به گزارش ایرنا، 'صادرات 60 میلیون دلاری انگور شاهرود' ، 'صادرات چهار هزار تن انگور شاهرود به روسیه'، '12 هزار تن انگور شاهرود به کشورهای خارجی صادر شد'، این ها فقط بخشی از تیتر های خبرگزاری های گوناگون درباره صادرات تنها یک نوع محصول باغی شهرستان شاهرود در سال گذشته است.
شاهرود را با نام محصولات کشاورزی و آب و هوای بی نظیرش می شناسند. یکی از بزرگ ترین شهرستان های ایران که قطب کشاورزی استان سمنان به شمار می رود. تنوع اقلیمی موجود در این منطقه سبب شده است تا کشاورزان و باغ داران شاهرودی بتوانند با تولید انواع محصولات، سهم قابل توجهی در بازار کشاورزی کشور را به خود اختصاص دهند. از خرما و پسته و زیتون در بخش های جنوبی گرفته تا گیلاس و سیب و زردآلو در کوهپایه ها، محصولات باغی این شهرستان را تشکیل می دهند.
در این میان اما، انگور شاهرود محصولی پرآوازه در سراسر ایران است. انگور محصولی راهبردی برای این منطقه است به گونه ای که حتی با ورود به شهرشاهرود ، با نمادهایی از خوشه های این میوه پربرکت روبه رو می شوید.
شاهرود بیش از سه هزار و 400 تاکستان دارد و باغ داران آن 10 درصد از محصول انگور کشور را تولید می کنند.
در حالی که پارسال میانگین برداشت انگور در کشور را 12 تن در هکتار اعلام می کردند، باغ داران شاهرودی میانگین استانی برداشت این محصول را به 25 تن در هکتار رسانده بودند و حتی با به کارگیری روش های علمی، تعدادی از باغ داران نمونه توانسته بودند بیش از 100 تن در هکتار انگور تولید کنند.
میزان تولید انگور در این شهرستان به گونه ای افزایش یافته بود که سال گذشته با کمک دولت، کارخانه کنسانتره ای که مدت ها به دلیل بدهی بانکی تعطیل شده بود را دوباره راه اندازی شود. به این ترتیب هم انگورکاران محصول خود را با قیمت بیشتری به فروش می رساندند و هم از این رهگذر تعدادی شغل ایجاد می شد.
امروز اما از آن تکاپوی سال های قبل خبری نیست. سرمای زودرس پاییزه کل شهرستان را فرا گرفت و آن چنان خسارتی به این قطب کشاورزی استان وارد شد که نه تنها محصولی برای برداشت، بلکه درختان کمی جام سالم بدر بردند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سرما بیشترین خسارت را به باغ های انگور وارد کرده به گونه ای که از مجموع سه هزار و 500 هکتار باغ های این محصول، 2 هزار هکتار انگور فخری قرمز و یا همان انگور شاهرودی تا حد 50 درصد و حتی بیش از آن تحت تاثیر قرار گرفته است.
سرمازدگی اما فقط به انگور محدود نمی شود. محمدرضا قاسمی در این باره افزود: 220 هکتار از مجموع 250 هکتار باغ های انار بخش های مرکزی و بیارجمند به طور کامل دچار سرمازدگی شده و از دست رفته است.
وی ادامه داد: 70 درصد از درختان زیتون هم دچار سرمازدگی شده و خشکیده اند.
یکی از باغ داران شاهرودی هم به ایرنا گفت: به هر یک از باغ های همسایه که سر می زنی می بینی همه مجبور شده اند بیشتر درختان را قطع کنند و دوباره بکارند.
علی لطفی ادامه داد: پارسال این موقع، به ندرت و با قیمت های بالا می توانستی آب اجاره کنی اما الان همه فروشنده هستند چون محصولی برای آبیاری ندارند.
وی اضافه کرد: در میان کشاورزان افرادی هستند که درآمد دیگری در کنار کشاورزی دارند اما تعداد زیادی از آن ها تنها منبع درآمدشان همین باغ است آن هم که تا سال ها محصولی نخواهد داشت.
به دنبال سرمای فروردین امسال خسارت 520 میلیارد ریالی هم به باغ های شمال شهرستان شاهرود وارد شد و بر اثر آن 34 هزار تن تولید زردآلو و گیلاس منطقه را کاهش داد.
هر زمان که موضوع خسارت مطرح می شود، پای بیمه هم به میان می آید. خسارت باغ دارانی که پیش از این محصولات خود را بیمه کرده بودند، پرداخت می شود اما بیمه تنه درختان موضوعی جدید است که نیاز به رسیدگی و توجه بیشتری دارد.
فرماندار شاهرود هم به ایرنا گفت: برای رسیدگی به وضعیت باغداران تاکنون نامه نگاری های بسیاری انجام شده اما بی شک این میزان از خسارت با تسهیلات و کمک های دولتی قابل جبران نخواهد بود.
سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در گذشته بیمه تنه درختان در تاکستان ها انجام نمی شد، افزود: پارسال مشکل بیمه تنه درختان زردآلو حل شد و تعدادی از باغ داران هم درختان خود را بیمه کردند.
وی اضافه کرد: مسیله بیمه در اولویت کارها قرار گرفته و باید در این خصوص در میان کشاورزان هم بیشتر برای انجام بیمه فرهنگ سازی شود.
معاون استاندار سمنان یادآور شد: یکی دیگر از کمک هایی که می توان در این باره انجام داد تمدید معوقات بانکی باغ داران بدون پرداخت جریمه است.
در چند روز گذشته نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی هم بارها خواستار رسیدگی به وضعیت باغ داران شهرستانی شده است که اقتصادش بر پایه کشاورزی است.
سید حسن حسینی شاهرودی این مشکل را همچون حادثه های غیر مترقبه نامیده و گفته است: در خسارت محصول ممکن است در سال بعد این ضرر جبران شود اما اگر بر اثر سرما، ریشه درخت خشک شود خسارت آن قابل جبران نخواهد بود.
در هر حال تاکستان های شاهرود امسال خالی از درخت می شوند و صاحبانشان چشم امید دارند تا دست کم پنج سال دیگر بتوانند دوباره شاهد برداشت محصول از باغ های خود باشند.
32 درصد باغ های استان سمنان معادل 14 هزار و 500 هکتار از آن در شهرستان شاهرود قرار دارد.
هرساله در این شهرستان حدود 80 هزار تن زردآلو و 130 هزار تن انگور تولید می شود.
7359/6167 گزارش: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.