ابراهیم باقری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : فرشبافان استان سمنان نیازمند توجه بیش از پیش مسوولان و دستگاه های اجرایی مربوط هستند و برای جلوگیری از نابودی این رشته صنایع دستی باید با اتخاذ راهبردهای اساسی و حمایتی به این بخش توجه اساسی شود.
وی اظهارداشت : شهرداری ها برای تعیین جانمایی برای برپایی نمایشگاه های فصلی با اتحادیه صنایع دستی و فرشبافی همکاری نمی کنند و درصورت ادامه این بی میلی ها تا چند سال دیگر شاهد نابودی کامل فرشبافی در استان خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد : تعداد قابل توجهی از فرشبافان و تعاونی های استان سمنان با مشکل نقدیندگی و خرید لوازم اولیه کار مواجه هستند که دولت باید با ارایه تسهیلات برای رفع مشکلات فعالان این رشته صنایع دستی گام بردارد.
وی تصریح کرد : احیا و حفظ مشاغل کهن در استان سمنان، توجه به منویات رهبر انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی است و می توان با برنامه ریزی های منسجم گام های اساسی برای افزایش اشتغال و رونق کسب وکار برداشت.
مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی و فرش استان سمنان گفت: در ماه دی سال گذشته تعدادی از فرشبافان با استاندار سمنان ملاقات داشتند و در آن نشست مقرر شد تا به مشکلات این قشر مظلوم رسیدگی شود اما تاکنون هیچ اقدام موثر برای رونق شغل فرشبافی نشده است.
باقری اضافه کرد : بانکهای استان برای ارایه تسهیلات رونق تولید و احیا این مشاغل کهن همکاری لازم را با تعاونی ها و اتحادیه فرشبافی ندارند و اگر این روند ادامه یابد، فرشبافان باید به دنبال مشاغلی دیگر برای تامین هزینه های جاری باشند.
وی بیان داشت : بسیاری از فرش های تولیدی روی دست قالیبافان مانده و در خانه ها نگهداری می شود و بازاری برای فروش و عرضه کالاهای آنان نیست.
مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی و فرش استان سمنان افزود: مشکلات مالی بسیار زیادی برای هنرمندان قالی و فرش بافی وجود دارد، آن ها برای شرکت در نمایشگاه ها اعتبار زیادی را هزینه می کنند اما برای آن ها سودی نداشته و متحمل ضرر می شوند.
در استان سمنان چهار و هزار 500 هنرمند در 52 رشته صنایع‌دستی فعالیت دارند و بیش از چهار هزار و 200 نفر هنرمند در حوزه فرش بیمه هستند.
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.