محمد سعیدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : با هدف رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از انتقال بیماری واگیر از دام به انسان، به شهروندان توصیه می شود، گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه های مجاز و معتبر عرضه محصولات دارای تاییدیه سلامت خریداری کنند.
وی با بیان این که تب کریمه کنگو، بیماری مشترک بین انسان و حیوان که عامل انتقال آن کنه و تخم آن است، اظهارداشت : کنه‌ای که با حیوانات در تماس است، اگر با انسان تماس پیدا کند و فرد را مورد گزش قرار دهد، می‌تواند بیماری را از حیوان آلوده به انسان منتقل کند، همچنین مصرف گوشت حیوان آلوده می‌تواند موجب انتقال بیماری به انسان شود.
وی تصریح کرد : پرندگان به عنوان ناقل غیر مستقیم در انتقال این بیماری موثر هستند و بیشتر حیوانات از نسل جوندگان مانند گوسفند، بز، گاو، خرگوش جوجه تیغی به این بیماری دچار می شوند.
وی با اشاره به این که بیماری تب کنگو با علائمی ظاهری خاصی نمایان نمی شود و باید متخصص و دامپزشک با خونگیری از حیوانات این بیماری را تشخیص دهد ، یادآور شد : قصابان در هنگام ذبح از دستکش، چکمه استفاده و مردم دام را از میادین معتبر دام تهیه و از کشتار در منازل شخصی خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد : بعد از خرید گوشت، 24 ساعت گوشت از دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری شود و از مصرف جگر و گوشت خام خودداری کنند.
بیش از 832 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که برای جلوگیری از انتقال آن باید نکات بهداشتی در دامداری ها، کشتارگاه ها و مراکز عرضه رعایت شود و شرایط مربوط به نگهداری از مواد پروتئینی، از سوی شهروندان مورد توجه قرار گیرد.
7344/6026
خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.