به گزارش ایرنا ، این جشنواره که به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان به ثبت ملی رسیده است بیش از 100 سال قدمت دارد که در این آیین از هنگام تولد تا یک سالگی نوزاد انجام می شود و در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد در میان برگ های گل محمدی، سبب حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری های مختلف نوزاد می شود.
این جشنواره هر ساله در اواخر ماه اردیبهشت در بخش امیریه دامغان برگزارمی شود و زنان کهنسال این منطقه می گویند انجام غلتاندن نوزادان در میان برگهای گل محمدی از چروک شدن پوست بدن کودک نوزاد جلوگیری کرده و کودک را خوش رو، چاق و سرحال می کند.
در گذشته خانواده های اعیان برای انجام این آیین از نوازندگان محلی دعوت می کردند و در سال های اخیر این رسم در خانه پدر نوزاد و با حضور جمعی از زنان فامیل و به صورت متمرکز انجام می شود.
کهنسالان این شهر انجام این آیین را از زمان خردسالی به یاد دارند که بر این اساس آیین گل غلتان از نسل های پیشین به یادگار مانده و در زمره میراث معنوی نا ملموس شهرستان دامغان به شمار می رود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان در این باره به ایرنا گفت: دهمین جشنواره معنوی گل غلتان شهر امیریه دامغان همزمان با ایام نیمه شعبان در تاریخ 21 و 22 اردیبهشت ماه در این شهر برگزار می شود.
معصومه داوودیان افزود : در باور برخی اهالی شهرستان دامغان، انجام گل غلتان نوزاد سبب مصون ماندن کودک در سالیان عمر خود از انواع حساسیت های فصلی مرتبط با ذرات گل و گیاه به خصوص در فصل بهار می شود.
وی اظهار داشت : گشایش غرفه های صنایع دستی و هنرهای تجسمی مردم شهر، مراسم سمنو پزان، گلیم بافی ، آواز خوانی سنتی و بازیهای بومی محلی در روز نخست جشنواره برگزار می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان ، مراسم گل چینان ، روایی خانی ، پر پر کردن گل های محمدی ، گل غلتان نمادین نوزاد ، گلباران مزار شهدا از جمله برنامه های جبنی این ایین برشمرد.
داودیان اضافه کرد : پس از انجام مراسم گل غلتان نوزادان، اهالی منطقه گلبرگ های مورد استفاده را خشک کرده و در مصارف گوناگونی همچون درمان سنتی بیماری ها، معطر ساختن جانماز استفاده می کنند و برخی زنان گل های خشک شده را در میان کیسه های کوچک پارچه ای ریخته و آن را در میان اقلام جهیزیه عروس قرار می دهند.
هر ساله بازدید کنندگان قابل توجهی از نقاط مختلف ایران به منظور شرکت در جشنواره و یا گل غلتان نوزادان خود به این شهر سفر می کنند.
محمد عوض آبادیان شهردار شهرامیریه به ایرنا گفت : تا کنون 60 نوزاد از چهار استان کشور برای شرکت در این آیین ثبت نام شدند.
وی سطح زیر کشت گل محمدی را در این شهر را چهار هکتار ذکر و اضافه کرد : شهر امیریه دارای ظرفیت مناسبی در کاشت گل محمدی است که باوجود زمین های مستعد برای توسعه کشت این محصول با کمبود منابع آبی مواجه ایم.
شهردار امیریه خاطرنشان کرد : جشنواره گل غلتان در این شهر قدمت صدساله دارد و این در حالی است که برخی از شهرهای ایران نیز این آیین را جشن می گیرند.
جشنواره گل غلتان نوزادان سال گذشته با حضور بیش از 100 نوازد از استان های مختلف کشور و با حضور مسوولان استانی و محلی در شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان برگزار شد.
جشنواره گل غلتان در سال 89 با شماره ثبت 177 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز ثبت شده است.
در بیش از سه هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان گل محمدی کشت می شود.
شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در 20 کیلومتری شهر دامغان قرار دارد.
6026
خبرنگار: میثم اسماعیلی ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.