های همه جانبه مسوولان این برنامه را به یک گفتمان ملی تبدیل شود.
مشاور دبیرستان سمیه شهرستان سمنان در این میزگرد ایرنا گفت: هدف مهم آموزش و پرورش در راستای هدایت تحصیلی ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه فردی و رشد انسانهای سالم، کارآمد و مسوول برای ایفای نقش در زندگی اجتماعی است.
فرح شمسیان تصریح کرد : زمانی این امر مهم در کشور محقق می شود که برنامه ها و محتوای درس براساس نیازها، توانایی ها و رغبت دانش آموزان تدوین شود.
شمسیان خاطرنشان کرد : تدوین برنامه هدایت تحصیلی کمک به دانش آموزان در انتخاب دروس و رشته تحصیلی و آینده شغلی است و وزارت آموزش و پرورش با اجرای برنامه هدایت تحصیلی برای رشد فردی و اجتماعی فرزندان این مرز و بوم برنامه دارد.
وی اضافه کرد : در طرح هدایت تحصیلی به علاقه، استعداد و هوش دانش آموزان توجه ویژه ای شده است و بستر اجرای این برنامه از ابتدای مهرماه 95 با برگزاری نشست های تخصصی با دانش آموزان و خانواده هایشان انجام شده است.
شمسیان تصریح کرد : در بحث اجرای برنامه هدایت تحصیلی به حد نصاب نمرات و چرایی حضور یک دانش آموز در رشته ای خاص نظر خواهی می شود و در این برنامه به دیدگاه خودشناسی توجه ویژه ای شده است.
وی اضافه کرد : بیش از هشت نشست توجیهی برای دانش آموزان و والدینشان به طور متوسط در مدارس شهرستان سمنان به منظور بیان اهمیت طرح هدایت تحصیلی برگزار شده است .
در کشور سه میلیون و 131 هزار دانش آموز در دوره متوسط اول و 2 میلیون و 355 هزار دانش آموز در دوره متوسط دوم در حال تحصیل هستند.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.