به گزارش ایرنا ،علی رضا باوندیان روز سه شنبه درهمایش 'تجلیات طبیعت در معماری سنتی ایران' که در دانشگاه آزاد شاهرود برگزار شد ، افزود: امروز اگر بخواهیم از میراث معماری خود نمونه هایی را یادآوری کنیم به 300 سال پیش و به آثار موجود در اصفهان اشاره می کنیم، پس باید از خود نمونه هایی را به یادگار بگذاریم که آیندگان ماهم به آن افتخار کنند.
وی افزود :هیچ تمدنی، فرهنگی،اندیشه‌ای و تفکری تا زمانی که با معماری آمیخته نشود قطعا در تاریخ ثبت نخواهد شد.
وی بابیان اینکه، معماری سرایش قضای الهی است با زبان دل‌انگیز فضا، افزود:مشکل بزرگی که در عرصه معماری داریم این است که معماری را یک نوع دانش می‌دانیم درصورتی‌که معماری اصلا دانش نیست بلکه ساختمان‌سازی دانش است.
وی ادامه داد: معماری یک دارایی است و دارایی فرزندانی دارد که دانش و معماری یکی از آن‌ها هستند.
باوندیان افزود: معماری برآمده از دانش نیست چون اگر معماری را فقط موکول به دانش کنیم آن را تا حد زیادی نزول داده‌ایم.
وی گفت: معمار کسی است که به دانایی‌های نوینی در نسبت میان فضا و انسان دسترسی پیداکرده و این دانایی‌های خود را در قالب عناصر کالبدی عرصه می کند.
باوندیان تصریح کرد: تمدن‌های بزرگ تمدن‌هایی هستند که در افتخارات بزرگ تاریخی دست به دامن معماری شده و معماران بزرگ را بکار گرفته‌اند.
وی افزود: امروزه رویکرد ما به معماری صرفا یک رویکرد آموزشی نیست، معماری یک رشته آموزشی مثل بقیه رشته‌هانیست.
باوندیان گفت: باید وضعیت معماری را از حالت بسیار مسطح، مکانیکی، سنگین و بسته رها کنیم و حوزه‌های آموزشی و پژوهشی معماری بسیار شناورتر، پویاتر و جذاب‌تر از این باشد.
وی با انتقاد از نحوه آموزش رشته معماری گفت: متأسفانه مؤسسات آموزشی معماری، مؤسسات خدمات آموزش معماری هستند یعنی دانشکده معماری ما هیچ فرقی با مؤسسات خدمات معماری ندارند.
در این همایش که به همت گروه معماری و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزارشده بود چند تن از اساتید گروه معماری این دانشگاه هم سخنرانی کردند.
148 اثر تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست آثار ملی ثبت‌شده که از این تعداد 63 اثر به شهرهای شاهرود و بسطام تعلق دارد.
6167 انتشار دهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.