به گزارش ایرنا، تنور دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گرمتر شده است و یکی از اصلی ترین نکات در برگزاری این رویداد سیاسی، حضور حداکثری مردم و سپس انتخاب فردی صالح و مدیر و مدبر است که اهداف نظام جمهوری اسلامی تامین خواهد شد.
به گفته امامان جمعه استان سمنان ، حضور حداکثری مردم در انتخابات اقتدار نظام جمهوری اسلامی و اعتماد مردم به مسوولان این کشور را به رخ جهانیان خواهد کشید، چرا که مردمی که اعتماد خود را در سال 1358 و با رای 98.2 درصدی به جمهوری ایران اسلامی به جهانیان نشان دادند.
به اعتقاد صاحبنظران امور سیاسی ، جمهوری اسلامی ایران با دادن حق انتخاب به مردم، مظهر مردم سالاری دینی و محترم شمردن نظر مردم را به نمایش درآورده است، مردمی که با انتخاب فرد مورد نظر خود سرنوشت کشور را تعیین می کنند و بنا به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که میزان رای ملت است، به راستی رای مردم این مرز و بوم تعیین کننده و مهم در عرصه های جهانی و بین‌المللی است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به برگزاری انتخابات با اشاره به برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در بیست و نهم ماه اردیبهشت، گفت: داوطلبان با رعایت اخلاق انتخاباتی از هر گونه تخریب در مراحل مختلف پرهیز کنند.
آیت الله سید محمد شاهچراغی افزود: مسوولان باید مردم را به پای صندوق های رای دعوت کنند و اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند و به دنبال تخریب یکدیگر نباشند، در نشست های انتخاباتی نباید نامزدها به یکدیگر توهین و همدیگر را تخریب کنند و رعایت اخلاق انتخاباتی یکی از لزوم اصلی برگزاری انتخابات با شکوه است.
امام جمعه سمنان اظهار داشت : تخریب ها، بداخلاقی ها و حتی تعریف های بی موقع از نامزدها، آفت های انتخابات است که باید از اینگونه رفتارها پرهیز کرد، علاوه بر تخریب ها، در برخی موارد تعریف های بی‌مورد نیز از آفت انتخابات است که باید از اینگونه رفتارها پرهیز شود
وی معضل بیکاری را مشکل اصلی کشور دانست و افزود: هر نامزد انتخاباتی که در این زمینه برنامه راهبردی داشته باشد، از سوی مردم بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.
آیت الله شاهچراغی با بیان این که برای نظام مقدس اسلامی اولویت اول حضور با شکوه مردم پای صندوق‌های رأی است، گفت : اطمینان کامل داریم حضور بسیار باشکوه ملت ایران در انتخابات بار دیگر دشمنان را شگفت‌زده خواهد کرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید امانت‌دار نظام و انقلاب باشند و اگر این توان و شاخص‌های اصلی و مهم را دارند به این عرصه سیاسی وارد شوند.
وی، برگزاری این دوره از انتخابات را با اهمیت و مهم دانست و اظهارداشت : شرکت گسترده و باشکوه مردم در این صحنه سیاسی، خیلی مهم و ضروری است و باید با حضور خود، حمایت خود از نظام و انقلاب را به دشمنان نشان دهند.
وی ادامه داد : برای رهبر معظم انقلاب حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مهم تر است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به اهمیت انتخابات و انتخاب اصلح از سوی مردم ، گفت: مردم باید شناخت کافی از داوطلبان داشته باشند و با بصیرت و شناخت لازم از سوابق، وابستگی و میزان ولایتمداری نامزدها رای دهند.
امام جمعه ایوانکی با تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز نامزدهای انتخاباتی از تخریب، گفت: تخریب و بداخلاقی‌ها در روند تبلیغات نامزدها در انتخابات مردم را به اسلام بدبین می‌کند، نامزدهای انتخاباتی و همچنین طرفداران این نامزدها باید از تخریب دیگر رقبا پرهیز کنند، زیرا این عمل علاوه بر تاثیر بر حضور مردم در انتخابات، مردم را نسبت به اسلام بدبین می کند.
حجت الاسلام مرتضی کشمیر در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد : مردم به طور معمول، افراد مسوول را نمادی از اسلام و حکومت شیعه می دانند و در نگاه جامعه عملکرد مثبت و منفی اشخاص مسوول و دارای اختیارات ارتباط مستقیم با دین اسلام خواهد داشت و به این ترتیب، اگر اشخاص خوب عمل کنند، اسلام نیز جلوه خوبی در نظر مردم پیدا می کند و اگر بد عمل کنند اسلام جلوه بدی برای مردم پیدا می کند و به همین دلیل، تاکید بر تفکیک عملکرد اشخاص از اسلام است.
وی با تاکید بر ضرورت حضور پرشور مردم در انتخابات، بیان داشت : با وجود حمله دشمنان به اسلام، ایران در راس تمام قدرت های منطقه قرار دارد و به بیانی دیگر، قدرت مطلق منطقه است و حضور مردم در انتخابات مشت محکمی بر دهان دشمنان اسلام است.
حجت الاسلام کشمیر اضافه کرد : شرکت در انتخابات تکلیف شرعی شهروندان کشور است، همچنین با تکیه بر عقل نیز می توان به سادگی دریافت که شرکت در انتخابات در نظام جمهوری اسلامیِ برآمده از اسلام ضروری است و به نوعی، مشارکت در تعیین سرنوشت است.
وی با اشاره به اهمیت حضور جوانان در انتخابات، افزود : جوانان با شرکت در انتخابات سرنوشت خودشان را تعیین می کنند و شرکت آن ها در آینده شغلی، ازدواج و مسکن آن ها تاثیرگذار است.
امام جمعه ایوانگی از توابع گرمسار گفت : انتخابات ریاست جمهوری در کل کشور و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آینده شهرها، روستاها و به طور کلی استان‌ها و بر زندگی مردم تاثیرگذار است و به همین دلیل، مردم در انتخاب افراد در این شوراها باید به دور از گرایش‌های قومی و محلی عمل کنند و صلاح و توسعه شهر و روستای خود را در نظر بگیرند.
وی افزود : مردم باید در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هوشیارانه عمل کنند، زیرا افراد خوب می توانند مسیر حرکت به سمت پیشرفت را سرعت بخشند و باعث آبادانی استان شوند.
امام جمعه شاهرود به ایرنا گفت: مردم سالاری دینی که یک الگوی جدید در دنیاست با انتخابات تحقق می یابد و راه به دست آوردن عزت ملی شرکت در انتخابات است.
حجت الاسلام عباس امینی افزود : نهاد امامت جمعه و شخصیت حقوقی امام جمعه از نظر قانونی و شرعی حق هیچ گونه طرفداری از افراد و گروه ها در انتخابات را ندارد.
وی با اشاره به 2 ویژگی دینی و مردمی بودن انقلاب اسلامی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران با مردم شکل گرفته، پیروز شده و ادامه پیدا می کند و یکی از جلوه های حضور مردم مشارکت در انتخابات است.
وی با بیان اینکه جمهوریت نظام با انتخابات تثبیت می شود، تاکید کرد: دوام جمهوری به مردم و اسلامی بودن آن به دین و مذهب است که در قانون اساسی هم تصویب شده است.
حجت الاسلام امینی، شرکت در انتخابات را آبروی نظام دانست و افزود: دوستان و دشمنان انقلاب به انتخابات ایران نگاه می کنند، انتخابات همانند راهپیمایی ها در خنثی کردن توطئه های دشمنان اثر دارد.
وی تاکید کرد : پخش از برنامه های داوطلبان دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در مناظره های تلویزیونی قابل تشخیص و پیگیری است، ولی این برنامه های زنده نباید جامعه را دوقطبی کاذب کند.
امام جمعه شاهرود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی بیان کرد: متدین و انقلابی بودن از شاخص های مهم انتخاب افراد است و نمی توان فردی را برگزید که دل به انقلاب نداده باشد.
امام جمعه شهرستان آرادان گفت: مهم ترین مقوله در مردم سالاری انتخابات است و حضور گسترده پرشور مردم در انتخابات نشان دهنده اقتدار و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران است و در مجموع، مرکزیت نظام به طور مستقیم و غیرمستقیم با آرای مردم شکل می گیرد.
حجت الاسلام جلیل شریفی نیا در گفت و گو با ایرنا افزود : انتخابات سال 96 از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این اهمیت به دلیل شرایط سیاسی ایران در جهان است، تمام جهان نظاره گر این انتخابات خواهند بود و مردم باید برای دفاع از انقلاب و حفظ امنیت کشور در انتخابات حضور پرشور داشته باشند.
وی اضافه کرد : مردم در انتخابات آزادی کامل دارند و می توانند با مطالعه، مشورت و دیدن مناظره ها و دیگر برنامه ها، انتخابی آگاهانه و هوشمندانه داشته باشد، زیرا در وهله اول حضور حداکثری مردم و در درجه دوم انتخاب فردی صالح، کارآمد و افضل مدنظر است.
امام جمعه شهرستان میامی نیز با تاکید بر اینکه انتخابات مظهرحاکمیت نظام جمهوری اسلامی واقتدار و مردم سالاری دینی ملت وتضمین کننده ولایت اهل بیت(ع) است و با اشاره به حضور با شکوه مردم ایران درانتخابات سال های گذشته، افزود: تاریخ نشان داده است مردم ایران هوشمندانه ، با اتحاد و انسجام درانتخابات شرکت کرده و دراین رویدادمهم به نامزدهای اصلح رای خواهند داد.
حجت الاسلام قربانعلی صفایی پور در گفت و گو با ایرنا به مردم توصیه کرد که در این انتخابات به کسانی که متدین ،انقلابی، برنامه محور و در مسیر شهداء گام برمی دارند ، رای دهند و انتخابات را مظهر همدلی و وحدت دانست و افزود: همه نامزدهای ریاست جمهوری و شوراها در زمان رقابت با محور اخلاق تبلیغ نمایند.
امام جمعه دیباج از توابع شهرستان دامغان نیز با بیان اینکه نقش جوانان در انتخابات نسبت به دیگر اقشار جامعه برای تعیین سرنوشت کشور بیشتر است، افزود: جوانان سرمایه های آینده ایران هستند و نقش آن ها در انتخابات بیشتر از دیگر اقشار جامعه است.
حجت الاسلام سیدجلیل قدمی در گفت و گو با ایرنا با بیان این که سرنوشت کشور در دستان جوانان است، ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس نیز، جوانان این مرز و بوم کشور را از چنگ دشمنان نجات دادند و قدرت ایران را به رخ دشمنان کشاندند.
وی اضافه کرد: حضور همه مردم در انتخابات لازم است، اما شرکت پرشور جوانان در انتخابات دشمنان را خشمگین می کند و این حضور پرشور تاثیر به سزایی در آینده کشور خواهد داشت.
حجت الاسلام قدمی با بیان این که نامزدهای انتخابات باید از تخریب یکدیگر پرهیزکنند، افزود: افرادی که یکدیگر را تخریب می کنند، طبق قانون متخلف محسوب می شوند و این افراد لیاقت انتخاب شدن توسط مردم را ندارند.
امام جمعه دیباج تاکید کرد : انتخابات می تواند اثرهای بسیار زیادی داشته باشد، نخست حضور گسترده مردم در مقابل دشمن و جدا نبودن مردم از نظام و مسوولان را نشان می دهد و در گام دوم قانون‌گرا بودن و عمل‌گرابودن مردم و مسوولان مردم ایران را به رخ دشمنان می کشد.
امام جمعه رودیان از شهرهای شهرستان شاهرود نیز با بیان این که مردم سالاری دینی ایران با حضور پرشور مردم در انتخابات در جهان متجلی خواهد شد ، گفت: جمهوری اسلامی ایران با محوریت ولی فقیه و حاکمیت مردم سالاری دینی است و اولین نشانه مردم سالاری دینی رای 98.2 درصدی مردم ایران به اصل نظام در سال 58 بود.
حجت‏الاسلام عباس معصومی ادامه داد: حضور حداکثری مردم در انتخابات دموکراسی واقعی را به جهان نشان می دهد و هرچه شرکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، اقتدار نظام نیز بیشتر می شود و این حضور پرشور اعتماد مردم به مسوولان، حاکمیت و نظام را به رخ جهانیان می کشد.
امام جمعه رودیان یادآور شد: این انتخابات سی و ششمین دوره از انتخابات در کشور است و حضور پرشور مردم می تواند تاثیر بسیار زیادی در داخل و خارج کشور داشته باشد.
وی، چالش اصلی در انتخابات را وجود بداخلاقی ها و تخریب عنوان کرد و افزود: بداخلاقی ها که از طرف نامزدها و یا طرفداران نامزدهای انتخابات به وجود می آید می تواند آسیب جدی برای انتخابات باشد.
حجت‏الاسلام معصومی با بیان این که لطمه و ضربه بداخلاقی ها به همه وارد می شود، تاکید کرد: این ضرر تنها به فرد خاصی وارد نمی شود، بلکه ضرر تخریب ها در ابتدا به جامعه و مردم و در نهایت، به اسلام و دین ضربه می زند و به نحوی این بداخلاقی ها حق الناس ملی است.
امام جمعه رودیان ادامه داد: به طور حتم، جوانان در انتخابات شرکت خواهند کرد، اما مساله مهم شرکت آگاهانه آنهاست، جوانان نباید اسیر تخریب ها و یا وعده های دروغین شوند و با مشورت با افراد خبره و با درنظرگرفتن ارزش های دینی و انقلابی باید به افراد اصلح رای دهند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت 96 برگزار می شود‌ و استان سمنان که دارای هشت شهرستان، 20 شهر، 15 بخش و 400 روستاست و در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا این استان هزار و 19 نفر به عنوان اعضای اصلی و 642 نفر به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند.
در انتخابات ریاست جمهوری 6 نامزد با یکدیگر رقابت می کنند.
6103/7341
گزارش: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان/ جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.